Ezt kell tudni az e-Mobi 22 kW-os DC töltőiről

Egy hete az e-Mobi hivatalosan is átadta az autósoknak azt a 24 db 22 kW-os DC töltőt, amelyek többsége már hetek vagy hónapok óta izgatta az autósok fantáziáját. A bejelentés kapcsán felmerült kérdéseinket még a hírünk megjelenése előtt elküldtük az állami tulajdonú cég sajtóosztályára, de a bonyolult engedélyezési folyamat miatt csak most kaptunk választ. Mivel a kérdésekre rendkívül precíz és részletes visszajelzés érkezett, úgy döntöttem, hogy azt a hírtől elkülönítve osztom meg. (A válaszok mellé az előző hírhez egy kiegészítés is érkezett, amit viszont a hír mellett publikáltam.) (Az e-Mobi válaszai szürke hátterű dobozban olvashatók.)

Milyen gyártmányú és típusú töltők kerültek kihelyezésre?

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) az „Elektromos gépjárművek töltésére szolgáló minimum 22kW teljesítményű DC töltők beszerzése a 168/2004. (V. 25.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó intézmények részére” elnevezésű hatályos megállapodáson keresztül hívja le a T-Systems termékeit az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.

A nemrégiben használatba adott 22 kW-os DC töltők TSI22DC cikkszámú töltőberendezések, amelyeket a T-Systems szállított. A töltők az alábbi követelményeknek felelnek meg:
A töltőpontoknak az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló 2014/94/EU Irányelv szerinti nagyteljesítményű töltést (legalább 22 kW teljesítmény) kell biztosítaniuk, oly módon, hogy a töltőberendezések az Európai Unió szabványainak megfeleljenek (MSZ EN 62196-2 és MSZ EN 62196-3 szabvány, 2. típusú csatlakozó, illetve egyenáram esetén a „CCS – Type 2” („Combo2”) töltési rendszernek megfelelő csatlakozóval.).

  1. Típustól függően a megajánlott töltő megfelel a 3-as módozatú (Mode 3) illetve a 4-es módozatú (Mode 4) töltésnek az IEC 61851-1 Ed. 2 szerint.
  2. A töltő intelligens hálózati csatlakozásra és intelligens kommunikációra alkalmas valós idejű, kétirányú OCPP 1.6 JSON over Websockets kommunikációval rendelkezik. A megrendelés időpontjában elérhető legfrissebb verziójú stabil OCPP protokollnak megfelelő töltőoszlop.
  3. Internetkapcsolat ideiglenes hiányában (offline mód) biztonságosan azonosítja a felhasználót, valamint töltést tud engedélyezni, indítani és leállítani.
  4. A töltőberendezések létesítése megfelel a kültéri villamos berendezések létesítésére vonatkozó szabványok és előírások követelményeinek. Továbbá a berendezések burkolatai szintén megfelelnek az MSZ EN 60529 szabvány szerinti IP44 fokozat követelményeinek.
  5. Az egyes töltési pontok a 2014/32/EU (MID) irányelv és a 43/2016. (XI.23.) NGM rendelet előírásainak megfelelő fogyasztásmérőkkel ellátottak. A mérési adatok továbbítása OCPP protokollon keresztül valósulhat meg.
  6. A berendezés külső burkolatának megfelel minimum az MSZ EN 62262 szabványban leírt „IK 07” besorolásnak.
  7. A töltőberendezések képesek arra, hogy az üzemszerű működésüket hátrányosan befolyásoló események bekövetkezése esetén (pl. kidöntés, feszültség kimaradás, védelmi berendezések működése stb.) értesítse az üzemeltetői központot.
  8. A betáplálási ponton (csatlakozási ponton) elhelyezett fogyasztásmérés biztosítása és üzemeltetése a területileg illetékes hálózati engedélyes feladata és felelőssége – beleértve a távadat kiolvasását is, amennyiben távmérésre alkalmas fogyasztásmérő berendezés kerül kialakításra. Amennyiben a töltőberendezés(ek) esetében külön fogyasztási hely szükséges, a megrendelőnek biztosítja a szabványos mérőhely kialakítását.
  9. A töltőberendezéseket túlterhelési áram esetére – a berendezés névleges áramfelvételétől függő névleges értékű – üzemszerű működést biztosító kismegszakítóval, illetve hibavédelem esetére „B” típusú, 30 mA névleges hibaáramú áramvédő kapcsolóval (ÁVK) vannak ellátva.
EZT OLVASTAD MÁR?  Új Nissan LEAF: 265 km-es valós hatótáv?

Villanyautósok észrevételei:

  1. A „TSI22DC” betűkapcsolatra a Google egyetlen egy, teljesen más témájú oldalt dob. Furcsa, hogy egy ilyen, nem épp olcsó készülékről az interneten egyetlen oldal sem tesz említést. Persze lehet ez a töltő egy létező típus módosított változata, de mivel a válaszban nem nevezték meg a készülék gyártóját, így ezt sem sikerült ellenőrizni. Egyelőre úgy tűnik (és független forrásból származó információk is ezt támasztják alá), hogy ez egy kimondottan erre a projektre különböző gyártók moduljaiból összerakott készülék.
    Google találati oldal a TSI22DC kifejezésre
  2. A T-Systems Magyarország Zrt. a KEF által a 22 kW-os DC töltőkre kiírt tendert egy evoDC-S22.2 E/J típusú töltővel nyerte. A megkötött keretmegállapodásban (az oldalon az első letölthető dokumentum) is ez szerepel.
    KEF – T-Systmes keretmegállapodás 4. oldal
    KEF – T-Systems keretmegállapodás 2. számú melléklet
  3. Az evoDC-S22.2 E/J töltőről is csak az EvoPro által készített PDF-ekben, a közbeszerzési dokumentumokban és a Villanyautosok.hu témában korábban írt cikkeiben van nyoma. De hogy miként szállíthatott az evoDC-S22.2 E/J töltő helyett TSI22DC töltőt a T-Systems, az nem derült ki.

Mibe került egy-egy ilyen készülék telepítéssel együtt (a teljesítménybővítés költsége nélkül, csak az eszköz, a szállítása és a beüzemelése)?

A telepítés költsége minden helyszín esetén változó, a készülékek egységára közel 3 millió forint, 36 hónap garanciával:

Tétel megnevezése Nettó érték
Töltőberendezés egységára (1 db) 2 510 000 Ft
Helyszínre történő szállítás (1 db) 83 000 Ft
Termék felállítása (1 db) 30 000 Ft
Termék beüzemelése és próbaüzeme (1 db) 65 000 Ft
Gyártó által előírt kötelező karbantartási műveletek (1 év) 92 000 Ft
Ajánlati egységár összesen: 2 780 000 Ft
Kiterjesztett garancia (hónap) 36
Kiszállási idő (óra, legfeljebb 36 óra) 6

A berendezést a feltüntetett áron egyetlen töltőfejjel, opcionálisan CCS vagy CHAdeMO csatlakozóval szállította az eladó, ezért annak érdekében, hogy minden felhasználót ki tudjunk szolgálni, kiegészítésként megtörtént a berendezésekre a CHAdeMO töltőfej felszerelése is. (Fő szabály szerint 2014/94/EU irányelv – az alternatív üzemanyagok uniós infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelvnek való megfelelést a CCS szabványú töltőfejekkel biztosítható.)

A fődarab alkatrészek (további töltőfej felszerelése) utólagos beszerelésének és a töltőfejnek a költsége további nettó 496.000 Ft/töltőoszlop.

A fenti költségeken felül helyszínenként (DSO területenként, településenként) változó telepítési költségekkel kell számolni, ilyenek:

  • alapozás
  • forgalomtechnikai tervezés engedélyeztetés (terület tulajdonosa, közútkezelő igényei szerint pl.: Magyar közút, Budapest közút, helyi jegyző, helyi városüzemeltetési szerv stb.)
  • forgalomtechnikai kivitelezés (táblázás, felfestés, ráfutásgátló, poller stb.)
  • további tervezési költségek is felmerülhetnek.
EZT OLVASTAD MÁR?  Budapest - Kazincbarcika egy Nissan LEAF-fel - úti beszámoló

Villanyautósok észrevételei:

  1. Mint látható, az ár és a költségek megoszlása pontosan azonos a KEF keretmegállapodásban szereplővel.
  2. Furcsa, hogy miközben a piacon vannak teljesen jól használható, mind a CCS, mind pedig a CHAdeMO szabványt támogató töltők, miért választanak egy olyan típust, amibe utólag kell beépíteni valamelyik csatlakozót. Mivel itt a plusz csatlakozó esetén nem csak egy kábelről és egy csatlakozóról van szó, hanem egy komplett kommunikációs egységről is, ennek a beépítése komoly műszaki feladat, ami rengeteg buktatóval járhat.
  3. Ráadásul a KEF a tenderben eredetileg olyan töltőre kért ajánlatot, ami mindkét DC töltési szabványt egyszerre támogatja, de az ajánlattevők kérdéseinek hatására a KEF módosította a kiírást, és a megrendelőre bízta, hogy CCS vagy CHAdeMO fejjel kéri-e a töltőt.
    Eredeti kiírás
    Módosított kiírás
  4. Ez az adott szituációban még logikusnak is tűnt, hiszen ezeket a töltőket a KEF az állami szervezetek saját elektromos flottáinak töltésére szánta, ott pedig a töltő megvásárlásakor tudható, hogy azokra milyen autók töltésénél lesz szükség. Valóban felesleges lenne kifizetni a CCS rendszer költségét, ha a megrendelő úgyis csak CHAdeMO-s autókat fog tölteni rajta. Az persze már egy másik kérdés, hogy a CCS fejet a törvényi megfelelés miatt akkor is be kellene építenie a szállítónak, ha valaki CHAdeMO-s rendszert kér. A törvényi előírásoknak való megfelelésre az ajánlattevőknek adott válaszokban is felhívják a figyelmet. Sajnos ezt a lehíváskor nem vették figyelembe, ezért kényszerülhetett az e-Mobi arra, hogy utólag építtesse át a töltőket.

Hány ilyen töltőt vásárolt az e-Mobi Kft. (átvett, illetve már megrendelt töltők együtt)?

Összesen 79 db 22 kW-os DC töltőberendezést vásárolt az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., melyeket folyamatosan telepítünk.

Hány helyszínre terveznek még ilyen töltőt telepíteni?

Ebből 30 készüléket vidéken – elsősorban megyei jogú városokban -, további 49-et pedig Budapest területén helyezünk el. (2019. 01. 21-én 24 darab töltőt már használatba adtunk.)

A töltőkhöz 3×32 vagy 3×63 A áramerősség lett igényelve?
Ha utóbbi, akkor számíthatunk-e rá, hogy a fennmaradó 22 kW teljesítményre kerül egy másik 22 kW-os AC vagy DC csatlakozó?

A töltőkhöz 3×63 ampert igényeltünk, vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy egy fejlesztéssel mind a két ágon párhuzamosan lehessen tölteni.

Elektromos autót használsz?