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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Talán van az olvasók között olyan, akinek még mond valamit a koncerten élve ledarált csirke legendája. A fiataloknak röviden a lényeg: az 1970-es évek második felében Erdős Péter a televízióban elhintette, hogy valaki élve ledarált egy csirkét a színpadon. Nem mondta, hogy ki, de a műsor elsősorban a Beatrice zenekarról szólt. Nagy Feró, a zenekar frontembere, a mai napig, bő 40 évvel később is rendszeresen magyarázkodni és tiltakozni kényszerül az eset kapcsán.

Hasonló a történet az elektromos autókkal is. Német tanulmányok kimondták, hogy az elektromos autó szennyezőbb, mint a modern dízel. Ha ez igaz is lenne a jelenben, hatalmas hiba nem számolni a fejlődéssel, a jövővel. Persze már most sem igaz, rengeteg tanulmány világított rá a csúsztatásokra. Cáfolják sorra olyanok is, akik végképp nem vádolhatók azzal, hogy villanyautó pártiak lennének. Nem a Tesla cáfolta például legutóbb, hanem a Mercedes.

EU energiamix szerint egy villany SUV szennyezése a teljes élettartama során 32,4 tonna. Megújulóval töltve csupán 17,1 tonna. Egy hasonló benzines SUV csak széndioxid kibocsátása csak az üzemanyag elégetése során 33,2 tonna (forrás: Mercedes-Benz)

A Mercedes készített egy a TÜV által jóváhagyott tanulmányt, amelyben megállapították, hogy a Mercedes EQC 4MATIC gyártása során 16,4 tonna széndioxid kibocsátással terheli a környezetet. Ha az autót 200 ezer km után leselejtezzük, addig végig a mai EU energiamix szerint termelt árammal töltjük, akkor az autó élettartama során a teljes COszennyezés 32,4 tonna.

Először is, hasonlítsuk ezt egy hasonló méretű dízel autóhoz. A Mercedes-Benz GLC 250 4Matic gyári adat szerinti széndioxid kibocsátása 166 g/km. Ezzel is 200 000 km-re számolva tehát az autó csupán az üzemanyag elégetésével 166 gramm x 200 000 km = 33,2 tonna.

Tehát egy hagyományos erőforrással szerelt hasonló méretű autó még akkor is környezetszennyezőbb, ha a gyártása teljesen karbonsemleges és az üzemanyag az autók benzintartályában terem, tehát az olajat nem kell kitermelni, szállítani, finomítani, a benzinkútra szállítani, ott a tartályból az autók üzemanyag tartályába szivattyúzni stb.

Elképesztő, hogy DPF kiiktatást nyíltan lehet hirdetni, nem zárják be ezért a tuningműhelyt

Egyértelmű tehát, hogy globálisan még akkor is tisztább üzemű az elektromos autó, ha a hagyományosnál kizárólag az üzemanyag elégetésének szennyezésével számolunk, az elektromosnál pedig a gyártás és áramtermelés teljes szennyezését tekintjük.

A dízel és az elektromos autók környezetszennyezése egyes európai országok 2017-es energiamixét alapul véve. Az energiamix folyamatosan zöldül. A dízelek kibocsátása pedig növekszik, ahogy az autó öregszik. (forrás: www.transportenvironment.org)

A teljességre törekvés nélkül nézzük, hol kerülhet még előnybe az elektromobilitás a globális környezetszennyezést tekintve:

  • Ha egy autót nem dobunk kukába 200 ezer km után, hanem akár 3-400 ezer km-ig használjuk, akkor az elektromos autó egy km-re jutó szennyezése csökken, a dízelé nem (sőt, a dízelből 150 000 km után a költséges csere helyett gyakran inkább eltávolítják a részecskeszűrőt, tehát jelentősen romlik a helyzet).
  • Ha a következő 10-20 évben, amíg az autó működik, növekszik az energiamixben a megújuló aránya, az elektromos autó egyre tisztábban jár, a dízel nem. (Magyarországon a napenergiás áramtermelés 317%-ra nőtt 2017-ről 2018-ra).
  • Ha nem hatalmas, nehéz, nagy fogyasztású és nagy akkut tartalmazó SUV, hanem egy kisebb akkus, áramvonalas, keveset fogyasztó elektromos autó szennyezését vesszük figyelembe.
  • A széndioxid csupán egy tényező, ennél sokkal károsabb a pm2.5, amiért elsősorban a szilárd tüzelés és a dízelek felelősek. Gyakran mondják, hogy a villanyautók ugyanúgy felkeverik, lebegtetik a port, mint a dízelek. Ilyenkor csak azt felejtik el, hogy dízelek nélkül jóval kevesebb lenne a por, tehát nem lenne mit lebegtetni.

Személy szerint már azzal is elégedett lennék, ha a globális szennyezés nem csökkenne a villanyautóknak köszönhetően, de reggelente lehetne levegőt venni az óvoda bejáratánál, márpedig jelenleg a gyermekükért aggódó szülők többsége dízellel hozza óvodába a gyereket, nehogy megfázzon a buszon vagy a biciklin. Az miért nem jut a gondos szülők eszébe, hogy a dízel autójuk miatt évekkel előbb halhat meg a gyerekük.

Több cikket írtunk, írtam már ebben a témában, valahogy mégis süket fülekre talál, a dízellel járó szülők, vagy az elsősorban dízellel kereskedő nepperek csak az ezerszer cáfolt „némettanulmányokat” olvasták és szajkózzák. Nagy Ferónak 50 év sem volt elég, hogy cáfolja a csirkedarálós elméletet. Remélem 50 év múlva az unokáim már tisztább levegőt szívhatnak.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.