Morris JE: villanyautó lett a brit legendából

A Morris október közepén jelentette be, hogy visszatér az autógyártáshoz, miután meg nem nevezett brit befektetők megszerezték a jogot a legendás márkanév használatához. A Morris Motors kereskedelmi járműrészlege 1924-ben alakult meg, és nem sokkal később már Nagy-Britannia egyik legfontosabb autóipari vállalatává nőtte ki magát, sőt, az 1950-es években a világ legnagyobb haszongépjármű-gyártójává vált a második világháború alatt megerősödött Morris Commercial. A sikertörténet azonban 1968-ban véget ért, amikor az amerikai konkurencia által hajtva, más gyártókkal való sorozatos egyesülés után a Morris kisteherautói elveszítették saját márkajelzésüket, és a British Leyland Motor Corporation anyavállalat emblémáját kapták meg – a Morris Commercial felirat azóta nem került rá egyetlen gépjárműre sem.

Több mint 50 évnyi távollét után azonban nem a múltba, hanem a jövőbe szeretne visszatérni a világhírű autógyártó, ezért a múlt század meghajtás-technológiáját sem hozza magával – a 21. századi Morris kizárólag elektromos árammal fog működni. Az újjászületést a vállalat legnagyobb sikerű modellje, a J-Type hozza el, amit tizenkét éves gyártása alatt 22 országba exportáltak, de a britek több modellben gondolkoznak, és belsőégésű motort egyik sem fog kapni – a Morris Commercial immáron a teljesen elektromos autógyártók táborát erősíti.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mercedes-Benz Vision URBANETIC: ilyen koncepciót sem látni minden nap

Legalábbis névlegesen, merthogy a gyártás azért még odébb van: a legelső modern Morris, a J-Type alapján fejlesztett JE 2021-ben kerül a piacra, de az előrendelés már most decemberben megnyílik a cég honlapján. A tisztán elektromos furgon igazi ínyencség lesz azok számára, akik bírják a retro dizájnt, ugyanis a gyártó látszólag semmit nem változtatott a klasszikus külsőn. Még a jellegzetes körte alakú hűtőrács is megmaradt, azzal a különbséggel, hogy gazdagabb lett egy töltőcsatlakozóval. Az anyaghasználatnál persze figyeltek a korszerűségre a készítők, és a karosszériát is könnyű szénszálas anyagból tervezték, aminek köszönhetően a vállalat elmondása szerint a Morris JE az egyik legkönnyebb kisteherautó lesz a piacon.

Egészen kicsi mérete ellenére a villanyautó 5,5 köbméternyi csomagtérrel rendelkezik, ahova két raklap is befér, valamint 1 tonnányi áru is szállítható. A be- és kipakolás az oldalsó tolóajtón és a nyitható hátsó ajtókon is kivitelezhető.

A JE nem a J-Type átalakítása, hanem tetőtől talpig újjá lett építve egy új moduláris padlólemezre. Ebben egy 60 kWh-s akkupakk rejtőzik, ami 320 kilométeres hatótávot kölcsönöz az autónak. A töltési teljesítmény nem ismert, de gyorstöltéssel 80%-os töltöttség 30 perc alatt érhető el. A végsebesség 90 km/h, aminél több a városi és város környéki fuvarozáshoz nem is nagyon szükséges.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így áll az elektromos autó vásárlását támogató állami program

A moduláris platform lehetővé teszi, hogy a jármű platósként, minibuszként, illetve lakókocsiként is megépüljön. Az Autocar magazin úgy tudja, hogy a standard furgon kialakításból évente 1000 példányt tervez gyártani a Morris egy egyelőre ismeretlen brit létesítményben, a többi változat pedig igény szerint ehhez adódik hozzá. Sajnos a legendás márkanevet és retro stílust alaposan meg kell fizetni: a Morris JE indulóáron várhatóan 60 ezer fontba, átszámítva közel 23,5 millió forintba kerül majd.

Elektromos autót használsz?