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
auto
2024. 04. 16. kedd

A Hyundai Ioniq elektromos változata a modellfrissítéskor nagyobb akkumulátort kapott, a korábbi 28 kWh helyett 38 kWh kapacitással. Valószínűleg az áramvonalas, alacsony építésű autóba nem lehetne a csomagtér és utastér jelentős mértékű csökkenése nélkül elhelyezni a Konából ismert 64 kWh kapacitású akkumulátor csomagot. A kisebb akku egyik kellemetlen mellékhatása, hogy az alacsonyabb akkumulátor feszültség miatt lassult a töltési teljesítmény, így a Kona vagy e-Niro vásárlóknak akkor is érdemes a nagyobb akkut választani, ha a napi rutinra elegendő lenne a kisebb kapacitása, de viszonylag sűrűn mennek hosszú útra, így fontos nekik a gyors egyenáramú töltés.

Térjünk azonban vissza az Ioniq-hoz: azok a szerencsés villanyautós blogok, vlogok, híroldalak, akik már alaposabban tesztelni tudták az új Ioniq-ot többnyire lesújtó véleményt fogalmaztak meg az autó töltési teljesítményéről. Legutóbb a Fastned nevű holland villanyautó töltő szolgáltató jelenített meg egy összehasonlító grafikont a régi és az új Ioniq töltéséről.

Kétségtelen, hogy az autó töltése jelentős mértékben lassult a nagyobb akkuval. Míg a régi modellnél 75%-os akkutöltöttségig erre alkalmas nagyobb teljesítményű töltővel akár 60-70 kW volt a töltési teljesítmény, addig az új Ioniq a méréseik szerint 50 kW-nál gyorsabb töltőn sem tölt gyorsabban. Ennek kis mértékben ellentmondanak a gyártó által megadott töltési idők, a katalógus szerint ugyanis 50 kW feletti töltőn 3 perccel rövidebb az új Ioniq töltési ideje.

Az új Ioniq a Fastned mérése szerint 50% akku töltöttségi szintig képes 40-45 kW közötti teljesítményen tölteni, majd 35-40 kW közé, később, nem sokkal 70% feletti töltöttségnél 20 kW alá korlátozza a töltési teljesítményt.

Ez jelentős teljesítmény csökkenésnek tűnik, azonban ne feledjük, hogy az új akku nagyobb kapacitású, így amikor az 50%-on van, már annyi áramot töltöttünk az akkuba, mint a réginél 67%-os töltöttségi szintnél, amikor pedig 70% felett tovább lassul a töltés, akkor a régi modell kisebb akkujának már leállna a töltése, mivel itt már tele van (94%-nál megszakad az Ioniq egyenáramú töltése).

Az új Ioniq nem csak 10 kWh-val nagyobb akkut, de nagyobb infotainment képernyőt és Bluelink mobiltelefonos alkalmazást is kapott

Mit jelent ez a gyakorlatban?

  • Körülbelül 200 km hosszú útra indulva mindegy, hogy a régi vagy új modellt választjuk, hiszen az otthon éjjel betöltött árammal megjárjuk a teljes utat. Igaz ahogy közelítjük a 200 km-t, úgy kell a régivel egyre inkább spórolni, az újjal még nincs hatótávpara.
  • 200-250 km között az új Ioniq kerül előnybe, mivel a 10 kWh-val nagyobb kapacitásnak köszönhetően a régi modellt már tölteni kell, az újat még nem.
  • 250-400 km közötti távon már mindkét autót tölteni kell. A régi gyorsabban tölt, főleg, ha 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltő esik útba, azonban a nagyobb akkusba kevesebbet kell tölteni.
  • 400-500 km között az újnak valószínűleg elég lesz egyszer tölteni, a régit már kétszer kell, így hiába tölthető gyorsabban a régi modell, a két megállás dupla lassítási, gyorsítási, töltés indítási ideje macerásabb.
  • 500 km feletti utaknál lesz igazán előnyös a régi modell villámgyors töltése, így itt kezdi egyértelműen megelőzni az újat. Különösen, ha nem csak 50 kW töltőket tudunk használni. Azonban ha rövidebbek is az egyes töltési szünetek, a kisebb akku miatt gyakrabban kell megállnunk, így a konkrét útvonaltól, töltőellátottságtól függ, hogy melyik autóval lesz élvezetesebb, problémamentesebb az utazás. Ha egyéb okból sűrűbben tudunk megállni, akkor a új Ioniq esetén igyekezzünk a 10-70% közötti tartományban tölteni az autót a teletöltés helyett.

A 2016-os kis akkus Ioniq középső képernyője látványosan kisebb és Bluelink alkalmazás sem jár hozzá

Ezek mellett arról sem szabad elfelejtkezni, hogy azonos éves futás a nagyobb akkunak kevesebb ciklust jelent, azaz az akku élettartama hosszabb lehet. A közelmúltban Nissan Leafről Hyundai Ioniqra váltva saját tapasztalatokkal is meg tudom erősíteni, hogy mennyire hiányzik a mobiltelefonos távvezérlő alkalmazás. Az új Ioniq már megkapja a Hyundai Bluelink alkalmazását, így távolról indítható a fűtés és hűtés. Ezen kívül az új modellben nagy valószínűséggel ügyesebbek a vezetéstámogató funkciók is, szintén saját tapasztalataim szerint a Kia e-Niro sávtartója lényegesen magabiztosabb, rosszabb minőségű útburkolati jelekkel is elboldogul, mint egy idősebb Ioniq. (A Hyundai és a Kia azonos szolgáltatásokat kínál vezetéstámogató rendszerek terén.) Véleményem szerint ha a régi vagy új Ioniq közül szeretnénk választani, akkor is érdemes mérlegelni, hogy milyen gyakran jelent majd előnyt a gyorsabb töltési lehetőség. Ha csak évente néhány alkalommal utazunk 500 km-nél hosszabb útra, ahol nyernénk néhány percet a gyorsabb töltésen, akkor én inkább az új, Bluelink támogatással rendelkező modellt választanám, hiszen ez sokkal több előnyt jelent a mindennapokban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.