Tanul a Tesla esőérzékelős ablaktörlője

Az új autókban típustól függetlenül egyre inkább az alapfelszereltség része az esőérzékelős ablaktörlő. Több típusban próbáltam már, de igazán elégedett egyikkel sem voltam. Előfordul, amikor nem kezd törölni a legérzékenyebb beállítással sem, pedig már nem látok a vízcseppektől, máskor pedig már száraz az ablak, mégis őrült tempóban csapkod az ablaktörlő.

Egyelőre nem tökéletes a rendszer a Teslában sem, Balázs is panaszkodott rá a Model 3 próbaútját követő Villanyóra podcastban. Ahogy azt már megszokhattuk, a Tesla ezt a problémát is kicsit másképp közelíti meg, mint a többiek. Az autók többségében az esőérzékelő egy optikai érzékelő rendszer, amelyben egy LED fénye világítja meg a szélvédőt, melynek visszaverődő fényét folyamatosan méri egy fényérzékelő dióda, így a fény visszaverődésének változásából határozza meg a rendszer, hogy milyen intenzitással kell működtetni az ablaktörlőt.

A Tesla rendszere nem tartalmaz ilyen esőérzékelő modult, helyette az Autopilot rendszer kameráinak képét elemezve kapcsolgatja az autó az ablaktörlőt. Elon Musk korábban már említette a „Deep Rain” neurális háló bevezetését az automatikus ablaktörlők működésének javításához. Ez a pillanat elérkezett, a legújabb szoftverfrissítést (v2019.40.1.1) követően a Tesla esőérzékelős ablaktörlője képes lesz tanulni neurális hálók alkalmazásával.

EZT OLVASTAD MÁR?  Fuvarozó cégeket vett a Tesla - hamarosan heti 7000 Model 3 gördül ki a gyárból
A Tesla fontosnak tartja az ablaktörlő rendszerek hatékonyságának fejlesztését, annak ellenére, hogy ezzel párhuzamosan a teljes önvezetés megvalósításán is gőzerővel dolgoznak

Ez a fejlesztés azért lehet nagyon hatékony, mert a járművezetők reakcióját folyamatosan figyelve és elemezve fog tanulni a mesterséges intelligencia. Amikor a rendszer jelenlegi működése nem felel meg a felhasználói igényeknek és az autóvezető beavatkozik, azaz kézi vezérlésre kapcsol és inkább saját maga működteti az ablaktörlőt, akkor a rendszer kielemzi a beavatkozást eredményező kameraképeket. Ha ezt a beavatkozást több felhasználó is rendszeresen végrehajtja egy hasonló kamerakép esetén, abból a rendszer levonja a következtetést: ilyen helyzetben nem megfelelő a rendszer jelenlegi reakciója, így változtat az ablaktörlő működési sebességén, így a következő szoftverfrissítést követően már ritkábban lesz szükség felhasználói beavatkozásra.

Egyelőre biztonságosabb a kormányt két kézzel fogni, az ablaktörlő kapcsolgatása helyett

Aki egy régi Zsigulin nevelkedett bizonyára csak mosolyog ezen a fejlesztésen, az én véleményem azonban az, ha csak évente egyetlen balesetet megelőz ez a rendszer azzal, hogy a járművezető épp két kézzel fogja a kritikus pillanatban a kormányt és nem az ablaktörlőt kapcsolgatja, akkor már megérte a fejlesztést. A Teslának pedig azért van erre lehetősége, mert az autók folyamatos internet kapcsolatban állnak a központtal és nem építette be az egyéb gyártók által használt esőérzékelő modult. Fontos megjegyezni, hogy ehhez a komfortnövelő fejlesztéshez nincs szükség extra hardverre, hiszen a kamerarendszer már be van építve minden Tesla modellbe.

Elektromos autót használsz?