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
auto
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

Az új autókban típustól függetlenül egyre inkább az alapfelszereltség része az esőérzékelős ablaktörlő. Több típusban próbáltam már, de igazán elégedett egyikkel sem voltam. Előfordul, amikor nem kezd törölni a legérzékenyebb beállítással sem, pedig már nem látok a vízcseppektől, máskor pedig már száraz az ablak, mégis őrült tempóban csapkod az ablaktörlő.

Egyelőre nem tökéletes a rendszer a Teslában sem, Balázs is panaszkodott rá a Model 3 próbaútját követő Villanyóra podcastban. Ahogy azt már megszokhattuk, a Tesla ezt a problémát is kicsit másképp közelíti meg, mint a többiek. Az autók többségében az esőérzékelő egy optikai érzékelő rendszer, amelyben egy LED fénye világítja meg a szélvédőt, melynek visszaverődő fényét folyamatosan méri egy fényérzékelő dióda, így a fény visszaverődésének változásából határozza meg a rendszer, hogy milyen intenzitással kell működtetni az ablaktörlőt.

A Tesla rendszere nem tartalmaz ilyen esőérzékelő modult, helyette az Autopilot rendszer kameráinak képét elemezve kapcsolgatja az autó az ablaktörlőt. Elon Musk korábban már említette a „Deep Rain” neurális háló bevezetését az automatikus ablaktörlők működésének javításához. Ez a pillanat elérkezett, a legújabb szoftverfrissítést (v2019.40.1.1) követően a Tesla esőérzékelős ablaktörlője képes lesz tanulni neurális hálók alkalmazásával.

A Tesla fontosnak tartja az ablaktörlő rendszerek hatékonyságának fejlesztését, annak ellenére, hogy ezzel párhuzamosan a teljes önvezetés megvalósításán is gőzerővel dolgoznak

Ez a fejlesztés azért lehet nagyon hatékony, mert a járművezetők reakcióját folyamatosan figyelve és elemezve fog tanulni a mesterséges intelligencia. Amikor a rendszer jelenlegi működése nem felel meg a felhasználói igényeknek és az autóvezető beavatkozik, azaz kézi vezérlésre kapcsol és inkább saját maga működteti az ablaktörlőt, akkor a rendszer kielemzi a beavatkozást eredményező kameraképeket. Ha ezt a beavatkozást több felhasználó is rendszeresen végrehajtja egy hasonló kamerakép esetén, abból a rendszer levonja a következtetést: ilyen helyzetben nem megfelelő a rendszer jelenlegi reakciója, így változtat az ablaktörlő működési sebességén, így a következő szoftverfrissítést követően már ritkábban lesz szükség felhasználói beavatkozásra.

Egyelőre biztonságosabb a kormányt két kézzel fogni, az ablaktörlő kapcsolgatása helyett

Aki egy régi Zsigulin nevelkedett bizonyára csak mosolyog ezen a fejlesztésen, az én véleményem azonban az, ha csak évente egyetlen balesetet megelőz ez a rendszer azzal, hogy a járművezető épp két kézzel fogja a kritikus pillanatban a kormányt és nem az ablaktörlőt kapcsolgatja, akkor már megérte a fejlesztést. A Teslának pedig azért van erre lehetősége, mert az autók folyamatos internet kapcsolatban állnak a központtal és nem építette be az egyéb gyártók által használt esőérzékelő modult. Fontos megjegyezni, hogy ehhez a komfortnövelő fejlesztéshez nincs szükség extra hardverre, hiszen a kamerarendszer már be van építve minden Tesla modellbe.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.