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
auto
2024. 07. 27. szombat

2020 január elsejétől jelentős büntetést kell fizetnie Európában azoknak a gyártóknak, akiknél az összes eladott autó átlagos széndioxid kibocsátása túllépi a 95 g/km értéket. Az európai átlag jelenleg kb. 120 g/km, tehát a legtöbb gyártó érintett. Az évek óta sikeres hibrideknek köszönhetően a Toyota az egyedüli gyártó, amelynek idén még nem jelent komoly kihívást az előírás teljesítése. A legnagyobb kivétel azonban kétségkívül a Tesla, hiszen az általuk eladott autók átlagos széndioxid kibocsátása 0 g/km.

Hamarosan drasztikusan megdrágulhatnak a benzines és dízel autók

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

A széndioxid kvóták cégek vagy országok közötti kereskedelme évek óta velünk él, lehet vitatkozni arról, hogy ez mennyire etikus, mindenesetre egyelőre nem tilos, így az autók kibocsátásánál is megjelenik ez a megoldás. Már tavaly beszámoltunk arról, hogy az FCA konszern kiszivárgott információk szerint megvásárolja majd a Tesla kvótáját, amely Teslának plusz pénzt, az FCA-nak pedig a büntetésnél olcsóbb megoldást jelent.

Az új, 2021-es Fiat Panda a Centoventi koncepcióautó alapján készülhet (forrás: Fiat)

Az FCA-Tesla üzlet számai az Automotive News Europe értesülései szerint a korábbi várakozásokat is jelentősen meghaladja. Az FCA a Teslának 2023-ig 1,8-2 milliárd dollárt fizethet majd ki, ami 2020-tól negyedévenként átlagosan 115-125 millió dollár extra bevételként jelentkezhet a Tesla könyveiben.

Az összeg nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a tavaly Kínában kevesebb mint egy év alatt felépített Gigafactory 3 költségei a becslések szerint kis mértékben meghaladhatták az eredetileg tervezett 2 milliárd dollárt. A GF3 beruházásra a Tesla kedvezményes hitelt, gyakorlatilag állami támogatást kapott a kínai kormánytól. A Fiat-Chrysler konszerntől folyamatosan érkező, összességében a beruházással összevethető mértékű bevétel tehát olyan, mintha a Tesla hitelét az FCA fizetné vissza.

A legtöbb ember számára a 95 eurós grammonként fizetendő büntetés aprópénznek tűnik egy autógyártó költségvetéséhez képest. Az FCA-Tesla üzlet szemszögéből tekintve viszont szemléletes, hogy az FCA számára olcsóbb és kedvezőbb megoldást jelent a kínai Gigafactory felépítésének költségével összemérhető pénzt kifizetni, mint vállalni az Európai Uniós büntetés, ami 6 grammos túllépés esetén 4 év alatt összesen 4 millió autó eladásával számolva közel 2,3 milliárd euró lenne.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.