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
auto
2024. 04. 26. péntek

Elektromos lakókocsi, ami nem növeli az autó fogyasztását?

egyéb

Az elektromos autó tulajdonosok többségének egyelőre le kell mondani a vontatásról, a legtöbb típusnál örülünk, ha legalább kerékpár szállításra használható vonóhorgot engedélyez a gyártó felszerelni. A vontatás egyelőre csak a drága villanyautók számára lehetséges. De ha lehet is vontatni az adott típussal, egy nagyméretű, nehéz utánfutó vontatása akkor is jelentősen növeli az autó fogyasztását. Hagyományos autóknál ez csak extra költséget és gyakoribb tankolást jelent, amivel a lakókocsi tulajdonosok nyilván számolnak.

Gyári vonóhorgos Hyundai Kona Electric

Elektromos autóval vontatva a fogyasztásnövekedés akár kisebb is lehet az energia-visszanyerő fékrendszernek köszönhetően, de a hagyományos autóhoz viszonyított kisebb hatótáv vontatás miatt bekövetkező további csökkenése egy hosszabb úton lesz igazán fájdalmas, nem beszélve arról, hogy a töltőpontok többsége sem utánfutó-barát, így előfordulhat, hogy a töltéshez le kell akasztani a vontatmányt, ami további időveszteséget és kellemetlenséget jelent.

(Fotó: Airstream)

Az ikonikus, alumíniumból készült, fényes lakókocsijairól ismert Airstream cég vezetője, McKay Featherstone telefonos interjút adott a CNet-nek, amelyben nagyon izgalmas jövőbeni fejlesztési tervekről számolt be. Az Airstream számára mindig is fontos volt, hogy a lakókocsik minél könnyebbek és áramvonalasabbak legyenek, így a lehető legkisebb fogyasztás növekedést és hatótáv csökkenést okozzák, persze közben ügyelnek a retro stílus fenntartására is. Ez az irányvonal azonban nem akadályozza azt, hogy legmodernebb technikai megoldásokat építsék be a lakókocsiba.

(Fotó: Airstream)

Featherstone elmondása szerint az Airstream aktívan dolgozik egy olyan technológián, amellyel elektromos hajtást építenek a lakókocsiba. „Ha a pótkocsi kerekei meg vannak hajtva, az nagy mértékben javítja a vontatási élményt” – mondta. Az Airstream azzal kísérletezik, hogy az utánfutó tengelyére villanymotort szerelnek fel, amivel meghajtják annak kerekeit, ezzel extra hajtóerőt biztosítanak vontatás közben. Amennyiben a lakókocsi saját meghajtó akkumulátora biztosítja a haladáshoz szükséges energia egy részét, akkor természetesen nem (vagy kisebb mértékben) növekszik a vontató autó fogyasztása, így ritkábban kell megállnunk tölteni, persze ilyenkor a lakókocsi akkumulátort is fel kell tölteni.

Lakókocsit vontatni villanyautóval?

A lakókocsi aktív meghajtása nem csak hatótáv növelésben, de a biztonságosabb közlekedésben is segíthet vontatáskor. Ezzel el is jutottunk a legfontosabb felmerülő problémához, amely egyben számos lehetőséget is jelent: meg kell oldani az autó és a lakókocsi közötti kommunikációt, hogy ne fordulhasson elő olyan eset, hogy az autó lassítana, a lakókocsi azonban „tolja” a vontató járművet. Ehhez természetesen nem megfelelő a jelenlegi 7 érintkezős utánfutó elektromos csatlakozó, amit – kis túlzással – azért fejlesztettek ki a hőskorban, hogy az utánfutó féklámpája is világítson fékezéskor. „Létezik egy olyan új világ, ahol a pótkocsi és a vontatójármű aktívan kommunikál egymással” – mondta Featherstone. Amennyiben a kommunikációt biztonságosan megoldják, természetesen a vonatkozó autóipari szabványok figyelembevételével, akkor a lakókocsi saját hajtása először is besegít a járműszerelvény gyorsításába, sebességtartásába, de kritikusabb forgalmi helyzetekben stabilizálhatja is a vontatmányt.

(Fotó: Airstream)

Az alapvető probléma, a kommunikáció megoldását követően azonban megnyílik a lehetőségek számos biztonsági és kényelmi funkció megvalósítására is. Ahogy haladunk a valódi önvezetés irányába, az autókban egyre több a vezetéstámogató és komfortnövelő extra. Utánfutót vontatva ezek többségéről azonban jelenleg le kell mondanunk. Gondoljunk csak arra, hogy hiába van az autónkon tolatókamera vagy tolatóradar, ha a kamera képén kizárólag az utánfutót látjuk. A kommunikációval azonban megoldható, hogy az autó képernyőjén ne az autóba, hanem a lakókocsiba épített kamerák képét figyelhessük, amikor szűk helyre kell az utánfutóval betolatni. Természetesen szenzorokat is beépíthetnek az utánfutóba, így nem kell majd lemondanunk például a holttér figyelő jelzésről sem.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.