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
auto
2024. 04. 19. péntek

Magyarországi villanyautós ágyúgolyó futam Audi e-tronnal

villanyautózás a gyakorlatban

Két hete vasárnap rendeztük meg az első magyar villanyautós ágyúgolyó futamot, amelyen 5 közepes kapacitású akkumulátorral rendelkező elektromos autót mértünk össze egy kb. 500 km hosszú dunántúli körön a Budaörs – Keszthely – Szombathely – Győr  – Tatabánya – Budaörs útvonalon. Úgy tűnik sikerült egy magyarországi referencia útvonalat kijelölnünk ezzel és több villanyautós társunk is kedvet kapott, hogy a saját autójával kipróbálja, mennyi idő alatt sikerül megtenni ugyanezt a kört.

Az előző hétvégén Botos István egy 22 kWh akku kapacitású Renault Zoeval tette meg az „ágyúgolyó kört”, reggel 8:35-kor 90% töltöttséggel indult Budaörsről és este 19:57-re ért célba. Nagyobb szerencséje volt, mint az előző héten induló csapatoknak, szép napsütéses időt fogott ki. Összesen öt töltéssel az autópályákat kerülve, Keszthelyig a Balaton északi partját választva a DC töltés nélküli kis akkus Zoeval 11:20 teljes idővel sikerült  megtenni az utat, amelyből a töltések ideje kb. három és fél óra volt. István részletes beszámolóját elolvashatjátok a Villanyautós tippek és kérdések facebook csoportban.

Az első villanyautós ágyúgolyó futam időeredménye

Ma este 19:00 órakor Fekete Gyula indul útnak egy Audi e-Tron volánjánál. Ma néhány fokkal melegebb van, ami kis könnyítést jelentene, ezért Gyula úgy döntött, fent hagyja az autón a tetőcsomagtartót, ezzel kiegyenlítve az előnyt. A két héttel ezelőtti sűrű ködöt pedig az kompenzálja majd, hogy sötétben vág neki az 500 km hosszú útnak.

Az e-tront az alábbi térképen követhetitek, Gyula pedig ígért néhány fotót az útról, igyekszem majd folyamatosan frissíteni a cikket, kíváncsian várjuk az e-tron eredményét.

19:10 – Indulás Budaörsről

Az e-tron 10 perc késéssel 19:10-kor elindult Budaörsről.

20:23 – Útban az M7-esen

Úgy tűnik, hogy az első megálló Balatonkeresztúron az Ionity töltőnél lesz. Még kb. 15-16 perc és megérkezik.

20:35 – Első megálló: Balatonkeresztúr, Ionity töltő

Az autópálya északi oldalán tett Ionity ellenőrzés ugyan elvett 5 percet, de 20:35-re így is megérkezett az e-tron a már működő Ionity töltőhöz. A helyzet érdekessége, hogy ahhoz hogy innen tovább tudjon menni Keszthely felé, az autópályán Budapest felé kell majd ~10 km-t menjen, majd onnan megfordulás után ugyanennyit vissza. A 150 kW-os töltési lehetőség azonban még ezt a nagynak tűnő kitérőt is megéri. Viszont az e-tront itt valószínűleg jól fel kell tölteni, mert a következő Ionity töltő az úton Bábolnánál lesz, ami kb. 255-260 km. Viszont az e-tron kártyának hála Gyula nem csak a töltés árán spórol, hanem az idővel is, hiszen az egy érintéssel indítja a töltőt, nem kell az Ionity applikációjával bajlódnia.

Az északi oldalon már állnak a glóriás töltők, de nincsenek bekapcsolva.

18% maradt még az akkuban.

21:12 – Indulás Balatonkeresztúrról

36 perces töltés után folytatódhat is az utazás Keszthelyen és Szombathelyen keresztül Győrbe. Nem tudjuk még, de ez az autó közel tele lett töltve. Lehet, hogy nem is lesz már több megálló az úton?

21:37 – Első ellenőrzőpont

Gyula az e-tronnal megérkezett az első ellenőrzőpontra, ahol Szabó András a két héttel ezelőtti versenyhez hasonlóan őt is fogadta.

22:52 – Szombathely

Sajnos a szombathelyi ellenőrzőpontra nem tudott kimenni senki fogadni az e-tront, de a Gylmpse szerint Gyula ott járt. Sőt, túl is ment a parkolón, mert nem vette észre a sötétben. Elfogadjuk, indulhat tovább Győrbe.

00:00 – Győr, Decathlon

Ez már a harmadik ellenőrzőpont, ahova az e-tron 4 óra 50 perccel az indulás után futott be, ahol Németh Ági várta, pont úgy mint két hete a többi versenyzőt. Legutóbb az i3 ért leghamarabb oda 6 óra 12 percnyi utazás után, de a lemerült akkumulátorukat tölteni is kellett. Az e-tron Győrben biztosan nem tölt, hiszen már látótávolságon belül van a bábolnai Ionity, ahol háromszor olyan gyorsan lehet az Audit tölteni, mint Győrben.

393 km megtétele után 88 km/h-ás átlag mellett 28,8 kWh/100 km az átlagfogyasztás.

00:23 – Bábolna, Ionity

Az út utolsó töltése. A nagy teljesítményű töltő és az Audi e-tron jó együttműködésének köszönhetően itt már biztosan nem lesz szükség 15-20 percnél hosszabb töltésre. Ennyi idő alatt lehet, hogy egy kávét sem fog tudni venni. Persze még a Turul emlékműhöz fel kell még mennie.

00:41 – Indulás Bábolnáról

Ahogy sejtettük, 18 percnyi pihenő után már mehet is tovább az e-tron.

53%-ig töltött

01:04 – Utolsó ellenőrzőpont: Turul szobor

5 óra 54 perccel az indulás után Gyula már a Turul szobornál fordult az e-tronnal. Legutóbb a 62-es Leafnek ez 7 óra 5 perc alatt sikerült.

01:35 – Befutó Budaörsön

A késői érkezés miatt sajnos senki sem várta Gyulát és az e-tront, pedig megérdemelték volna. 6 óra 25 perc alatt teljesítették a távot, 1 óra 13 perccel megelőzve a két hete elsőként beérő 62 kWh-s Leafet.

A Leaf akkor az út során 2 óra 12 percet állt a töltőn. Az Audi e-tronnak a lényegesen nagyobb fogyasztás ellenére elég volt 53 percet töltenie, hogy megtegye az Ionity töltő miatt egyébként is hosszabb utat. Ha Balatonkeresztúrnál az északi oldalon is működött volna már az Ionity töltő, akkor az út akár egy fél órával is rövidebb lehetett volna. Ugyanakkor, ha nem esnek útba ultragyors töltők (pl. Kelet-Magyarország), akkor az Audi nem tudta volna megelőzni a 62 kWh-ás Leafet, mivel a nagyobb fogyasztást 50 kW töltési teljesítménnyel kellett volna pótolnia.

A többi versenyző esetében is kiszámítottuk a mozgás+töltés idejét, az Audi e-Tron egyéb állásideje 5 perc volt a még nem működő M7 autópálya Balatonkeresztúri pihenő északi oldalon lévő Ionity töltőnél, ezen kívül 18 percet töltött az ellenőrzőpontoknál, így a 6:25 teljes időből 23 perc állásidő, 53 perc töltési idő, valamint 5:09 volt a mozgásban töltött idő.

Gratulálunk Gyulának az ágyúgolyó futam útvonalán elért új rekordhoz! Ha valakinek egy Teslával lenne kedve megdönteni a rekordot, akkor indulás előtt mindenképpen jelezze nekünk!

Egyes autótípusok időeredményei az ágyúgolyó futamon kijelölt kb. 500 km hosszú Budaörs – Keszthely – Szombathely – Győr – Tatabánya referencia útvonalon

Egyes autótípusok átlagsebessége, átlagfogyasztása és átlagos töltési teljesítménye az ágyúgolyó futamon kijelölt kb. 500 km hosszú Budaörs – Keszthely – Szombathely – Győr – Tatabánya referencia útvonalon

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.