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
auto
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

Halványan emlékszem még rá, hogy amikor anno bemutatták a Tesla Model X-et, milyen szemforgatás volt egyesek részéről a Bioweapon Defense Mode, azaz a biológiai támadások elleni funkció kapcsán, ami azután kisvártatva a Model S-ben is megjelent. OK, OK, elismerem, amolyan Muskosan grandiózus elnevezést kapott ez az üzemmód és természetesen valószínűleg a Teslánál sem gondolják komolyan, hogy egy biológiai fegyverekkel folytatott háborúban a hadsereg Teslákba rakja majd a katonákat. De ezzel együtt ez a szériafelszereltség nem simán csak porhintés, valóban elég jól megszűri a levegőt.

Na de mi van a koronavírussal?

Így működik

A fenti kérdés megválaszolásához először nézzük meg, hogyan működik a Tesla rendszere.

A Bioweapon Defense Mode kapcsolóját a klíma vezérlésénél találjuk és ez már sok mindent elárul. Igen, ez igazából a légkondicionáló egy speciális üzemmódja. A rendszer hardveres része egy túlméretes HEPA filter, illetve inkább kettő. Az elsődleges szűrő felülete tízszer akkora, mint egy hagyományos autó légszűrője, de van egy másodlagos is. Emellett 3 rétegnyi aktív szén bevonatot is alkalmaznak.

Fent a Model S/X elsődleges szűrője, alatta balra a másodlagos szűrő. Jobbra egy átlagos autó légszűrője.

A HEPA (High-Efficiency Particulate Air, azaz nagy hatékonyságú részecske szűrő) megjelölés azt is jelenti, hogy a filter mechanikusan kiszűri a levegőben lévő 0,3 mikrométeres részecskék legalább 99,97%-át. Emellett van még egy u.n. diffúz filter hatás is, ami a 0,1 mikrométernél kisebb szemcséket fogja meg. Csak a miheztartás végett, az emberi hajszál 17-180 mikrométer közötti vastagságú.

HEPA szűrő. Forrás: Wikipedia

Ez az extra, belső keringtetéses funkció egyébként még önmagában nem lenne elég, hiszen az ajtók és ablakok szigetelésénél, vagy az autó egyéb illesztési pontjainál bejuthatnának a porszemcsék és kórokozók – nem tengeralattjárónak építik ezeket a kocsikat. Ezen segít, hogy klímát ebbe az üzemmódba kapcsolva a kabinban enyhe túlnyomás keletkezik, ami megakadályozza ezt.

Persze nem tudunk hivatalos állami tesztekről, de a különböző Youtube videók azt mutatják, hogy a tulajdonosok a rossz hírű 2,5 mikrométeres koromszemcsékkel szennyezett városi levegőt gyakorlatilag teljesen megtisztítják a kocsiban.

Igen is meg nem is

Na de mi a helyzet a vírusokkal? A fellelhető szakirodalom szerint a koronavírusok a 0,08-0,15 mikrométeres tartományba tartoznak, ezért ezeknél a HEPA filter mechanikus szűrése nem működik, de a diffúziós elkaphatja a kórokozókat.

Szerencsére azonban a SARS-COV-2 levegővel közvetlenül nem, csak cseppfertőzéssel terjed, amihez az ember által kiköhögött, vagy kitüsszögött váladék kell. Egyes vizsgálatok szerint ezek akár 3 órán keresztül is a levegőben lehetnek, de nyilván ez nem kültérre igaz, ahol szél van, jár a levegő. Tehát konkrétan valakinek bele kellene köhögnie autónk szellőzőrendszerébe – ennek azért kevés esélye van.

Szóval akkor megvéd-e minket a Model S/X szuper szűrője? Valószínűleg igen, de a gyakorlatban nincs erre szükség. A városok piszkos levegője, a bozóttüzek füstje, az allergiát okozó pollenek, vagy az út melletti sertéshizlalda bűze ellen azonban nem rossz ha van ilyen a kocsiban.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.