Megvéd a Teslád a koronavírustól?

Halványan emlékszem még rá, hogy amikor anno bemutatták a Tesla Model X-et, milyen szemforgatás volt egyesek részéről a Bioweapon Defense Mode, azaz a biológiai támadások elleni funkció kapcsán, ami azután kisvártatva a Model S-ben is megjelent. OK, OK, elismerem, amolyan Muskosan grandiózus elnevezést kapott ez az üzemmód és természetesen valószínűleg a Teslánál sem gondolják komolyan, hogy egy biológiai fegyverekkel folytatott háborúban a hadsereg Teslákba rakja majd a katonákat. De ezzel együtt ez a szériafelszereltség nem simán csak porhintés, valóban elég jól megszűri a levegőt.

Na de mi van a koronavírussal?

Így működik

A fenti kérdés megválaszolásához először nézzük meg, hogyan működik a Tesla rendszere.

A Bioweapon Defense Mode kapcsolóját a klíma vezérlésénél találjuk és ez már sok mindent elárul. Igen, ez igazából a légkondicionáló egy speciális üzemmódja. A rendszer hardveres része egy túlméretes HEPA filter, illetve inkább kettő. Az elsődleges szűrő felülete tízszer akkora, mint egy hagyományos autó légszűrője, de van egy másodlagos is. Emellett 3 rétegnyi aktív szén bevonatot is alkalmaznak.

Fent a Model S/X elsődleges szűrője, alatta balra a másodlagos szűrő. Jobbra egy átlagos autó légszűrője.

A HEPA (High-Efficiency Particulate Air, azaz nagy hatékonyságú részecske szűrő) megjelölés azt is jelenti, hogy a filter mechanikusan kiszűri a levegőben lévő 0,3 mikrométeres részecskék legalább 99,97%-át. Emellett van még egy u.n. diffúz filter hatás is, ami a 0,1 mikrométernél kisebb szemcséket fogja meg. Csak a miheztartás végett, az emberi hajszál 17-180 mikrométer közötti vastagságú.

HEPA szűrő. Forrás: Wikipedia

Ez az extra, belső keringtetéses funkció egyébként még önmagában nem lenne elég, hiszen az ajtók és ablakok szigetelésénél, vagy az autó egyéb illesztési pontjainál bejuthatnának a porszemcsék és kórokozók – nem tengeralattjárónak építik ezeket a kocsikat. Ezen segít, hogy klímát ebbe az üzemmódba kapcsolva a kabinban enyhe túlnyomás keletkezik, ami megakadályozza ezt.

Persze nem tudunk hivatalos állami tesztekről, de a különböző Youtube videók azt mutatják, hogy a tulajdonosok a rossz hírű 2,5 mikrométeres koromszemcsékkel szennyezett városi levegőt gyakorlatilag teljesen megtisztítják a kocsiban.

Igen is meg nem is

Na de mi a helyzet a vírusokkal? A fellelhető szakirodalom szerint a koronavírusok a 0,08-0,15 mikrométeres tartományba tartoznak, ezért ezeknél a HEPA filter mechanikus szűrése nem működik, de a diffúziós elkaphatja a kórokozókat.

Szerencsére azonban a SARS-COV-2 levegővel közvetlenül nem, csak cseppfertőzéssel terjed, amihez az ember által kiköhögött, vagy kitüsszögött váladék kell. Egyes vizsgálatok szerint ezek akár 3 órán keresztül is a levegőben lehetnek, de nyilván ez nem kültérre igaz, ahol szél van, jár a levegő. Tehát konkrétan valakinek bele kellene köhögnie autónk szellőzőrendszerébe – ennek azért kevés esélye van.

Szóval akkor megvéd-e minket a Model S/X szuper szűrője? Valószínűleg igen, de a gyakorlatban nincs erre szükség. A városok piszkos levegője, a bozóttüzek füstje, az allergiát okozó pollenek, vagy az út melletti sertéshizlalda bűze ellen azonban nem rossz ha van ilyen a kocsiban.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.