Volkswagen: olcsóbb elektromos autót használni, mint hagyományost

A Volkswagen egy sajtóközleményben hasonlította össze Németországban a tisztán elektromos ID.3 és a hagyományos benzin és dízel üzemű motorral felszerelt Golf árát és fenntartási költségeit. A teljes birtoklási költség (TCO) már korábban is a villanyautó irányába billentette a mérleg nyelvét az olyan tulajdonos számára, aki az átlag autóshoz képest jóval többet használja az autóját. Az újdonság viszont az, hogy a Volkswagen számításai szerint az elektromos autó vételára is alacsonyabb, így már azok számára is megéri pénzügyi szempontból az ID.3 választása, akik az átlagosnál kevesebbet autóznak.

Vételár

Az elektromos autó két hatásnak köszönhetően lesz olcsóbb, mint a hagyományos. A technikai fejlődésnek és nagyobb gyártási volumennek köszönhetően olcsóbban kaphatunk jobb autót. Remek példa erre, hogy Németországban 30 000 eurótól kapható az ID.3 alapmodell, 330 km hatótávval, miközben a kifutó e-Golf ára 36 900 euró volt, pedig a hatótávja csak 231 km. Még az ID.3 közepes méretű akkuval szerelt, 420 km WLTP hatótávot nyújtó változata is olcsóbb mint az elektromos Golf, hiszen az ID.3 Pro változat ára 35 000 euró.

További árcsökkentő tényező az új német támogatási rendszer bevezetése. Bruttó 47 600 euró listaárig, 6570 euró, bruttó 77,600 euróig pedig 5570 euró támogatás vehető igénybe a villanyautókra. Így az ID.3 olcsóbban hazavihető, mint egy kevésbé tágas benzin- vagy dízelmotorral hajtott Golf.

Fenntartási költség

A fenntartási költségeken szintén a villanyautónál az előny. A Volkswagen számításai szerint egy átlagos autós zsebében havonta kb. 70 euró marad, ha Golf helyett az ID.3 modellt viszi haza. Érdekes módon nem az üzemanyag költségen várható a legjelentősebb megtakarítás, inkább az elektromos autó kedvezőbb biztosítási díjának, a rendszeres olajcserék elmaradásának és a 2030-ig ígért gépjárműadó mentességnek köszönhető.

Az összehasonlításnál érdemes azt is figyelembe venni, hogy a lakossági áramár Németországban a magyar árnak körülbelül háromszorosa, míg a benzin és a dízel üzemanyagok árában ennél jóval kisebb az eltérés hazánk és Németország között, így egy magyar vásárló számára nagyobb megtakarítást jelent a villany- és benzinszámla közötti különbség.

A múltban az elektromos autók értéke kevésbé volt stabil, mint a belső égésű motorokkal rendelkezők . Ennek részben az alacsony piaci volumen (az elektromos autók számára alig volt használt gépjármű-piac), részben az akkumulátor-technológia gyors fejlődésének oka. Ez megváltozik az elektromos autók új generációjával: A használt, mindennapi akkumulátoros járművek iránti kereslet egy ideje növekszik – ez a tendencia, amelynek folytatódnia kell az elkövetkező években.

Maradványérték

Sokan azért nem mernek elektromos autót vásárolni, mert félnek az újdonságtól és az akku technológia gyors fejlődésétől. Konkrétan az aggasztja az embereket, hogy a drágán megvásárolt elektromos autó elértéktelenedik, ha valamelyik akku gyártó bejelent egy hatalmas áttörést, melynek köszönhetően lényegesen olcsóbb és/vagy nagyobb hatótávot biztosító akkut tudnak gyártani. A gyakorlat azonban ennek ellent mond, az elmúlt években ugyanis annyira gyorsan nőtt az igény az elektromos autókra, hogy a gyártók ezzel nem bírtak lépést tartani, így a használt piacon meglepően jól tartották az árukat a villanyautók.

A napjainkban piacra kerülő autókat kevésbé fenyegeti a gyors elavulás veszélye, hiszen a mai 3-400 km hatótáv még a néhány év múlva másodpiacra kerülő autók esetében sem lesz kevés a vásárlók túlnyomó többségének, azaz elértük azt a hatótávot, aminél nem lesz szükség lényegesen többre, mivel ez a mindennapokra bőségesen elegendő, inkább a töltőhálózatot kell fejleszteni, hogy a hosszabb utak is gond nélkül vállalhatók legyenek.

A Volkswagen véleménye szerint az az akkumulátor-technológia a következő néhány évben már lassabban fog fejlődni, mint a közelmúltban, ezért az új és a használt elektromos autók között már nem lesz jelentős hatótáv különbség, az akkumulátorra kínált nyolc év (160 000 kilométer) garancia pedig további biztonságot nyújt. A szakértők előrejelzései szerint így az ID.3 maradványértéke nagyjából azonos egy hasonló kategóriába eső belső égésű motorral szerelt modellel.

Teljes tulajdonlási költség

A TCO a fent részletezett három összetevőből áll össze. Egyértelmű tehát, hogy ha a vételár és a havi költség a villanyautónál alacsonyabb, a maradványérték pedig megegyezik, akkor hosszabb távon jobban megéri villanyautót választani.

Környezetvédelem

A pénztárcánkon kívül a Föld is megköszöni az alacsonyabb széndioxid kibocsátást és mi is egészségesebbek maradunk a szálló por, a levegőben lebegő kis méretű szilárd részecskék számának radikális csökkenése miatt.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.