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
auto

A Model Y hivatalos méretei és műszaki adatai

elektromos autó
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

A Tesla hivatalosan is megkezdte az első Model Y példányok kiszállítását, ezért a gyártó honlapjára felkerült az autó kézikönyve, amiből megtudhatunk néhány újabb érdekességet. Az autó főbb méretei már korábban kiszivárogtak, ezekhez képest egyedül az autó hosszúságában látható 1 mm eltérés.

 

Mekkora valójában a csomagtér?

A csomagtér mérete a korábbi 1870 liternél is nagyobbnak tűnik, a kézikönyv szerint 68 köbláb, ami 1925 liter, az sajnos továbbra sem derült ki, hogy ez a hatalmas tér hogyan oszlik meg a hátsó csomagtér kalaptartó alatti részében, mennyi marad a 7 üléses opció megvásárlásakor és mekkora az autó orrában lévő első csomagtér. Az autó teljes terhelhetősége, az utasokat és a csomagokat is beleszámolva 433 kg.

Tesla Model Y hátsó és első csomagtér

Hőszivattyús fűtés

Mivel az elektromos autókban a villanymotorok hatásfoka magas, szemben a belső égésű motorok 30-40%-os értékével, nincs hulladékhő, ezért télen az akkumulátor kapacitását, azaz a hatótávot apasztja az utastér fűtéséhez szükséges energia. Ezt a hatást csökkentendő viszonylag gyakori extra a légkondicionáló körfolyamatának megfordítása, így a klíma nem csak hűteni tud nyáron, de fűteni is télen, amivel a pillanatnyi külső hőmérséklettől és a beállított utastér hőmérséklettől függően fele-negyede lehet a fűtésre felhasznált energia.

A Tesla eddig egyik modelljéhez sem kínált hőszivattyús fűtést, bizonyára úgy gondolták, elég nagy akkumulátort építenek az autóikba ahhoz, hogy ne legyen gond az ellenállás-fűtés átlagosan háromszoros energiaigénye. Számomra kissé meglepő volt, hogy a hatékonyságot különösen fontosnak tartó amerikai gyártó erről az előnyről lemond. A friss hírek szerint úgy tűnik megtört a jég, a Model Y lesz az első olyan Tesla, amit a hidegebb éghajlatú régiókban opcionálisan hőszivattyús fűtéssel is megvásárolhatunk majd.

Vonóhorog

Az elektromos autók túlnyomó többsége sajnos nem kaphat vonóhorgot, így nem csak a vontatás, de a kerékpárszállítás is problémásabb, mint a hagyományos autók esetén. A Tesla Model X és a Tesla Model 3 esetén rendelhető gyári vonóhorog az autókhoz, mivel a Model Y azonos alapokra épül a Model 3 típussal, ezért sokan készpénznek vettük, hogy lesz vontatási lehetőség. Sajnos csalódnunk kellett, ugyanis a kézikönyv szerint – egyelőre legalábbis – le kell mondanunk a vontatásról.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.