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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az M3-as autópálya villanyautós szempontból egy rendkívül nehéz dió. Akiknek van helye az autópálya mentén vagy közvetlen a közelben azok nem akarnak töltőt telepíteni, akiknek nincs, azok nem tudnak helyet szerezni. A Budapesttől a román illetve az ukrán határokig vezető 300 km-es útszakaszon sokáig semmilyen villámtöltési lehetőség nem volt, majd Gödöllőnél, Debrecenben, Nyíregyházán, Hatvanban és Gelejen is megjelent egy-egy töltő a nagy szolgáltatók hálózatának tagjaként. Ezek azonban még így is csak a nagyobb akkus autók számára teszik lehetővé a közlekedést, ráadásul akad olyan töltő is, ami éjjel és munkaszüneti napokon nem elérhető. Így minden új töltőre szükség van, hogy villanyautóval is minél könnyebben átjárható legyen az ország észak-keleti régiója. A Nova Futura egy viszonylag új, de az első pillanattól komplett szolgáltatást nyújtó szereplő a piacon. Az első töltőjüket közel fél évvel ezelőtt telepítették Nagyfügeden az autópályától kevesebb mint 2 km-re, tegnap pedig sor került a második M3-as mellé telepített készülék beüzemelésére is Oszláron.

Az új helyszínre is 50 kW-os AGT gyártmányú töltő került, ami mind CCS mind pedig CHAdeMO csatlakozón képes kiszolgálni az autókat. A DC csatlakozóval nem rendelkező autók ezen a helyszínen is Type 2-es aljzatról tölthetők maximum 22 kW teljesítménnyel. A töltőoszlop teljes egészében, a vezérlőszoftvereket is beleértve magyar fejlesztés, így mind a hardveres, mind pedig a szoftveres támogatását közvetlenül a gyártó tudja helyben biztosítani. A készülék a ma Magyarországon forgalomban lévő összes autóval kompatibilis.

A töltő eseti jelleggel a bankkártyaadatok megadása után mobiltelefonról indítható. Ehhez mindössze a használni kívánt csatlakozót kell kiválasztani (és az autóhoz csatlakoztatni), majd a képernyőn megjelenő QR kódot mobiltelefonnal leolvasni. Ilyenkor a rendszer egy kiválasztott összeget (1000, 2000, 3000 vagy 9000 forintot) zárol az adott kártyán, majd a töltés végén a fennmaradó összeget felszabadítja. Lehetőség van azonban felhasználói regisztrációra is, aminek során bármilyen RFID kártyát, akár egy másik szolgáltató már meglévő, gyakran használt kártyáját is a regisztrációhoz lehet rendelni. Ezek után a töltés zárolás és mobiltelefon nélkül, a rendszerbe regisztrált RFID kártya töltőhöz érintésével indítható. A szolgáltatás díja 90 Ft/kWh + 10 Ft/perc.

Az új oszlári töltő teljesítménye egyelőre 44 kW, de a árambővítés megtörténte után hamarosan elérhető lesz a teljes 50 kW. A rendelkezésre álló csökkentett teljesítmény miatt egyelőre a három csatlakozó közül egyszerre mindig csak egy használható.

Tóth Zoltán, Oszlár polgármestere (balra) és Nyers Tamás, a Nova Futura Zrt. elnöke (jobbra) a töltő csütörtöki átadóján.

A Nova Futura két töltőjével az M3-as autópályán a Budapest Debrecen vagy Budapest Nyíregyháza táv nagyjából 3 db 80-90 km-es szakaszra bontható, így akár a 20-24 kWh-s akkujú villanyautókkal is kényelmesen teljesíthető. A most telepítetthez hasonló AGT villámtöltő üzemel Nagyfügeden túl Harkányban és Polgárdiban is, és hamarosan az M6-os autópálya mellett Tolnán üzemelik be a hálózat harmadik állomását.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.