Munroék tovább bontják a Model Y-t – mennyit fejlődött a Tesla?

Nemrég számoltunk be róla, hogy Sandy Munro műhelye megkapta a Model Y-t amit rendeltek (no igen, mint kiderült, egy korai vásárlótól vették meg 20 ezer dollár felárral) és el is kezdték szétszedni, hogy megtudják milyen fejlesztéseket rejt az autó. Most az azóta megjelent újabb videókat foglaljuk össze.

Első csomagtartó, légterelők, biztonság

Sandyék rögtön találtak egy hibát az első csomagtartó mögötti műanyag borítással, ami a „frunk” és a szélvédő között van. Itt hiányzott egy kis műanyag pöcök és el volt törve egy kampó, amikor pedig ezek nélkül a helyére illesztették az elemet, nem csukódott be szépen a csomagtér fedele.

Egy következő videóban rögtön tippet is adtak a Teslának, milyen műanyag patenteket és kampókat használjanak, amelyek tartósabbak mint a mostaniak.

Egy későbbi videóban visszatértek még erre és azt mondják, ha ez a műanyag elem nincs jól a helyén, akkor emiatt nem fekszik fel rendesen a fedél, de azt is észrevették, hogy úgy néz ki, mintha a festés után valaki állított volna a csomagtértető felfogatási helyén, ami nem szokványos az autógyártásban. (Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy ha a rossz pozícióban lévő csomagtér fedelet próbálta becsukni valaki, akkor az akár el is törhette a kérdéses műanyag kampókat, tehát a dolgok valószínűleg összefüggnek). Hogy pontosan mi történt azt még vizsgálják, de amennyiben gyártási hiba van mögötte, az valószínűleg egyedi eset, mert az interneten gomba mód szaporodó Y-os tesztekben ilyen gondról eddig nem hallottunk.

A fenti videóban azonban ennél sokkal érdekesebb dolgok is vannak. Így például az autó első légterelőjét,  ami az első csomagtartó alatt van és az aksiig fedi le a kocsi alját, a 3-aséval összehasonlítva egy sokkal jobb megoldást alkalmaz a Tesla. Az eddigi műanyag (PET) fém kombináció helyett egy 15% üvegszál tartalmú PP műanyag ötvözetet használnak a fém elemek nélkül, ami sokkal tartósabb és egyszerűbb megoldás.

A belső borítás kiszedve rögtön szembetűnik, hogy mennyire kompakt és rendezett minden  az autó elejében. Aki látott már hasonló módon szétszedett Model S-t, ott meglepően sok kábel és cső futkározik keresztben – itt van ugyanis az autó légkondijának, hűtőrendszerének kormány és fékszervóinak több fontos eleme, valamint a 12 voltos aksi és az ablakmosó rendszer is. Az Y-nál is megtalálható itt mindez, sőt, még egy hőszivattyú is, azonban minden rendkívül helytakarékosan és rendezetten elfér az első motor felett.

Szintén kiemelte Munro, hogy több olyan keresztirányú merevítés is található, ami jótékony hatással lesz az autó töréstesztjére, különösen a legkeményebb kis átfedéses esetnél. Ezek ugyanis nem engedik, hogy a kocsi akadályba ütköző oldala és a sértetlen fele elcsússzanak egymástól.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már épül a fóti Tesla Supercharger

Felfüggesztés, kábelek, csövek, hátsó szerkezet

Az autó felfüggesztése kapcsán a lengéscsillapítók és lengőkarok kissé eltérnek a 3-astól. Erősebb, tartósabb megoldásokat használnak elöl, hátul viszont olyannyira megegyezik az alkatrész a testvérrel, hogy még a nyomatott felirat is azt mondja: „Model 3”.

A fékeket ismét a Brembo szállítja, de a Performance kiadásban piros festést és Tesla logót kaptak. A hátsó fékek látványosan nagyobbak és erősebbek mint a 3-ason voltak.

A 12 voltos kábelek mind gégecsőben futnak, ami Munro tapasztalata szerint példátlan „túlbiztosítás” és garantálja, hogy ezek soha nem nyíródnak el, nem lesznek zárlatosak. Mint tudjuk a Tesla célja az egy millió mérföldes hajtáslánc, így logikus, hogy igyekeznek mindent hosszútávra tervezni. A hűtőrendszer csövezésénél a Quick Connect csatlakozók keltették fel a szakember figyelmét – ezek a korábbi Teslákhoz képest szinte teljesen kizárják a szivárgást és sokkal prémiumabb megoldásnak számítanak az autóiparban.

Végül ebben a videóban hallunk először az autó egyik nagy újításáról, az egybe öntött hátsó elemről. Mint emlékezetes a 3-assal kapcsolatban ez volt Munroék egyik nagy kritikai észrevétele és ezt később Musk is elismerte. A kis Tesla hátsó része több mint 70 elemből állt, amik mind különböző anyagokból készültek, és számtalan megoldással kerültek rögzítésre. Ezzel szemben, az Y farának jó harmada egy nagy egybeöntött elem, amely erős, precíz és egyszerűsíti a gyártást is – egyben rakják a helyére és mindig jól fog illeszkedni. A hátsó csomagtartó alsó doboza Munroék ajánlását megfogadva üvegszálas műanyag.

Kerékjáratok, első ütközési zóna, féktárcsa

Az autó elején található ütközési zóna máshogy lett kialakítva, mint a 3-ason. A kis átfedéses ütközésekre felkészülve ez a rész rendesen meg lett erősítve és alkalmaz még egy érdekes trükköt is. Van egy Munro által csak „agyarnak” nevezett kis fül/nyúlvány is, ami az ütközésnél hátrahajlik és beleakad más szerkezeti elemekbe ezzel átadva és elosztva az energiát.

Az oldalsó irányjelző és kamera kombinációja a szerelés során egyszerűen bepattan a helyére, ami praktikus megoldás. Apró részletnek tűnik, de Munronak nagyon tetszik a féktárcsa rögzítő csavarja, ami nem süllyesztett, mint általában szokás. A szakember szerint ez sok kellemetlenséget megelőz, mivel a hagyományos megoldás sokszor berozsdásodik, berohad és néha szinte képtelenség roncsolás nélkül levenni a féktárácsát. Ez ugyan okos húzás a Tesla részéről, de azért van egy hátulütője: nem fog felmenni rá akármilyen felni, csak olyan, aminek a belsőoldalán a megfelelő helyen van egy mélyedés, hogy elférjen a csavar feje.

Vésznyitó és harmadik sor

Egy külön videót szentelnek Munroék a hátsó ajtók vésznyitójának és az opcionális harmadik üléssornak.

A vésznyitó a hátsó ajtó zsebében van a csúszásgátló gumibetét alatt. Ennek feladata, hogy ha elmegy az áram (mondjuk egy balesetben megsérül a 12 voltos aksi), akkor manuálisan is ki lehessen nyitni a hátsó ajtókat. A 3-asban csak elöl volt ilyen, úgyhogy az Y ebből a szempontból jobb, de azért lenne még mit csiszolni az elképzelésen. A vésznyitó egy kézzel üzemeltetett kis drót, ami műanyag fedél alatt van – amit leginkább egy csavarhúzó hegyével lehet kipattintani. Amennyiben viszont a baleset alkalmával nem MacGyver ül hátul, kérdéses, hogy van-e nála épp ilyen. Munróéknak erre is van egy alternatív javaslata a Tesla számára.

A videó azon részét, amelyik az opcionális harmadik üléssorról szól, viszont fenntartásokkal kezelnénk. Munorék szerint ez a Model S hátsó két extra üléséhez hasonlóan menetiránynak háttal, a csomagtérbe kerül majd – az utasok pedig a csomagtér alján lévő rekeszbe teszik a lábukat. Ezt mi nem tartjuk valószínűnek. Nem csak, hogy nem praktikus (elveszi a teljes csomagteret), de a prototípusokon sem így szerepelt a harmadik sor. Igaz meglehetősen szűken, a de a második sor mögé szerelték be őket.

Hegesztések, műanyag habok és egyéb érdekességek

A legfrissebb videó ismét kicsit műszakibb és sok apró érdekességet tár fel.

Mostanra már leszerelték az autó ajtajait és rögtön szemügyre is vették a karosszéria hegesztéseit. Munro igen elismerően nyilatkozik erről, nagy az előrelépés a 3-ashoz képest, sőt egyenesen azt mondja, hogy a világ bármelyik autógyártója büszke lenne erre a minőségre. Az autó faránál szintén elismerésre méltó az acél és alumínium elemek találkozása, ahol remek tervezésű és kivitelezésű a szegecselés.

A hátsó lökhárító felett van egy könnyen cserélhető deformálódó elem. Amennyiben valaki alacsony sebességgel belénk hajt, nem kell az egész hátsó részt cserélni, pár csavarral kicserélhető ez az elem. Munro szerint az autóba nagyon sok helyre kerültek különböző műanyag habok, amelyek valószínűleg a hangszigetelést szolgálják. A hátsó ülések alatti elem, ami valószínűleg itt is a hajtáslánc elemei és BMS-t fedi, egy az egyben a Model 3-ból került ide, ami azért érdekes, mert ez máshogy van rögzítve, de – használaton kívül – ott vannak rajta a testvér rögzítési pontjai is. Végül még egy érdekességen megakadt a szakember szeme: az autó ABS rendszerének csövezése át lett tervezve. Ennek nincsen látható oka, valószínűbb, hogy egy másik változtatás mellékterméke – valaminek útban volt.

Elektromos autót használsz?