Megkezdték a Tesla Model Y boncolását

Sandy Munro nevét már többször emlegettük itt a Tesla kapcsán. Az amerikai autóipari szakember 10 évet dolgozott a Fordnál, ahol az autók gyártásra optimalizált tervezésért volt felelős, majd saját tanácsadó céget alapított, amely különböző autó, repülőgép és hadiipari megrendelőknek végez munkát. Fő profiljuk a járművek és alkotóelemeik szétszerelése is kielemzése. Ezt kérheti a megbízó egy versenytárs, vagy a saját új termékére is, Munróék feladata pedig az, hogy megmondják hol lehet költséget faragni, optimalizálni, mivel lehetne a minőségen emelni, vagy éppen milyen furfangot talált ki a versenytárs, amit le kellene másolni.

Sandy Munro. Forrás: Youtube / Autoline Network

A szakember az elmúlt 2 évben már sokat idézett Tesla guru lett, miután 2018-as egyik videójában  alaposan lehúzta a Model 3 összeszerelési minőségét. Az igazsághoz tartozik, hogy Munro az első 1700 példány egyikét kapta górcső alá és azóta már félmillióval több van az autóból az utakon – mint most ő is megjegyezte a minőség azóta rendkívül sokat javult. Azután másodszor is nagy port kavart egy interjújával, amikor a lemezek alá nézett és megállapította, hogy a hadi technológiánál használatos összetettségű áramköröket tervez és gyárt a Tesla és mind ezzel, mind akkumulátor és hajtáslánc technológiájukkal évekkel a versenytársak előtt járnak.

A szakember elemezte már a Cybertruckot is, most pedig a Model Y került sorra.

Fokozott várakozás

Munro csapata egyébként csavarjaira szedte a 3-ast és egy több száz oldalas jelentést készített róla,amelyet persze jó pénzért árultak. Ebből pár részletet ismertetett azért és az látszott, hogy minden tekintetben kivesézték a kocsit és összehasonlították olyan versenytársakkal mint a Chevy Bolt (Ampera-e), vagy a BMW i3.

EZT OLVASTAD MÁR?  3x jobb a Model 3 minősége mint az átlag új autóé
Sandy Munro elemez. Forrás: Youtube / Autoline Network

Már a Model Y bemutatója után tudni lehetett, hogy a szakember cége azonnal rendelt ebből az autóból is – butaság is lett volna kihagyni a ziccert, hiszen a hirtelen jött internetes ismertség biztosan jót tett az üzletnek. Anno egyébként egészen „véletlenül” lettünk részesei a Model 3 elemzés eredményeinek, mivel az eredetileg egy német autógyár számra készült volna, de ők végül a saját műhelyükben szedték szét a kis Teslát és így Munro hoppon maradt. Ezért csinált aztán hírverést az elemzésének az internet segítségével.

Munroék több száz oldalas dokumentációjának egyik oldala – a villanymotorok összehasonlítása. Forrás: Youtube / Autoline Network

A Model Y kapcsán azonban már eleve úgy tervezték, hogy folyamatosan osztják majd meg a részleteket a nagyérdeművel és erre külön weboldalt is létrehoztak. Az autó titkainak felfedését egyébként nem csak a villanyautós közösség várja, de Elon Musk is utalt rá egy tweetben, hogy Munro elemzései mind negatív mind pozitív tekintetben helytállóak az autóikkal kapcsolatban, és szerinte „értékelni fogja majd a Model Y kasznijának néhány megoldását”. Ezzel a Tesla vezetője valószínűleg az autó farára utalt – Munro anno kifogásolta, hogy a 3-as hátsó része nagyon sok különböző anyagból és elemből áll, a kaliforniai gyártó pedig már előre jelezte, hogy ezen téren jelentősen változtattak.

Az első videó

Munróék oldalára már fel is kerültek az első videók, mivel a mai napon meg is kapták a piros Model Y-t.

EZT OLVASTAD MÁR?  Vasárnap villanyautós találkozó és ágyúgolyó futam befutó Budaörsön

Az első jelentősebb megállapítások a harmadik anyagban találhatóak, ahol az illesztési hézagokat veszik szemügyre. A szakember visszaidézi, hogy az első 3-as amit szétszedtek jelentős problémákkal küzdött ezen a téren, ellenben ez a korai szériás Y egy két apróságtól eltekintve kiválóan vizsgázott. A kocsi jobb oldalán mindössze 1 milliméteres eltérést mértek a bal oldali első ajtó illeszkedéséhez képest és a lemezek mindenhol szépen találkoztak. A hátsó csomagtér ajtajánál is 1-1,5  milliméteresek a rések és bár itt már hümmögött párszor Munro, de a leginkább problémás pont a két hátsó lámpa volt. Ezeket elfelezi a csomagtér ajtaja, azonban az egyik 3,5 a másik 6 milliméteres réssel illeszkedik a fix részhez, amin javítaniuk kell. Ezzel együtt Munro szerint, egy ilyen korai példányról lévén szó, az autó összességében nagyon jó panelhézagokkal és illesztési pontossággal rendelkezik.

A videót alább beillesztettük és ha megosztanak még érdekességeket, akkor azt is megírjuk majd. Hamarosan ugyanis kezdik a kocsi darabjaira bontását.

Elektromos autót használsz?