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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Tesla újra feltalálta a kereket. Kellett ez nekünk?

Nem volt nehéz megjósolni, hogy a legvitatottabb megoldás az új Model S-ben és X-ben a különleges kormány-kialakítás lesz. Igen, elsősorban a levágott tetejű kormány(fél)kerékre gondolok, de nem kevésbé radikális a bajuszkapcsolók elhagyása sem.

Az utóbbiról csak elmélkedni tudunk, de az előbbiről videónk is van – mégpedig már 3 éve.

Kormány. Kerék?

Abban a legtöbben egyetértenek, hogy az új, csapott tetejű kormány vagányul néz ki, de sokan aggódnak amiatt, hogy veszélyes-e ez a megoldás, és egyáltalán használható-e így az autó?

Nos, én alapvetően amondó vagyok az ilyesfajta újításoknál, hogy várjuk meg, amíg látunk pár tesztet, mielőtt a kanapén ülve véleményt alkotunk. Anno sokan aggódtak az Audi digitális visszapillantó tükrei miatt, de többen azt is megjósolták, hogy úgy, ahogy van, meg fogják tiltani az európai hatóságok a Teslák hatalmas középső kijelzőjének használatát, mert elvonja a sofőr figyelmét. Aztán mégis tovább forgott a Föld.

Honda-e visszapillantó-kamera.

Kérdés persze, hogy mi a cél az új kormány-kialakítással? Öncélú dizájnmegoldás, vagy van-e funkcionális értelme? Én utóbbi kapcsán arra tippelnék, hogy nagyobb szabadságot ad a tervezőknek az üléspozíció és a kijelzők elhelyezése kapcsán. Aki próbálta már a Peugeot 208/2008 páros egyikét, az pontosan tudja, hogy mennyire vitatható ott is a kormány, illetve az ülés pozíciója. A sofőrnek el kell döntenie, hogy vagy annyira mélyre rakja az üléspozíciót, hogy a kormánykerék felső karimája és közepe között lássa a műszerfalat, vagy annyira magasra állítja, hogy átlásson a kormány felett. Őszintén: teljesen egyik megoldás sem kényelmes.

Mindenesetre nem kell sokáig várnunk a Youtube-videókra, hiszen az autó kiszállítása már februárban megkezdődik az Egyesült Államokban, és biztos sok csatorna készít majd erről felvételeket. Addig is viszont részben tudunk már választ adni azokra a felvetésekre, hogy vajon mennyire alkalmas majd ez a kormánykerék a városi navigációra, parkolóhelyről való kiállásra, szóval olyan helyzetekben, amikor 2-3 teljes kört kell megtennie a kormánynak.

A 2017 novemberében bemutatott új Roadster prototípusa ugyanis nagyon hasonló kormánykereket kapott, és fellelhető a neten pár videó, ahol alacsony sebességnél látjuk, milyen ezzel kormányozni. Az alábbi videón például 12-40 másodperc között két felvétel is van, ahol láthatjuk ezt:

De nem csak a Roadster, a Cybertruck prototípusa is ilyen kormányt kapott, sőt, ez talán még jobban hasonlít az új S/X megoldására. Az alábbi videóban ráadásul nem kívülről nézzük végig mindezt, hanem vagy fél percig a sofőr jobb válla mögöttről mutatja meg a kamera, milyen az új kialakítású kormánnyal navigálni.

Bajuszkapcsolók

Egy másik sarkalatos pont a bajuszkapcsolók teljes elhagyása. Én személy szerint nem vagyok az érintőkapcsolók feltétlen rajongója – a VW ID.3-ban sem nagyon szerettem ezeket, amikor egy pár órára kipróbálhattam az autót. Sok múlhat azonban a konkrét megvalósításon.

 

Vegyük például az indexeket. A Tesla koncepciója az, hogy ha beállítom az úti célt az autó navigációs rendszerében, akkor az autó magától indexel majd minden kanyarban a GPS, és a kamerák képének felhasználása segítségével. Így igazából csak előzéskor kell az indexet manuálisan működtetni – már ha teljesen magunk vezetjük az autót. Az index érintőkapcsolói egyébként a bal hüvelykujjunk mellett vannak, így a kormányról le sem kell venni a kezünket a működtetésükhöz. Egyes mobiltelefonokhoz és konzol kontrollerekhez hasonlósan ú.n. force feedback elvűek, azaz egy kis rezgőmotor segítségével visszajelzést adnak, ha megnyomtuk őket, így nem kell azon gondolkodni, sikerült-e elérni, amit akartunk. Ha ez így tényleg jól működik, akkor elég jól hangzik az ötlet, de sok függ majd a tényleges megbízhatóságtól.

Egy másik érdekes ötlet a bajuszkapcsolók kapcsán az iránykapcsoló (váltó) működtetése. Az, hogy nincs a kormányon erre egy kar, nem akkora újdonság, gondoljunk csak pl. a Hyundai Konára, ahol a vezető jobb keze mellett, lent a középkonzolon van 4 gomb erre a célra. Az új Tesláknál az autó magától választja majd ki az irányt a navigáció és a kamerák képe alapján, de ezt felül tudjuk írni az érintőképernyőn. Én megértem, hogy így elméletben hallva ez sokaknál kiveri a biztosítékot, de őszintén szólva érdemes kicsit végiggondolni, egy automata váltós autóban hányszor, és mikor használjuk a váltókart, és nem lehetne-e ezt automatizálni?

Az esetek 99%-ában az út elején D-be rakjuk az autót, majd ha megállunk, akkor P-be, esetleg parkolásnál R-be. A „D”, azaz drive (előrehaladás) állást az autó magától is kitalálhatná, ugyanis, ha beülök a kocsiba, és a fékre lépek, akkor tudhatja, hogy el akarok indulni – így van ez az automatáknál is, ilyenkor tudok a váltókarral választani. Ha pedig van előttem egy akadály, mögöttem viszont üres az út, akkor nyilván nem a beton virágládán, vagy a mélygarázs falán szeretnék átmenni, tehát R-be kapcsolhat. Ha mégis másfelé akarok menni, akkor a képernyőn felülbírálhatom a döntést, de ugye a hátramenetbe váltás mindig álló helyzetben történik amúgy is, tehát nem nagy sebességnél kell bíbelődnöm ezzel. Én személy szerint automata autóban mindig meg szoktam nézni, mibe is váltottam, hiszen míg a kézi váltónál érzem, hova kapcsoltam, ezeknél csak egyenes vonalban mozgatjuk a kart végig a fokozatokon, esetleg csak egy sima mikrokapcsolót működtetünk előre-hátra. Ha ezt egy képernyőn kell megtennem a középkonzol gombja helyett, na bumm, nem nagy különbség.

A „P”, tehát parkoló állás pedig a legegyszerűbb, hiszen a villanyautónál nem nagy kunszt megoldani, hogy ha a fékre léptem és teljesen megálltunk, akkor váltson mindig magától P-be. Az „Auto Hold” már most is így működik a modern autókban, és én imádom, bármennyire is fura egy ilyen apró kis szolgáltatásra ezt mondani, nekem mostantól autóvásárlásnál fontos szempont a megléte. És persze van végül az „N”, azaz üres állás, de ezt tényleg annyira ritkán használjuk, hogy arra bőven elég az a képernyő ikon. (Manuális váltós autónál természetesen gyakran tesszük üresbe a kocsit, mondjuk minden piros lámpánál, de automatánál erre amúgy is az „Auto Hold”, vagy a „P” állás van).

Én azt mondom, a puding próbája az evés, várjuk meg, amíg mezei felhasználók videóit, vagy autómagazinok tesztjeit látjuk erről, mielőtt túlzottan elvetjük ezeket a megoldásokat. Lehet a fenti dolgokat öncélúnak tartani, de talán ebben a legerősebb a Tesla: nem félnek üres papírral a kézben végiggondolni, mik azok a dolgok, amiket a hagyományos autók világából megörököltünk, és a mai napig másolunk, egyszerűen csak azért, mert „100 éve így van”. Ha benézték, lelkük rajta, elbukik a termék. De az is lehet, hogy egy hét használat után pont annyira fog hiányozni a hagyományos váltókar, mint benzinesbe visszaülve a motor zakatolása.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.