HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Szakít a hagyományos autógyártással az amerikai cégóriás

Az Amerikai Egyesült Államokban jelenleg két olyan autógyártó működik, melynek elektromos autóira a vásárlók a jelenlegi támogatási rendszer mellett már nem jogosultak a 7500 dolláros szövetségi támogatásra, hiszen az eladott villanyautók számával a gyártó kimerítette a rendelkezésére álló keretet. Az egyik, nem meglepő módon, a Tesla, mely kizárólag elektromos meghajtású autókat gyárt, a másik pedig a General Motors, mely az ország legnagyobb autógyártójaként évi majdnem 8 millió (2019) hagyományos járművel is megszórja a piacot.

A GM villanyautós pályafutása nem egy vidám sztorival indult (gondoljunk csak a Ki ölte meg az elektromos autót? című film főszereplőjére, az EV1-re), de a Chevrolet Bolt EV 2016-os megjelenésének, és a jelenleg egyedüli tisztán elektromos modellként értékesített autó sikerének köszönhetően a detroiti vállalatcsoport már nem nulla tapasztalattal vág neki a portfólió teljes elektromosításának.

Az új Bolt EV

A General Motorsnál 2035 lehet az a dátum, amikor már egyetlen új benzin, vagy dízelüzemű autó sem készül a gyárakban, hanem kizárólag tisztán elektromos gépjárművek gurulnak le a futószalagokról – erről Mary Barra vezérigazgató beszélt tegnap. A tervek szerint 2040-re klímasemlegessé válhat a cég működése, és ennek érdekében az ENSZ Business Ambition Pledge for 1.5⁰C kezdeményezéséhez is csatlakozott.

Az autógyártó jelenlegi termékkínálata mellett nehéz elképzelni a 15 éven belüli teljes átállást villanyautókra, de arról már többször is írtunk korábban, hogy a GM-nek van néhány elektromos modell a tarsolyában. Február közepén például bemutatkozik a Bolt EV frissített változata, valamint egy CUV (Crossover Utility Vehicle) változatot is kap a jármű. A moduláris Ultium padlólemez bevezetése pedig további, különböző méretű és formájú autók építésére ad lehetőséget, ezt a rendszert hordozza többek között a GMC Hummer EV, és a Cadillac Lyriq is.

A cégcsoport elmondása szerint 2025 végére világszerte összesen 30 tisztán elektromos autót kínál majd vásárlóinak, az Egyesült Államokban pedig ekkorra az összes saját értékesítés 40%-a ezekből fog származni. Az országban 2030-ra, globálisan pedig 2035-re minden gyára csakis megújuló forrásból származó tiszta elektromosságot használ majd, a hátramaradó, elkerülhetetlen kibocsátást pedig kreditekkel, és környezetvédelmi projektek finanszírozásával fogja ellensúlyozni.

Fontos megemlíteni azonban, hogy ezek a bejelentések nincsenek kőbe vésve, és Mary Barra, valamint a General Motors PR-osai is szándékosan óvatosan fogalmaznak, hogy még véletlenül se tűnjön ígéretnek semmi ezekből. Valószínűleg az sem teljesen véletlen, hogy ez a bejelentés éppen az azutáni napokban érkezett, hogy Joe Biden a kormányzati flotta teljes elektromosításáról beszélt, valamint további klímavédelmi intézkedésekről döntött. Merthogy a GM az elektromobilitási stratégiáját eddig is az aktuális elnökség környezetvédelmi politikájára építette: az üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozás drasztikus lazításának kérdésében eleinte támogatta Donald Trumpot, majd csak tavaly novemberben, amikor már Joe Biden népszerűsége az egekbe szökött, és a vállalati szféra kezdett az akkori elnök ellen fordulni, akkor mert szembe menni a kormányzattal, és kiállni a klímavédelem mellett.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.