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
auto
2024. 04. 20. szombat

A szerda éjszakai negyedéves Tesla telekonferencia kicsit későre nyúlt, úgy hajnali fél kettőre lett vége, ezért csak most kezdjük a szemezgetést jegyzeteinkből.

Elsőnek nézzük az új autókat.

Tesla Model S/X 2021

Már két cikk is született a frissített modellek újdonságairól, aki ezekről lemaradt, azoknak ajánlom a második, részletesebbet.

Itt vannak a részletek: ez az új Tesla Model S és X

Ennek megszületése óta is jöttek ki hírek, információk az autókról, úgyhogy most ezeket szedjük sorba.

Bár az autók külsőjén nehezebb észre venni a frissítés nyomati, az első légbeömlők agresszívabbak, egyesek szerint a kerékjáratok szélesebbek és változott a hátsó diffúzor is. Erről talán majd többet tudunk mondani, ha – ahogy Musk tegnap este megígérte – nagyjából egy héten belül lesz egy külön konferenciahívás a frissítésről. Azt azért már most tudjuk, hogy elég jól sikerültek a finomítások az aerodinamika szempontjából. A Model S 0,23-as Cd értékével eddig is az élmezőnybe tartozott, de az új változat már 0,208 Cd-vel büszkélkedhet. És, hogy ez mennyire számít jónak? Nos a Model 3 0,23-at ért el a skálán, a Porsche Taycan pedig 0,22-t. A Model S alatt lényegében már csak olyan tanulmány, illetve kisszériás autók vannak, mint a GM EV1, vagy a VW XL1 (mindkettő 0,19).

Szintén figyelemre méltó, hogy az áttervezett hajtásláncnak és aksiknak köszönhetően a Long Range változat 167 kilóval (7,5%) könnyebb lett, a 3 motoros Plaid pedig 74 kilóval nyom kevesebbet, mint a most kivezetett 2 motoros Performance változat volt. A Model X-et még nagyobb diétára fogták, mivel a Long Range közel 200 kilót (8%) dobott le, a Plaid pedig 226 kilóval lett könnyebb, mint a régi Performance.

Az autók a 18650-es Panasonic cellák legújabb generációján futnak és Musk szerint még évekig ezen is maradnak. Teljesen újratervezték az akkupakkot és annak hűtését is, ennek köszönhetően már ez a két modell is ki tudja használni a V3 Superchargerek 250 kW-os csúcsteljesítményét, és nem melegszik túl a versenypályán 1 kör után.

A két nagy Tesla kapott egy PS5/Xbox Series X teljesítményű számítógépet a videójátékok támogatására és ehhez vezeték nélküli kontrollerekkel is csatlakozhatunk. Így most már például a Witcher 3 is elérhető az autókhoz.

Az új, hőszivattyúval megtámogatott légkondi a Model 3-mal debütált Airflow rendszer legújabb generációja, amelyik az autó üvegfelületeit is igénybe veszi, hogy ne közvetlenül az arcunka fújja a levegőt. Az első fotelek előrébb kerültek és ezzel a hátsónál is több a tér. A teljesen új hátsó ülések támlája döntöttebb, mint eddig és több a fejtér is. Az utasok kaptak vezetéknélküli és USB-C töltőket, rakódórekeszt, kartámaszt és egy 8 colos külön képernyőt is. Az első utasoknak újra elérhető, sőt széria a perforált, szellőztethető (hűthető) ülés, és az első ajtók nagy zsebeket kaptak.

A futurisztikus kormány force feedbackes érintőkapcsolóira költözött a bajuszkapcsolók funkciója, a váltó, vagy inkább menetirány választó pedig az első vezeték nélküli telefontöltők aljára került – bár ez képen még nem láttuk. Nem is a Tesláról lenne szó, ha nem találtak volna ki valami extrát ezzel kapcsolatban is: ha a központi képernyővel navigálunk, akkor az autó automatán fog indexelni a kanyarokban, sőt a mesterséges intelligencia helyettünk „sebességet is vált”: ha például orral beálltunk egy mélygarázsba és fal van előttünk, akkor miután beszálláskor a fékpedálra lépünk, magától rükvercbe teszi az autót.

Én már várom Tibor arcát amikor kipróbálhatja ezt a rendszert, mert köztudott ő mennyire utálja a belsőégésű korszakból ránk maradt butaautó funkciókat. Ha ez a rendszer jól működik, akkor az autó alap esteben megálláskor automatikusan „P”-be tudja tenni magát, ha a fékpedálra lépünk beszállás után akkor rögtön „D”-be kapcsol, ha pedig ilyenkor egy fal van előttünk, mögöttünk meg semmi, akkor „R”-be vált. Így a váltót kézzel matatni csak ritkán kell majd, például ha magunk szeretnénk beparkolni valahova az automatika helyett, vagy ha valami oknál fogva üresbe szeretnénk kapcsolni.

Cybertruck

A Cybertruck kapcsán Musk megosztotta, hogy véglegesítették az autó terveit, tovább már nem finomítanak rajta, megvan a gyártásra kész változat. Csakhogy a gyártáshoz gyár is kell, ez pedig még épül Texasban. Könnyen lehet, hogy a kínai és európai gyárakra is köröket ver a texasi csapat, mert elképesztő gyorsasággal nőnek ki az épületek Austin mellett a földből.

Ha minden jól megy, év végén megkezdődik az autó gyártása, de jelentős darabszámot csak 2022 elején várhatunk. Az elsődleges prioritás a Model Y lesz az új üzemben, mert szeretnék ha a Giga Texas látná el az USA keleti partját. Ennek kapcsán kiemelték, hogy rendkívüli jelentőségű lesz a cég életében, amikor idén év végére már 1-1 üzemük lesz Ázsiában és Európában, illetve 2 autógyáruk lesz Amerikában is. Ez megkönnyíti majd a logisztikát és lerövidíti a kiszállítási időket.

A Cybertruck kapcsán mostanában fogják megrendelni a gyártáshoz szükséges gépeket, így például azt az öntő-prés gépet, amelyik az eddigi világrekordernél is nagyobb lesz majd. A rekordot az az olasz Idrától rendelt 6000 tonnás masina tartotta amivel most már 1 darabból öntik ki a Model Y hátulját. Mivel a Cybertruck egy jóval nagyobb autó lesz, ezért ehhez 8000 tonnás présgépeket rendelnek.

Tesla Semi

A Tesla kamionjának kiszállításai még az idén év végén meg fognak kezdődni – állítja a cég. A nemrég napvilágot látott álláshirdetések alapján a Semi Nevadában fog készülni, de gyári források szerint nem a Giga Nevada aksigyár egy sarkában, hanem az attól pár percre nemrég felhúzott új csarnokban készülnek majd a nyergesvontatók. Ez, a személyautógyártáshoz képest, kis darabszámú termelést igényel majd, így van logika a hírben.

Forrás: Twitter/Derek Rasina

Musk, és a programot vezető Jerome Guillen azt is elmondták tegnap, hogy a Semi gyakorlatilag kész van, akár már most gyártani tudnák. A gond az, hogy amíg nincs elég aksi cellájuk, addig nincs értelme egy új modell bevezetésének – ezért nem csinálnak furgont sem. Egy kamionba ugyanis Musk szerint ötször annyi cella megy mint egy autóba (csak nem  egy 4-500 kWh-s aksira számíthatunk?), viszont nincs rajta ötször annyi haszon, így jobban megéri autókba pakolni az akkumulátorokat. Év végére viszont már lesz olyan volumenű a 4680-as cellák termelése a fremonti Kato Roadon található gyárban, hogy a cellahiány már nem lesz akadály. Ezzel gyakorlatilag azt is megerősítették, hogy a Tesla új, következő generációs cellái kerülnek majd a kamionokba.

Még volt egy érdekes komment a Semi kapcsán. Kérdésre válaszolva Musk elmondta, hogy nem kizárt, hogy a kamionban engedélyezik először az önvezető funkciót, mivel ezek általában sokat autópályáznak és meghatározott útvonalakon járnak, így könnyebb lesz meggyőződni a megbízhatóságukról. Az FSD rendszer egyébként ugyanaz mint a személyautókban, csak a használt jármű típusa van máshogy definiálva.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.