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 Múlt héten elkezdtük bemutatni a Tesla szokásos negyedéves jelentésében, illetve az ezt követő konferenciahíváson megosztott újdonságokat, érdekességeket. Most olyan témákat szedtünk egy csokorba a múlt heti eseményekről, amelyek mind a cég technikai újításainak, fejlesztéseinek jelenlegi állapotát mutatják meg. Ezek az új Teslák jönnek idén Ha valóra válnak a Tesla tervei, és a világ egyik legfontosabb autógyártója lesz egyszer, akkor az nem annyira a bemutatott típusok dizájnjának, vagy Elon Musk tweetjeinek lesz köszönhető. Szép autót mindenki tud rajzolni, a marketinghez pedig mások is értenek, maximum többe kerül nekik. A Tesla igazi aduásza sokkal inkább a jövő mobilitásának technikai, műszaki fejlesztése. Hogy sikerül-e a cégnek ezeken a területeken elhúzni a versenytársaktól, az majd kiderül. Addig is, a legfrissebb információk fényében tekintsük át, melyik területen hogyan állnak jelenleg. FSD – a teljes önvezetés A Tesla Full Self Driving (FSD) rendszere még mindig public beta kiadású, tehát tesztelés alatt van, de a legfrissebb, 8.1-es változat immár nagyjából 1000 tulajdonos autójában teljesít szolgálatot. A fejezet bekezdései közé berakok pár véletlenszerűen kiválasztott videót a legfrissebb verzióról, ahol pontosan látszanak az FSD jelenlegi gyengeségei és erősségei. Annyi egyértelmű, hogy hétről hétre jelentős a javulás, már sokkal magabiztosabban közlekedik az autó, de még néhol elkél a segítség. Ahogy szerkesztőnk, Antalóczy Tibor fogalmazott a minap egy kommentre válaszul: úgy vezet, mint egy friss jogsis kezdő. Musk a múlt héten megosztotta, hogy jómaga mindig a legújabb belső kiadást vezeti, és gyakori, hogy egy adott utat minden beavatkozás nélkül teljesít az autó, még akkor is, ha először jár arra. A céljuk, hogy év végére már jobban vezessen mint egy ember, utána pedig azon dolgoznak majd, hogy 2-3x jobban vezessen, mint alkotói. Az ehhez vezető út egyébként többé-kevésbé ki van már jelölve. Kezdetben a számítógép csak 1-2 kamera képét kezelte, aztán már ment mind a 8 kamera, de csak 1 képkocka per másodperc sebességgel. Most folyamatosan dolgozzák át a mesterséges intelligencia neurális hálóját a teljes 360 fokos, valós idejű videófolyam értelmezésére. Ez a munka már eléggé előrehaladott, de még nem végeztek az összes algoritmus átállításával. Ha ez megvan, akkor elérhető közelségbe kerül a 4-es vagy 5-ös szintű, azaz teljes önvezetés. Rengeteg felvételt kapnak vissza az autóktól, amit a cég központi rendszerébe táplálnak be, ahol a címkézés történik. Ilyenkor, jelenleg még, emberek mondják meg a gépnek, hogy hol mit lát, így javítják ki a felhasználó által beküldött döntési hibákat. A cél, hogy a címkézés teljesen automatikus legyen. Ami az autókban lévő HW3 eszközöket, illetve azok továbbfejlesztését illeti, a cég megerősítette, hogy folyik mind a kamerák, mind a chip továbbfejlesztése. A processzor 3x erősebb lesz, a kamerák pedig nagyobb felbontásban fognak dolgozni. Azonban ez a munka szépen csordogál, abszolút nem prioritás, mivel a jelenlegi HW3 nem lesz akadálya az önvezetésnek, még most is csak a számítási teljesítmény egy részét használják ki. Musk arról is beszélt, hogy készek az FSD licenszelésére más autógyártók részére, és már folytattak is egyes gyártókkal előzetes tárgyalásokat, de többet nem osztott meg erről. Azt viszont elmondta, hogy amikor beindul a robotaxi hálózat, magyarul önvezető autómegosztóként tud üzemelni majd a flotta, az megsokszorozza majd az autók kihasználtságát, értékét, és jelentős bevételi forrás lesz a Teslának, hiszen az ebből származó bevétel 100% profit. Musk szerint ez a jövőben akár az autók értékesítésének nyereségét is elérheti, magyarul duplázza az autós üzletág profitját. Kérdésre válaszolva lelőtték azt az ötletet, hogy ha valaki lecseréli a Tesláját egy újabb modellre, akkor átvihesse az FSD licenszét. Mint elmondták, ez az autóhoz tartozó szolgáltatás, olyan mint bármely más extra, ami értéknövelő az eladáskor. Ugyanakkor, aki sajnálná egy félkész extrára a potom 10 ezer dollárt, annak jó hír, hogy hamarosan elérhető lesz a szolgáltatás előfizetéses verziója is – erre már a Teslák kódjában is utalnak nyomok. 4680 – a jövő akkuja Bár az önvezetés érdekes és fontos téma, talán még ennél is lényegesebb az akkumulátor-gyártás. Ha nincs elég aksi, nem lesz autó sem – se önvezető, se másmilyen. A Battery Day alkalmával bemutatott 4680-as cellák gyártása kapcsán a cég arról számolt be, hogy mérnökeik az eddigi összes felmerülő problémát megoldották a Kato Roadon található gyártósoron. A kihozatal (selejtarány) folyamatosan javul, a cella összetételén egyfolytában finomítanak – az ütemtervnek megfelelően érik el a kitűzött költség-, és teljesítménycélokat. Már készen van a 10 GWh kapacitású első gyártósor – ami nagy szó, mivel ez a 14 gyártósorral rendelkező nevadai gigagyár teljesítményének közel harmada, egyetlen pilot soron –, és teljes az üzemlétszáma, valamint készen áll a beszállítói lánc is a nyersanyagokkal. Hamarosan leadják a megrendelést újabb gépsorokra, amelyekkel 2022-ben összesen 100 GWh kapacitású cellát fognak gyártani – ez Nevada jelenlegi teljesítményének háromszorosa. A tervek szerint 2022 végéig 200 GWh kapacitást fognak telepíteni – érzésem szerint ebben benne van Berlin és Austin is. Jelenleg nincs semmi showstopper – azaz nincs egyetlen olyan ismert probléma sem, ami hátráltatná a terveket. Kérdésre válaszul elmondták, hogy 3-4 év alatt terveznek az új cellákkal eljutni a kitűzött 50%-os költségcsökkentésig, a Model S és X pedig egyelőre azért maradt a 18650-es cellákon, mert erre rendelkezésre állnak a gyártósorok, és ezt butaság lenne feladni, hogy mondjuk a 3-as vagy az Y elől vegyenek el 2170-es cellákat. (Azért én még mindig úgy gondolom, hogy a Plaid+ 4680-asokat kap majd, máshogy nehezen magyarázható a harmadával magasabb hatótáv). A gép, ami a gépet építi Úgy látszik, Muskot nagyon megviselték a Model 3 gyártása körüli 2017-es nehézségek, mert azóta úton-útfélen arról beszél, hogy prototípust gyártani egyszerű, a tömeggyártás viszont piszok nehéz. Ennek fényében kiemelt helyet kapott a cég fejlesztéseiben a gyártósorok kialakítása, egyszerűsítése. Sokszor ők maguk építik meg azt a gépet, ami majd azt a gépet gyártja, ami az autót gyártja. 2 darab a 6000 tonnás présekből Sanghajban Kínában már elérték a heti 5000 Model 3-as gyártási tempót – emlékezzünk rá, ez volt az a bűvös határ, ami 2018 júniusban megfordította a cég szerencséjét, és az eladási listák tetejére röpítette a típust. Musk megerősítette azt is, hogy most már egyetlen darabból készül a Model Y hátsó része, amihez egy 6000 tonnás prés-öntő gépet használnak ami az autóiparban rekordnak számít. A Cybertruck még ennél is nagyobb, 8000 tonnás behemótot kap. A sanghaji bővítés, illetve a berlini és texasi gyárépítés megfelelő ütemben halad – a Giga Berlin év közepén, a Giga Texas év végén indulhat. Mindkét gyár a Model Y-nal kezd, ami rengeteget fog segíteni a logisztikában, hiszen innen tudják majd ellátni Európát, illetve az USA keleti partját. Az Energia éve Végül említsük meg a cég méltatlanul elfeledett energia üzletágát is. Sok évnyi csökkenés és átalakítás után, a napelemes üzletág 2019-hez képest 18%-kal többet, 205 MW teljesítményű napelemet telepített. A Solar Roof harmadik revíziója, úgy tűnik, bevált, mivel a cég legfrissebb álláshirdetései alapján bővítik a gyártási kapacitást a Giga New Yorkban. Musk szerint korábban azért lassult le itt a fejlesztés, mert a cég legjobb mérnökei mind a Model 3 gyártásán dolgoztak, de ennek már vége. Terveik szerint tovább akarják növelni az integrációt a napelemek és a Powerwall termékek között is. A Tesla egyébként nemrég mutatta be saját inverterét a napelemes projektjeihez – eddig ezt a kulcsfontosságú alkatrészt másoktól vásárolták. Az energiatároló üzletág is jelentősen növekedett az elmúlt évben – 2019-hez képest majdnem dupláját, 3022 MWh ipari aksit telepítettek. Remekül fogy a Megapack nevű termékük, amit elsősorban áramszolgáltatók vásárolnak, és sokszor megújuló energia kiegészítésére, vagy gázerőművek kiváltására hasznosítják. A telepített Powerwall és Powerpack/Megapack kapacitás És végül, bár nem kifejezetten az energia üzletág része, de említsük meg, hogy 2020-ban több mint 40%-kal, 2564-re nőtt a Supercharger-állomások száma a világon, így már összesen 23.277 csatlakozót lehet használni ezeken. (Ez egy elég jó, 9 csatlakozó/állomás átlag, miközben itthon hüledezünk, ha egy szolgáltató 2-t telepít egy helyszínre…). Egyébként 21%-kal 523-ra nőtt a szervizek és boltok száma is. Idén pedig ehhez jön Budapest is. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!