FRISSÍTÉS: mint kiderült Bjørn nincs egyedül a felfedezéssel, pár hete már a TeslaMaster magyar Youtube csatorna is készített erről egy videót, így a cikk aljára az ő videójukat is berakjuk. Az, hogy kinek mitől prémium egy autó belseje, bizonyos keretek között szubjektív nézőpont kérdése. Az viszont már objektíven elég ciki volt, hogy a Tesla 18-55 millió forint közötti autói nem rendelkeztek olyan LED mátrix fényszóróval, amit ma már egy Corsába is rendelhetünk. Ha minden igaz, ennek most vége. Gyenge pont Azt már megszoktuk, hogy a Teslák alapvetően nagyon jól teljesítenek a törésteszteken, és kiemelkedő az Autopilot rendszer által nyújtott aktív biztonsági megoldások működése is. Az EuroNCAP tesztjén például az eddigi abszolút rekord 94%-ot kapta a Model 3 aktív biztonsága. Van azonban egy közismerten gyenge pontja a Tesla modelljeinek, mégpedig a kocsik első fényszórói. Ezek természetesen full LED kialakításúak, tehát sem a nappali menetfény, sem a tompított fényszóró, sem pedig a távolsági fényszóró nem halogén izzóval működik. Mégis, legfeljebb a mezőny közepére elég a teljesítményük – még a hagyományosan gyengébb amerikai felhozatalban is csak jónak számítanak, nem kiválónak. Balra az új, jobbra a régi első fényszóró. Forrás: driveteslacanada.ca Most azonban a Model 3 frissítésekor feltűnt, hogy mind a szedán, mind a Model Y első lámpái megváltoztak a búra alatt. Eleinte úgy tűnt, mindössze a vetítőlencse új, és talán jobban irányított a fény. Az első tesztek arról számoltak be, hogy az eredmény sokkal jobb, mint amit eddig láttunk, de a LED mátrix megoldásnak nem volt nyoma. Most viszont egy friss teszt alapján úgy tűnik, mégis ezzel szerelik már a kocsikat – maximum még nincs minden funkció aktiválva. Egy hagyományos fényszóró asszisztens „mindössze” arra képes, hogy ha más autósok is vannak a kocsink közelében (a fényszóró hatótávjában), akkor lekapcsolja a távolsági fényt, hogy ne vakítsuk el azokat, majd a forgalom elhaladtával automatikusan vissza is kapcsolja azt. Így, ha a szembejövő sávban feltűnik a másik autó lámpája, a mi kocsink kamerája kiszúrja ezt, és lekapcsolja a baloldali távolsági fényszórót. Ez szép és jó, de azért ennél van már okosabb megoldás is: LED mátrix. Itt a fényszóró nem egy világítótestből, hanem sok apró LED izzóból áll, amelyeket az autó mind külön-külön tud vezérelni. Mint mondjuk egy OLED képernyő az egyes képpontokat. Így ha szembejön egy autó, akkor a mi kocsink csak pontosan annyi izzót és olyan formában kapcsolja ki, hogy a másik autóst ne vakítsuk el, de mi a lehető legtöbbet lássuk az útból. Ezt a rendszert ráadásul dinamikusan szabályozza és folyamatosan állítja, ahogy a másik autós elhalad mellettünk. Új lámpa, rejtett trükk Most az ismert norvég villanyautós youtuber, Bjørn legújabb videójában lassított felvétel segítségével buktatta le a Tesla újítását. A cikk alján beszúrt videón jól kivehető, hogy sok kis téglalapból rajzolódik ki az új Model 3 fényszórójának képe a falon, amelyek külön-külön kapcsolódnak be. Ez elég erősen azt sejteti, hogy itt bizony egy LED mátrix rendszer került beszerelésre. LED mátrix izzók a Model 3-ban. Forrás: Bjorn Nyland / Youtube De akkor miért nincs ez a Tesla weboldalán feltüntetve, és miért nincs az autókban aktiválva? Nos, csak arra tudunk tippelni, hogy a cég meg akarta várni a Model S és X mostani frissítését, mert rém ciki lett volna, ha a kétszer-háromszor drágább nagy Teslák nem tudják ezt a szolgáltatást. Valószínű, hogy egy szoftverfrissítéssel hamarosan okosodni fog a 2020 végi gyártású Model 3-ak és Y-ok fényszórója, és szinte biztos, hogy ezt az új nagy autók is megkapják majd. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!