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
auto
2024. 04. 19. péntek

Végre LED mátrix lámpákat kaptak a Teslák

elektromos autó

FRISSÍTÉS: mint kiderült Bjørn nincs egyedül a felfedezéssel, pár hete már a TeslaMaster magyar Youtube csatorna is készített erről egy videót, így a cikk aljára az ő videójukat is berakjuk.

Az, hogy kinek mitől prémium egy autó belseje, bizonyos keretek között szubjektív nézőpont kérdése. Az viszont már objektíven elég ciki volt, hogy a Tesla 18-55 millió forint közötti autói nem rendelkeztek olyan LED mátrix fényszóróval, amit ma már egy Corsába is rendelhetünk.

Ha minden igaz, ennek most vége.

Gyenge pont

Azt már megszoktuk, hogy a Teslák alapvetően nagyon jól teljesítenek a törésteszteken, és kiemelkedő az Autopilot rendszer által nyújtott aktív biztonsági megoldások működése is. Az EuroNCAP tesztjén például az eddigi abszolút rekord 94%-ot kapta a Model 3 aktív biztonsága.

Van azonban egy közismerten gyenge pontja a Tesla modelljeinek, mégpedig a kocsik első fényszórói. Ezek természetesen full LED kialakításúak, tehát sem a nappali menetfény, sem a tompított fényszóró, sem pedig a távolsági fényszóró nem halogén izzóval működik. Mégis, legfeljebb a mezőny közepére elég a teljesítményük – még a hagyományosan gyengébb amerikai felhozatalban is csak jónak számítanak, nem kiválónak.

Balra az új, jobbra a régi első fényszóró. Forrás: driveteslacanada.ca

Most azonban a Model 3 frissítésekor feltűnt, hogy mind a szedán, mind a Model Y első lámpái megváltoztak a búra alatt. Eleinte úgy tűnt, mindössze a vetítőlencse új, és talán jobban irányított a fény. Az első tesztek arról számoltak be, hogy az eredmény sokkal jobb, mint amit eddig láttunk, de a LED mátrix megoldásnak nem volt nyoma. Most viszont egy friss teszt alapján úgy tűnik, mégis ezzel szerelik már a kocsikat – maximum még nincs minden funkció aktiválva.

Egy hagyományos fényszóró asszisztens „mindössze” arra képes, hogy ha más autósok is vannak a kocsink közelében (a fényszóró hatótávjában), akkor lekapcsolja a távolsági fényt, hogy ne vakítsuk el azokat, majd a forgalom elhaladtával automatikusan vissza is kapcsolja azt. Így, ha a szembejövő sávban feltűnik a másik autó lámpája, a mi kocsink kamerája kiszúrja ezt, és lekapcsolja a baloldali távolsági fényszórót. Ez szép és jó, de azért ennél van már okosabb megoldás is: LED mátrix. Itt a fényszóró nem egy világítótestből, hanem sok apró LED izzóból áll, amelyeket az autó mind külön-külön tud vezérelni. Mint mondjuk egy OLED képernyő az egyes képpontokat. Így ha szembejön egy autó, akkor a mi kocsink csak pontosan annyi izzót és olyan formában kapcsolja ki, hogy a másik autóst ne vakítsuk el, de mi a lehető legtöbbet lássuk az útból. Ezt a rendszert ráadásul dinamikusan szabályozza és folyamatosan állítja, ahogy a másik autós elhalad mellettünk.

Új lámpa, rejtett trükk

Most az ismert norvég villanyautós youtuber, Bjørn legújabb videójában lassított felvétel segítségével buktatta le a Tesla újítását. A cikk alján beszúrt videón jól kivehető, hogy sok kis téglalapból rajzolódik ki az új Model 3 fényszórójának képe a falon, amelyek külön-külön kapcsolódnak be. Ez elég erősen azt sejteti, hogy itt bizony egy LED mátrix rendszer került beszerelésre.

LED mátrix izzók a Model 3-ban. Forrás: Bjorn Nyland / Youtube

De akkor miért nincs ez a Tesla weboldalán feltüntetve, és miért nincs az autókban aktiválva? Nos, csak arra tudunk tippelni, hogy a cég meg akarta várni a Model S és X mostani frissítését, mert rém ciki lett volna, ha a kétszer-háromszor drágább nagy Teslák nem tudják ezt a szolgáltatást. Valószínű, hogy egy szoftverfrissítéssel hamarosan okosodni fog a 2020 végi gyártású Model 3-ak és Y-ok fényszórója, és szinte biztos, hogy ezt az új nagy autók is megkapják majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.