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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egy jó villanyautóguminak látszólag egymásnak totálisan ellentmondó követelményeknek kell megfelelnie. Egyszerre kell alacsony gördülési ellenállással rendelkeznie, hogy üzemanyag-takarékos, illetve csendes legyen, ugyanakkor egy 1,5-2 tonnás autót kell az úton tartania, és a hatalmas nyomatékkal rendelkező villanymotor alatt sem szabad idő előtt elkopnia.

Most már a világ legnagyobb gyártói is megkezdték az ehhez fejlesztett gumik forgalmazását, de van olyan is, amelyik ennél is tovább megy: a Bridgestone 2030-ra már szinte csak villanyautókra gyárt majd gumikat.

Japánok az élen

Japán és a villanyautózás kapcsolata nem egyszerű. Bár a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota, anno az egyik úttörője volt a hibrid technológiának, az elektromos autók világába csak nagyon nyögvenyelősen szállnak be, még mindig inkább a hidrogénre gyúrnak. A Mitsubishi szintén a hibridek piacán volt rendkívül sikeres az Outlander sorozattal, de tisztán elektromos autót az i-MiEV óta nem gyártanak. A Honda már megkezdte az átállást a Honda e típussal, a Nissan pedig a Leaf után most az Ariyával folytatja a sorozatot. Mégis, az európai gyártókhoz képest kicsit lemaradásban vannak a japánok.

Ehhez képet a világ egyik legnagyobb gumiabroncsgyártója, a 143 ezer főt foglalkoztató japán Bridgestone gőzerővel készül az átállásra. A Nikkei információi szerint a vállalat arra készül, hogy

2030-ra termelésük 90%-át az elektromos autókhoz gyártott gumik teszik majd ki.

Elsőnek a több mint 50 gumigyáruk közül az európai üzemek fognak átállni a villanyautógumikra, kontinensünkön, így valószínűleg a cég magyar gyárában is, a tervek szerint már idén teljesen megszüntetik az olcsóbb gumitípusok előállítását. A vállalat 3,2 milliárd dollárt irányzott elő a következő két évre a különböző beruházásaira, és a lap értesülései szerint az átállás költségeit is ez hivatott fedezni. Az új gumiabroncsok 20%-kal könnyebbek és 30%-kal kisebb a gördülési ellenállásuk, mint a belsőégésű motoros autókhoz tervezett társaiké. A cég már most is a Mercedes EQA és EQB, a BMW i3, a Fiat 500e, a Nissan Leaf, valamint a VW ID. sorozatának gyári beszállítója, és arra készülnek, hogy a haszongépjármű-és teherautó-portfóliójukat is az elektromos hajtáshoz igazítják.

A franciák sem maradnak le

A Bridgestone és a Michelin fej-fej mellett vezetik az eladási listákat, mindkét cégnek 15% körüli a piaci részesedése. Természetesen a franciák sem akarnak lemaradni a versenyben, így ők is rendelkeznek már villanyos termékvonallal.

A vállalat idén márciusban mutatta be a prémium kategóriás nyári gumijuk, a Primacy elektromos autókhoz tervezett változatát, ami e.Primacy néven került forgalomba. A leírás szerint a csökkentett gördülési ellenállás az európai norma szerinti A kategóriába kvalifikálja a gumit a fogyasztás területén, miközben a tapadás B kategóriás – a cég szerint a piacon lévő gumik kevesebb mint 1%-a képes arra, hogy ezt a két eredményt egyidejűleg hozza. A hagyományos Primacy abroncshoz képest 7%-os hatótáv-növekedést mértek. A gyártó szerint a gumi még 30 ezer kilométer után is teljesíti az európai hatóságok követelményeit a vizes fékút terén.

A nagyobb teljesítményű autókhoz a gyártó a népszerű Pilot Sport gumikat ajánlja, idén februárban pedig bemutatták a Pilot Sport EV kiadást. A sajtóanyag szerint a hagyományos Pilot Sport gumijukhoz képest a saját tesztjeik szerint 10%-os hatótáv-növekedést értek el, egy 2151 kilós és 540 kilométer hatótávú villanyautón. Emellett 20%-kal csökkentették az utastérbe eljutó zajszintet a gumi belsejébe épített zajcsillapító habnak köszönhetően. A vállalat azt is letesztelte, hogy még a kopásjelzőig elhasznált gumi is teljesíti az EU előírásait a fékút hosszát illetően.

A Michelin termékeit többek között a Tesla is előszeretettel használja a gyári kínálatában. Bár ők elsősorban a Pilot Sport EV-t szerelik fel gyárilag az autókat, ha valakinek a sportos teljesítmény kevésbé fontos, a Primacy termékvonallal valószínűleg jobb fogyasztási adatokat érhet el.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.