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 Egy jó villanyautóguminak látszólag egymásnak totálisan ellentmondó követelményeknek kell megfelelnie. Egyszerre kell alacsony gördülési ellenállással rendelkeznie, hogy üzemanyag-takarékos, illetve csendes legyen, ugyanakkor egy 1,5-2 tonnás autót kell az úton tartania, és a hatalmas nyomatékkal rendelkező villanymotor alatt sem szabad idő előtt elkopnia. Most már a világ legnagyobb gyártói is megkezdték az ehhez fejlesztett gumik forgalmazását, de van olyan is, amelyik ennél is tovább megy: a Bridgestone 2030-ra már szinte csak villanyautókra gyárt majd gumikat. Japánok az élen Japán és a villanyautózás kapcsolata nem egyszerű. Bár a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota, anno az egyik úttörője volt a hibrid technológiának, az elektromos autók világába csak nagyon nyögvenyelősen szállnak be, még mindig inkább a hidrogénre gyúrnak. A Mitsubishi szintén a hibridek piacán volt rendkívül sikeres az Outlander sorozattal, de tisztán elektromos autót az i-MiEV óta nem gyártanak. A Honda már megkezdte az átállást a Honda e típussal, a Nissan pedig a Leaf után most az Ariyával folytatja a sorozatot. Mégis, az európai gyártókhoz képest kicsit lemaradásban vannak a japánok.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 Ehhez képet a világ egyik legnagyobb gumiabroncsgyártója, a 143 ezer főt foglalkoztató japán Bridgestone gőzerővel készül az átállásra. A Nikkei információi szerint a vállalat arra készül, hogy 2030-ra termelésük 90%-át az elektromos autókhoz gyártott gumik teszik majd ki. Elsőnek a több mint 50 gumigyáruk közül az európai üzemek fognak átállni a villanyautógumikra, kontinensünkön, így valószínűleg a cég magyar gyárában is, a tervek szerint már idén teljesen megszüntetik az olcsóbb gumitípusok előállítását. A vállalat 3,2 milliárd dollárt irányzott elő a következő két évre a különböző beruházásaira, és a lap értesülései szerint az átállás költségeit is ez hivatott fedezni. Az új gumiabroncsok 20%-kal könnyebbek és 30%-kal kisebb a gördülési ellenállásuk, mint a belsőégésű motoros autókhoz tervezett társaiké. A cég már most is a Mercedes EQA és EQB, a BMW i3, a Fiat 500e, a Nissan Leaf, valamint a VW ID. sorozatának gyári beszállítója, és arra készülnek, hogy a haszongépjármű-és teherautó-portfóliójukat is az elektromos hajtáshoz igazítják. A franciák sem maradnak le A Bridgestone és a Michelin fej-fej mellett vezetik az eladási listákat, mindkét cégnek 15% körüli a piaci részesedése. Természetesen a franciák sem akarnak lemaradni a versenyben, így ők is rendelkeznek már villanyos termékvonallal. A vállalat idén márciusban mutatta be a prémium kategóriás nyári gumijuk, a Primacy elektromos autókhoz tervezett változatát, ami e.Primacy néven került forgalomba. A leírás szerint a csökkentett gördülési ellenállás az európai norma szerinti A kategóriába kvalifikálja a gumit a fogyasztás területén, miközben a tapadás B kategóriás – a cég szerint a piacon lévő gumik kevesebb mint 1%-a képes arra, hogy ezt a két eredményt egyidejűleg hozza. A hagyományos Primacy abroncshoz képest 7%-os hatótáv-növekedést mértek. A gyártó szerint a gumi még 30 ezer kilométer után is teljesíti az európai hatóságok követelményeit a vizes fékút terén. A nagyobb teljesítményű autókhoz a gyártó a népszerű Pilot Sport gumikat ajánlja, idén februárban pedig bemutatták a Pilot Sport EV kiadást. A sajtóanyag szerint a hagyományos Pilot Sport gumijukhoz képest a saját tesztjeik szerint 10%-os hatótáv-növekedést értek el, egy 2151 kilós és 540 kilométer hatótávú villanyautón. Emellett 20%-kal csökkentették az utastérbe eljutó zajszintet a gumi belsejébe épített zajcsillapító habnak köszönhetően. A vállalat azt is letesztelte, hogy még a kopásjelzőig elhasznált gumi is teljesíti az EU előírásait a fékút hosszát illetően. A Michelin termékeit többek között a Tesla is előszeretettel használja a gyári kínálatában. Bár ők elsősorban a Pilot Sport EV-t szerelik fel gyárilag az autókat, ha valakinek a sportos teljesítmény kevésbé fontos, a Primacy termékvonallal valószínűleg jobb fogyasztási adatokat érhet el. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!