HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Elképesztően mozgékony a jövő kamionja

A nagy távolságú közúti áruszállítás jövője kapcsán a jelenleg elérhető, illetve fejlesztés alatt álló technológiákat figyelembe véve az a kettő, nagy általánosságban elfogadott vélemény alakult ki, hogy a teherautók hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánccal közlekednek majd, és idővel az irányításukat a mesterséges intelligencia veszi át. Előbbit arra alapozzák ezen álláspont képviselői, hogy az akkumulátoros elektromos technológia nem lesz versenyképes az akár 1000 km hatótávolságú, percek alatt feltölthető hidrogénes rendszerrel szemben, utóbbi magyarázata pedig az, hogy ember nélkül az áruszállítás gyorsabban (és biztonságosabban) teljesíthető, hiszen a számítógépnek nincs szüksége pihenésre.

Ha mindkét állítással egyetértünk, akkor a Hyundai Fuel Cell e-Bogie és Trailer Drone koncepció nagy segítség lehet számunkra abban, hogy el tudjuk képzelni, milyen kamionokat láthatunk majd az utakon a következő évtizedekben. A dél-koreai autógyártó a szeptember elején megrendezett Hydrogen Wave fórumon több különálló, de akár együttes munkavégzésre is képes koncepciót mutatott be, amelyekkel a hidrogénes áruszállítás és logisztika a cég víziója szerint 2040-re szerte a világon széles körben elterjedhet.

Az e-Bogie nem más, mint egy teljesen önvezető, üzemanyagcellás platform, amely a vonatoknál használatos bogie-król, magyarul forgóvázakról kapta a nevét. A jármű, mely úgy néz ki, mintha egy kisautó tetejét az ablakoktól kezdve leszerelték volna, lenyűgöző manőverezésre képes, akár átlós rákjárást is tud (mint ahogyan a Hummer EV), vagy tank módjára megfordul (mint ahogy a Rivian R1T-nek is fog menni). Amennyiben egy kisebb konténert, vagy más dobozt kap a hátára, úgy tulajdonképpen egy önvezető kisteherautónak tekinthető.

A dolgok ott kezdenek izgalmassá válni, amikor két e-Bogie Cluster módban összeáll, hátukra vesznek három konténert, és megszületik az úgynevezett Trailer Drone. A külön-külön navigáló önvezető e-Bogie-knak köszönhetően még szűk utakon, éles kanyarokban is egyszerűen lehet nagy mennyiségű árut mozgatni. A konténerek lerakodása is autonóm módon történik, a trailer a saját előugró lábaira áll rá, megemelkedik, így az e-Bogie-k kigurulhatnak alóla.

Az e-Bogie természetesen nem csupán konténerek cipelésére használható. A Hyundai bemutatta például a saját drónleszállópályával felszerelt Rescue Drone tanulmányt, amelyet a tűzoltók és a katasztrófavédelem segítségére képzeltek el.

A Hyundai gondolt a hidrogén-töltőinfrastruktúra hiányosságaira is, amit az úgynevezett H Moving Station mobilis hidrogéntöltő-állomással kompenzálna.

A bemutatott üzemanyagcellás koncepciók a Hyundai következő generációs hajtásrendszeréhez lettek tervezve, amelynek piaci bevezetésére 2023-ban kerül sor. A gyártó két változatot prezentált: az egyik teljesítménye 100 kW, és méretben csupán 70%-a annak, amit jelenleg a NEXO személygépjármű használ, a másik 200 kW, és méretben közel ugyanakkora, mint a jelen generációs rendszer, de kétszer olyan erős. A cég elmondása szerint az új hajtáslánc akár 500 ezer kilométeres használatot is kibír, és az ára tekintetében is jelentős, akár 50%-os csökkenés várható.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.