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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Százszorosára növeli a dízelek szennyezését a magas gázár

egyéb
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Az elmúlt napokban kapta fel a sajtó az értesülést, hogy a magas gázárak miatt az európai műtrágya gyárak korlátozzák, akár teljesen leállítják a termelésüket. A műtrágyagyártás melléktermékének tekinthető AdBlue adalék nélkül az elmúlt bő 10 évben gyártott dízel autók nem képesek teljesíteni az EURO6 normát, egyes modellek az EURO5-öt sem, így a NOx kibocsátás akár százszorosára is növekedhet.

Dízel járművek Jóváhagyás dátuma Első forgalomba helyezés dátuma CO THC VOC NOx HC+NOx PPN [#/km]
Euro 1 1992. július 1993. január 2.72 (3.16) 0.97 (1.13) 0.14 (0.18)
Euro 2 1996. január 1997. január 1.0 0.7 0.08
Euro 3 2000. január 2001. január 0.66 0.50 0.56 0.05
Euro 4 2005. január 2006. január 0.50 0.25 0.30 0.025
Euro 5a 2009. szeptember 2011. január 0.50 0.180 0.230 0.005
Euro 5b 2011. szeptember 2013. január 0.50 0.180 0.230 0.0045 6×1011
Euro 6b 2014. szeptember 2015. szeptember 0.50 0.080 0.170 0.0045 6×1011
Euro 6c 2018. szeptember 0.50 0.080 0.170 0.0045 6×1011
Euro 6d-Temp 2017. szeptember 2019. szeptember 0.50 0.080 0.170 0.0045 6×1011
Euro 6d 2020. január  2021. január 0.50 0.080 0.170 0.0045 6×1011

AdBlue adalék szükséges ahhoz, hogy az SCR katalizátor az égés során keletkező nitrogén-oxidokat nitrogénné és vízzé bontsa. Sajnos az SCR katalizátor normál esetben sem mindig működik, az EU szabályozások túlságosan megengedők a gyártókkal szemben, így a 20 fokos tavaszi délutánok kivételével az SCR katalizátor nagyjából bármikor szabályosan kiiktatható, ezért a dízelek károsanyag-kibocsátása sokszorosára növekszik a rövid városi utakon, különösen télen vagy a nyári kánikulában. Sajnos a gyártók számára sokkal fontosabb a motor, mint a városlakók tüdejének védelme.

A helyzetet tovább rontja, hogy az AdBlue gyártási kapacitás csökkenésének hírére tömeges felvásárlás indult, egyes országok stratégia készletet kezdtek felhalmozni az egyébként nagyon rövid eltarthatósági idővel rendelkező karbamid oldatból, és természetesen a fogyasztók is azonnal pánikba estek, a Telex tegnap arról számolt be, hogy a magyar benzinkutakon, alkatrész-kereskedésekben is hiánycikk lett az AdBlue.

A félelem részben jogos, mivel amikor az autóból kifogy az AdBlue adalék, a szoftver letiltja az autó beindítását. Ugyanakkor középtávon nem várható hiány a piacon az adalékból, az árak emelkedése viszont valószínűleg elkerülhetetlen lesz. Utóbbi alól a felhalmozás sem véd, mert az adalék eltarthatósági ideje viszonylag rövid, így jó esély van rá, hogy az eheti pánikban felhalmozott készletek jelentős része a lefolyóban végzi majd.

Természetesen élelmes vállalkozók megoldják az adalék szint ellenőrzésének kiiktatását, így hiába helyeztek forgalomba egy autót a legújabb EURO6Dtemp környezetvédelmi besorolással, az valójában nem képes teljesíteni az elvárt szintet. Minden bizonnyal eddig is voltak, akik az adalék vásárlását a szoftver okosításával oldották meg, azonban a Telex most tömegek figyelmét hívta fel a lehetőségre, azaz a portál gyakorlatilag felbujtja olvasóit környezetkárosítás szabálysértésre.

Az ADAC mérése szerint az EURO6Dtemp norma bevezetésének hatására a dízel járművek károsanyag-kibocsátása a valós forgalomban akár 99%-kal csökkenhet az EURO5 szabványúakhoz képest. Ha elfogadjuk ezt a tetszetős eredményt, akkor most az AdBlue hiány miatt kiiktatott ellenőrző rendszerrel működő autók nitrogén-oxid kibocsátása akár százszorosára is növekedhet.

Címlapkép: pxfuel

Döbbenetes nitrogén-dioxid értékeket mértek budapesti iskolák környékén

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.