PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Kezdő villanyautósok általában meghökkennek amikor először meglátják a hagyományos savas ólom 12 voltos fedélzeti akkumulátort egy elektromos autóban. Való igaz, hogy furcsa a nagy energiasűrűségű és nagy kapacitású lítium-ion akku mellett az elhanyagolható kapacitással rendelkező kis akku jelenléte. Amiért mégis szükségünk van rá az, hogy az autónk hagyományos autókkal megegyező alkatrészei (pl. ablaktörlő, világítás, infotainment) 12 V feszültséggel működnek, ezen kívül az autó kikapcsolt állapotában részben biztonsági okokból a nagyfeszültségű akku le van választva, így szükség van egy áramforrásra a rendszer bekapcsolásához.

Tényleg nincs jobb?

Úgy tűnik, hogy eddig senki nem tudott kitalálni jobbat, mint a hagyományos savas ólom akku – legalábbis ha a költséghatékonyságot is figyelembe vesszük. Igaz mindez még úgy is, hogy az elektromos autó tulajdonosok életét viszonylag gyakran keseríti meg ez a talán már elavultnak tekinthető alkatrész. A villanyautós tippek és kérdések Facebook csoportban szinte mindennapos, hogy valaki furcsa jelenségről, hibáról számol be, akkor a hozzászólók első kérdése, hogy a 12 V akku rendben van-e. A feltételezés nem alaptalan, a merülő kis akku számos bosszúságot, akár hibakódokat képes generálni.

Miért van vele ennyi gond?

A problémának talán két – részben összefüggő  – oka van. Először is a villanyautókban nagyon eltérő a 12 V akku felhasználási módja, mint a hagyományos autókban, melyekbe azt kitalálták és 100 év alatt továbbfejlesztették. Egy hagyományos autóban egy hirtelen nagy áramfelvétellel kezdődik minden utazás, melynek energiaigényét utána a generátor visszatölti. Téli időben jellemzően több elektromos fogyasztót használunk, többet megy a világítás, az ablaktörlő, a fűtés, így általában télen adják meg magukat az akkumulátorok, amit – ha szerencsénk van – a nehézkes indítózás még idejében előre jelez.

Villanyautónál nincs ilyen jelzés. Mivel nincs nagy terhelés bekapcsoláskor, így „titokban” tud teljesen tönkremenni a 12 V akku. Nem feltétlenül megy előbb tönkre, mint egy hagyományos autóban, de semmi nem jelzi időben, így egyik pillanatról a másikra válhat használhatatlanná az autónk egy cellazárlatos, 8-10V feszültséget produkáló kis akku miatt. Ezért egyes márkáknál a szervizprogram része a 12V akku cseréje, függetlenül attól, hogy a szerviz időpontjában épp működőképes-e az akku.

Akkumulátor technológia: savas ólomakkumulátorok

Az sem biztos sajnos, hogy nem megy előbb tönkre a villanyautóban a hagyományos akku. Ennek oka a fentebb részletezett eltérő felhasználási mód. Bár a hirtelen nagy áramfelvétel nem barátja a savas ólom akkunak, egy évszázad során fejlesztették azokat ennek elviselésére. Ezután jöttek a hibridek, majd a tisztán elektromos modellek, ahol egy folyamatos, de viszonylag kis terheléshez tartozik egy mérnökök által meghatározott töltési program, amivel próbálják a megszokott használatot szimulálni, de ez nem mindig sikerül maradéktalanul. Így az akkuban elindulhat az ún. másodlagos szulfátosodás, amely idő előtti tönkremenetelhez vezethet.

Miért nem tölti a nagy akku?

Tölti. De nem állandóan. Ha az autónkat napokig nem használjuk, akkor naponta egy (vagy néhány) alkalommal a rendszer bekapcsol és ha szükséges feltölti a 12 V akkut. Ha már közel annak halála, akkor előfordulhat, hogy két ilyen ellenőrzési-töltési ciklus között adja fel.

Hogyan előzhetem meg a kellemetlen meglepetést?

Nagyon kellemetlen egy feltöltött meghajtó akkus elektromos autóhoz trélert hívni azért, mert lemerült a kis akku. Szerencsés esetben egy „bikázás” segíthet, sokszor azonban a lemerülő akku miatt hibakódokat is tárol az autó, így a sikeres bekapcsolást követően ezeket törölni kell, illetve egyes típusokban burkolatokat kell lebontani ahhoz, hogy a kis akkuhoz hozzáférjünk, így az ilyen modelleket általában a legközelebbi szervizbe szállítják a lemerült akku miatt.

Így ne nyírd ki a villanyautód akkumulátorát!

A probléma megelőzésére sajnos nincs tökéletes recept. Az intenzívebben használt autóknál talán valamivel ritkábban jelentkezik a probléma, mint a „hétvégi” autóknál, mivel használat és rendszeres töltés közben az autó gyakrabban ellenőrzi a kis akku töltöttségét, mint egy napokig, hetekig magára hagyott autónál. Ha az akku már idősebb, esetleg problémák voltak vele, megfontolandó a cseréje megelőzésképp.

Akik ettől nem rettennek meg, pl. szoci autókon nevelkedettek, akár egy multiméterrel ellenőrizhetik is időnként az állapotát, hogy szükség esetén idejében tudják cserélni, esetleg feltölteni, ugyanakkor egy mai autótulajdonostól ez már nem várható el. Így amíg a gyártók nem cserélik ezt a létfontosságú, mégis kissé elavult alkatrészt, addig marad a reménykedés és az assistance telefonszámának kézközelben tartása.

Miért nem találnak ki jobbat, tartósabbat, megbízhatóbbat?

Aki már villanyautóra váltott, bizonyára hallott a teljes birtoklási költség (TCO – Total Cost of Ownership) fogalmáról. Röviden a lényeg, hogy bár egy elektromos autó beszerzése még ma is drágább lehet, mint egy hasonló tudású hagyományos autó vételára, a kedvezőbb üzemeltetési költségek (olcsóbb üzemanyag, kisebb szervizigény) előbb-utóbb behozzák a magasabb kezdeti költséget.

Hasonló a helyzet a 12 V-os akku esetében is. Egy hagyományos akkumulátort beépíteni az elektromos modellbe olcsó, de ha annak rendszeres cseréjével, esetleges kellemetlenségekkel, pl. a lemerült akku miatti tréleres márkaszerviz látogatással is számolunk már borúsabb az összkép. Szerencsére már van olyan gyártó, aki ez utóbbi szempontokat is figyelembe veszi, ráadásul további előnyei is vannak a lítium-ion segédakkus megoldásnak, melyet a Tesla Model S Plaid változatában kezdtek el szélesebb körben alkalmazni.

Tesla hagyományos akku nélkül

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.