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
auto
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

A Tesla Semi program látszólag jégbe fagyva várja, hogy legyen elég „felesleges” 4680-as cella Austinban, vagy Fremontban, amivel elindulhat a gyártás. Most mégis kiderült, van egy ügyfél, aki már nemsokára megkapja az első pár kamionját.

Fontos ügyfél

Mint arról már két éve mi is beszámoltunk, a világ egyik legnagyobb üdítőital és nasi gyártója, a Pepsico 100 kamiont rendelt a Teslától. A céget nyilván a legtöbben a kólájához kötik, de érdemes tudni, hogy a tavaly 70 milliárd dolláros forgalmat, és 10 milliárdos adózott eredményt felmutató vállalat a szénsavas üdítők (Pepsi, 7UP, Mountain Dew, Mirinda) mellett, a Tropicana gyümölcslé, a Lay’s és Doritos chipsek és megannyi más termék gyártója is. Ezeket természetesen a gyárakból ki is kell szállítani, ehhez pedig csak az Egyesült Államokban többek között 36.000 saját tulajdonú, és leányvállalataik szolgálatában álló kamiont használnak.

Újabb Tesla Semi rekord: 100 darabos megrendelés egyetlen vállalattól

Ennek fényében csepp a tengerben a 100 darabos rendelés, de valószínű, hogy ez egy kiterjedt tesztüzem kezdete, és ha a jármű beváltja a reményeket, tovább nőhet a darabszám. A konkrét megrendelésen kívül nyilván a Teslának sem mindegy, hogy mit mond majd a Pepsi a kamionjukkal szerzett tapasztalataikról.

Talán ennek fényében érthető, hogy miért is az élelmiszeripari vállalat lesz az első ügyfél, aki Tesla Semit kap. Ráadásul, a vállalat vezérigazgatójának friss nyilatkozata szerint, még idén.

Gyártásra készen?

Ha hihetünk a pletykáknak, szinte minden készen áll már a Tesla Semi gyártásához, igazából csak a cellákra várnak. Bár a Tesla konkrét számokat nem közölt a kamionok aksijának méreteiről, de támpontot ad Musk egy korábbi Joe Rogan interjúja, ahol elhangzott egy 500 kWh-s adat, amit többen a kisebb hatótávú változathoz kötnek. A nagy akkus Semi akár 800 kWh-t is cipelhet a hasában, ez pedig azt jelenti, hogy egy kamion 6-10 autónyi cellát igényel.

A korábbi elképzelések szerint a 2170-es cellákkal szerelték volna az elektromos kamiont, de most már szinte bizonyos, hogy a 4680-asokat kapják a Góliátok, így az austini és berlini Y-nal versengenek minden celláért. Addig is, a fremonti Kato Roadon lévő Tesla cellalabor és gyár termel annyi kísérleti akkupakkot, ami elég lehet egy próbaszállításra a Pepsinek. Bár az első pár sorozatban gyártott kamiont maga a Tesla fogja használni a logisztikájában, valószínűleg értékes visszajelzéseket kaphatnak majd a Pepsicótól is, és a partner is le tudja így tesztelni, mi a valós hatótáv, teljesítmény, megbízhatóság.

No meg a dolog marketing értéke sem elhanyagolható a két vállalat szempontjából. Valószínű, hogy nagy feltűnést keltenek majd a hangtalan kólaszállítók, és a szélsebesen terjednek majd fényképek Instagrammon és Twitteren.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás