Tesla hagyományos akku nélkül

Előző cikkünkben a villanyautókban is megtalálható 12 Voltos, hagyományos savas ólom akkumulátor problémáival foglalkoztunk, hiszen sokakban felmerül a kérdés, hogy miért van ezekre még mindig szükség, miközben nagyságrendekkel több energiát tárolunk az autónk meghajtó akkujában. Az autógyártók – vélhetően költségtakarékossági okokból – egyelőre ragaszkodnak ehhez a megoldáshoz és nem cserélték modernebbre. Az első fecske azonban nemrégiben megjelent, ki más is lehetne, mint a Tesla.

A Tesla Model S Plaid változatában végre megjelent a savas ólom 12 V segédakku helyett egy modern lítium-ion akkus megoldás, amely a gyártó ígéretei szerint az autó teljes élettartamát végig bírja majd, míg a hagyományos akkukat néhány évenként cserélni kell. Az átlagos felhasználó számára ez utóbbi információ bőven elég is az újszerű megoldásról, de bizonyára akad olvasóink között, akit ennél jobban érdekel az újszerű megoldás, esetleg elgondolkoztatnak annak okai, hogy miért vártak eddig a gyártók ezzel.

Az utolsó kérdésre valószínűleg a magasabb bekerülési költség a válasz, az Ingineerix Youtube csatorna alábbi két videójában pedig szétszedik és alaposabban elemzik is nekünk a Tesla megoldását, így további kérdésekre is válaszokat kaphatunk.

Az első videó egy történeti áttekintéssel indul, amelyből megtudhatjuk, miért a 12V terjedt el a hagyományos autókban, miért örökölték meg ezt a tisztán elektromos modellek is, valamint megismerhetjük, hogy a Plaid modellben megjelenő újdonság előtt milyen akkut használt (és valószínűleg használ jelenleg is egyéb modelljeiben) a Tesla. A 12 V feszültségű, mély ciklusokat valamivel jobban viselő savas ólom AGM akku kapacitása 33 Ah, azaz körülbelül 0,4 kWh energiát tárol, amely nevetséges a mai villanyautók 50-100 kWh-s nagyfeszültségű akkupakkjaihoz képest. Ráadásul a savas ólom akku ehhez a kevéske energiához képest nagyon nehéz, 12 kg. Pedig a Tesla akkuja még aprócskának is tekinthető az egyéb modellekben láthatókhoz viszonyítva.

Ezzel szemben az új, lítium-ion akkumulátor nem csak kisebb, lényegesen könnyebb is, mindössze 1,8 kg. Ez részben a magasabb energiasűrűségnek is köszönhető, de valójában csak negyedannyi energiát tárol, mint a korábbi hagyományos akku. Az új megoldás kapacitása mindössze 6,9 Ah, összesen 99 Wh energiát tárol. A kisebb kapacitás nem jelent problémát, hiszen egy villanyautó motorját nem kell nagy energiafelvétellel beindítani, amikor pedig a számítógépek energiaellátásához kevés az energia, a rendszer zárja a kontaktorokat és feltölti a meghajtó akkuról a DC-DC konverteren keresztül a kis akkut.

A lítium-ion akku névleges feszültsége valamivel nagyobb, mint a hagyományos akkuk 12,8 V értéke, a négy cellából álló új akku feszültsége ideális esetben 14,8 V, de teljesen feltöltve a 16 Voltot is elérheti. Az akku házában a cellák mellett megtalálható az akkumulátor kezelőrendszer (BMS – Battery Management System) is, amely az akkumulátorok ideális élettartamáért és biztonságos működéséért felel. Az elektronika a cellák feszültsége mellett hőmérsékletet is monitoroz, illetve az is kiderül az első videóból, hogy hagyományos biztosítok helyett mit használ a Tesla.

A második videóban folytatódik a bontás, többek között fény derül arra is, hogy az alkatrészek beszállítója a CATL, így már a fremonti Teslákban is van CATL akku is a Panasonic cellák mellett.

Címlapkép: Ingineerix / Youtube

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.