Mit nyújt a Tesla Supercharger nyitás a 800 voltos autóknak?

Alig egy hete nyitották meg kísérleti jelleggel Hollandiában a Tesla 10 Supercharger töltőállomását az egyéb márkák előtt, máris felkerült a Youtube-ra egy videó arról, mennyire jól tölthető az elvileg 270 kW-os töltésre képes, de a 800 voltos rendszerrel működő Porsche Taycan az elvben 250 kW teljesítményre is képes, de 400 voltos rendszert használó v3 Superchargeren.

Az első próbálkozásnál nehézséget okozott már a kábel csatlakoztatása is. Bár a Taycan töltőnyílása az autó jobb első sárvédőjén található, amely elvben előremenetben beparkolva megfelelő is lehetne a Supercharger oszlopokhoz, de a kábel túl rövidnek bizonyult, így az első kérdés, hogy elég közel tud-e parkolni a Taycan tulajdonosa, hiszen nem egy terepjáróról van szó, amely gond nélkül átgázolhat a töltőoszlopok előtt gyakori ütközésgátló gerendákon vagy felállhat a járdaszigetekre.

A Taycan bár Plug&Charge kompatibilis, azaz az autó képes azonosítani magát a töltőoszlop felé, hogy ne legyen szükség applikáció vagy RFID kártya használatára, ez egyelőre Tesla töltőknél nem működik. A Tesla applikációját használva egy sikertelen próbálkozás után az is kiderült, hogy fontos a sorrend: előbb kell elindítani a töltést az alkalmazásban, és csak ezután csatlakoztatni a töltőkábelt. Végre töltött a Porsche, így következhetett az akku lemerítése, hogy a töltési teljesítmény a teljes tartományon tesztelhető legyen.

Aki a szorzótáblát ismeri, bizonyára nem fog meglepődni a teszt eredményén. A töltést 6%-kal megkezdve 121 kW volt az induló teljesítmény, amely 50%-os akku töltöttségnél elérte 134 kW-os maximumot. Mivel a teljesítmény a feszültség és az áramerősség szorzata, ha a képletben a feszültséget megfelezzük, akkor a teljesítmény is felére csökken.

A Porsche Taycan mellett a szélesebb vevőkőr számára elérhető 800 voltos modelleket a Hyundai csoport kínál. Az e-GMP platformra épülő Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, illetve Genesis GV60 érdekessége, hogy a 400 voltos töltőkön valószínűleg egy DC-DC konverter segítségével képes akár a töltőoszlop által kínált maximális teljesítmény felvételére is. Az Ioniq 5 modellt 75 kW-os töltőn teszteltük, ott az autó végig 425 voltos feszültségen és az oszlop által biztosítani tudott maximális áramerősségen töltött, az autóba épített átalakítóval a jármű saját magának állította elő a pillanatnyilag szükséges feszültséget.

Egyelőre nincs információnk arról, hogy mekkora a DC-DC konverter maximális teljesítménye, így elvben lehetséges, hogy a Hyundai csoport 800 voltos autói akár az Ionity töltőkön elérhető 232 kW-os maximális teljesítményt is felvegyék, bár azt gyanítjuk, hogy ennél valamivel kisebb lesz a DC-DC konverter maximuma. Reméljük hamarosan egy lelkes holland Ioniq tulajnak köszönhetően erre a rejtélyre is fény derül majd.

Címlapkép: Youtube / electricfelix

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.