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
auto
2024. 07. 27. szombat

Alig egy hete nyitották meg kísérleti jelleggel Hollandiában a Tesla 10 Supercharger töltőállomását az egyéb márkák előtt, máris felkerült a Youtube-ra egy videó arról, mennyire jól tölthető az elvileg 270 kW-os töltésre képes, de a 800 voltos rendszerrel működő Porsche Taycan az elvben 250 kW teljesítményre is képes, de 400 voltos rendszert használó v3 Superchargeren.

Az első próbálkozásnál nehézséget okozott már a kábel csatlakoztatása is. Bár a Taycan töltőnyílása az autó jobb első sárvédőjén található, amely elvben előremenetben beparkolva megfelelő is lehetne a Supercharger oszlopokhoz, de a kábel túl rövidnek bizonyult, így az első kérdés, hogy elég közel tud-e parkolni a Taycan tulajdonosa, hiszen nem egy terepjáróról van szó, amely gond nélkül átgázolhat a töltőoszlopok előtt gyakori ütközésgátló gerendákon vagy felállhat a járdaszigetekre.

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

A Taycan bár Plug&Charge kompatibilis, azaz az autó képes azonosítani magát a töltőoszlop felé, hogy ne legyen szükség applikáció vagy RFID kártya használatára, ez egyelőre Tesla töltőknél nem működik. A Tesla applikációját használva egy sikertelen próbálkozás után az is kiderült, hogy fontos a sorrend: előbb kell elindítani a töltést az alkalmazásban, és csak ezután csatlakoztatni a töltőkábelt. Végre töltött a Porsche, így következhetett az akku lemerítése, hogy a töltési teljesítmény a teljes tartományon tesztelhető legyen.

Aki a szorzótáblát ismeri, bizonyára nem fog meglepődni a teszt eredményén. A töltést 6%-kal megkezdve 121 kW volt az induló teljesítmény, amely 50%-os akku töltöttségnél elérte 134 kW-os maximumot. Mivel a teljesítmény a feszültség és az áramerősség szorzata, ha a képletben a feszültséget megfelezzük, akkor a teljesítmény is felére csökken.

A Porsche Taycan mellett a szélesebb vevőkőr számára elérhető 800 voltos modelleket a Hyundai csoport kínál. Az e-GMP platformra épülő Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, illetve Genesis GV60 érdekessége, hogy a 400 voltos töltőkön valószínűleg egy DC-DC konverter segítségével képes akár a töltőoszlop által kínált maximális teljesítmény felvételére is. Az Ioniq 5 modellt 75 kW-os töltőn teszteltük, ott az autó végig 425 voltos feszültségen és az oszlop által biztosítani tudott maximális áramerősségen töltött, az autóba épített átalakítóval a jármű saját magának állította elő a pillanatnyilag szükséges feszültséget.

Egyelőre nincs információnk arról, hogy mekkora a DC-DC konverter maximális teljesítménye, így elvben lehetséges, hogy a Hyundai csoport 800 voltos autói akár az Ionity töltőkön elérhető 232 kW-os maximális teljesítményt is felvegyék, bár azt gyanítjuk, hogy ennél valamivel kisebb lesz a DC-DC konverter maximuma. Reméljük hamarosan egy lelkes holland Ioniq tulajnak köszönhetően erre a rejtélyre is fény derül majd.

Az Ioniq 5 töltőbajnok a kisebb teljesítményű töltőkön is

Címlapkép: Youtube / electricfelix

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.