Elektromos konténerszállító kamion állt munkába Magyarországon

Tisztán elektromos meghajtású konténerszállító kamiont állított szolgálatba a WIN Capital Kft. a vasúti-közúti kombinált áruszállítással foglalkozó METRANS Csoport csepeli vasúti terminálján.

A német Hamburger Hafen und Logistik AG leányvállalataként működő METRANS 2017-ben nyitotta csepeli konténerterminálját, amihez hasonlót összesen 10 országban üzemeltet, tavaly pedig a következő hazai termináljának alapkövét is lefektette Zalaegerszegben. A vállalat fő profilja a termináltól terminálig történő nemzetközi konténeres vasúti szállítás, de egyre növekszik az igény a háztól házig való szállításra, így a vonatokról elektromos kamionokra való átpakolással teljesen kibocsátásmentesen juthat el az áru az ügyfelekig.

Az elektromos kamion egy DAF XF Super Space Cab típusú járműből került átalakításra, azaz műszakilag teljesen megegyezik a szintén a WIN Capital üzemeltetésében álló, Aldinak szállító monstrummal, amit mi is kipróbáltunk. Az átalakítás, beleértve a villanymotor és az akkupakkok beszerelését –mindössze 130 kilogrammal növelte meg a jármű saját tömegét. Az e-kamion össztömege nem változott, tehát gyakorlatilag ugyanazt a szállítási teljesítményt nyújtja, mint belsőégésű motorral szerelt megfelelője.

A jármű teljes terheltség mellett is mintegy 200 kilométert tud megtenni egyetlen töltéssel, ami nem számít kevésnek, tekintve, hogy az összes utolsó kilométeres kiszállítás mintegy 70-75%-a teljesíthető ezzel a hatótávval.

Az e-kamion 400 voltos rendszere 64 amperes egyenárammal 5 óra alatt tölti fel 100%-ra az akkumulátorokat. Gyorstöltő használatával a töltési idő 2 órára csökkenthető. A jármű beindítása mindenféle hanghatás nélkül történik, alapjárati motorhang sincs, és indulás után is csak egy halk „trolihang” jelentkezik menetzajként, ami nem csupán a városi zajszennyezést csökkenti, de a sofőr számára is kedvezőbb.

A jármű átadóján elhangzott, hogy a csepeli konténerterminálon naponta körülbelül 350 kamion fordul meg, az elektromossal egy nap négy fuvart fognak tudni lebonyolítani. A METRANS egyelőre ezt az egy kamiont rendelte be, de a tapasztalatok alapján felkészülnek a további járművek beszerzésére. Az első példány fejlesztési költsége a típusengedélyek megszerzése miatt 100 millió forint volt, de a további példányok már olcsóbbak lesznek. A METRANS ügyfelek számára nem jár pluszköltséggel az elektromos kiszállítás. A WIN Capital összesen 18 kamiont vásárolt, ezek átalakítást végzi folyamatosan a debreceni Electromega Kft, ezek közül várhatóan 10 készül el 2022 során.

A WIN Capital flottájába tartozó másik elektromos kamion épp a napokban kapta meg a forgalmi engedélyét és a végleges zöld rendszámát.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.