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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A közösségi médiában, de még a sajtóban is gyakran jelennek meg szenzációhajhász posztok arról, hogy a villanyautók valójában szennyezőbbek mint a dízelek, ráadásul kongói gyerekek vére tapad az akkumulátor-gyártás fontos alapanyagához. A norvég Faktisk. úgy döntött megpróbál tiszta vizet önteni a pohárba, amelyhez Linda Ager-Wick Ellingsen, a közlekedés technológia és környezetvédelmi szakterület vezető kutatóját hívták segítségül az elektromos autók akkumulátoraival kapcsolatban felmerülő aggályok értékeléséhez.

A cikk öt alapvető és rendszeresen visszatérő kérdésre igyekszik választ találni.

Mekkora az akkumulátorok gyártásához kapcsolódó környezeti lábnyom?

Fontos különbség a hagyományos és az elektromos autók gyártása során, hogy a villanyautók akkumulátorának legyártása energiaigényes folyamat. Ezért egy elektromos autó gyártása nagyobb környezetterheléssel jár. A kérdés az, hogy az üzemeltetés során jelentkező alacsonyabb szennyezés mennyi idő alatt tudja ezt ledolgozni.

A kutató a Transport & Environment 2020-as kutatására hivatkozva teszi egyértelművé, hogy még olyan országokban is, amelyek áramtermelése jelentős részben szénre támaszkodik (pl. Lengyelország), körülbelül harmadával alacsonyabb a jármű teljes életciklusa alatt jelentkező szén-dioxid-kibocsátás egy hagyományos üzemű járműhöz viszonyítva. Olyan európai országokban, ahol az áramtermelés alacsony szén-dioxid-kibocsátással jár (pl. az atomenergiát előnyben részesítő Franciaország, vagy a megújulókat preferáló Svédország esetén) közel 80%-kal alacsonyabb egy elektromos jármű szennyezése, természetesen a gyártáskor jelentkező magasabb karbonlábnyomot is beleszámolva.

Az Európai Unió 27 országának energiamixét tekintve az elektromos autók több mint 60%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Ennél is fontosabb, hogy az energiamix folyamatos zöldülésének következtében 2030-ra a legtöbb országban jelentősen csökken majd a villanyautók töltése során felhasznált energia megtermelésekor kibocsátott szén-dioxid mennyisége. Ez idő alatt a hagyományos autók esetében csak minimális csökkenésében lehet reménykedni.

Az energiamix folyamatos tisztulása természetesen az akkumulátorgyártás során is csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Az akkumulátorgyártás felskálázása is jótékonyan hat az egységnyi akku-kapacitáshoz köthető kibocsátásra. Ezen kívül az akkumulátorok energiasűrűségének növekedése szintén kedvezően hat a villanyautók magasabb kezdeti karbonlábnyomához. A kutató azonban felhívja a figyelmet arra a jelenségre, hogy egyre nagyobb akkut építenek az autókba a hatótávolság növelése érdekében, így utóbbi három kedvező hatást részben elveszítjük a nagyobb hatótáv hajszolása miatt.

Milyen egyéb környezeti hatások kapcsolódnak a villanyautó akkumulátorokhoz?

Az akkumulátorgyártás energiaigényéhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás mellett foglalkozni kell egyéb tényezőkkel is. Ilyenek például az akkugyártás alapanyagainak bányászatával kapcsolatos környezeti hatások. Előfordulhatnak az emberekre közvetlenül gyakorolt negatív hatások, valamint a talajra és vízbázisra vonatkozók. Átfogó értékelést, tanulmányokat kell készíteni ezekről, ugyanakkor az olaj termelés környezeti hatásairól is.

Mi történik az akkumulátorokkal, amikor az elektromos autókat kivonják a forgalomból?

Ager-Wick Ellingsen szerint szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy az élettartamuk végén hogyan kell kezelni az autókat. Ezért számolhatunk az elektromos autó akkumulátorok felelősségteljes kezelésével. A jelenleg érvényes uniós előírás szerint a lítium akkumulátorok tömegének legalább 50 százalékát újra kell hasznosítani, 2025-re pedig 65%-ra emelik az újrahasznosítási követelményt, ezen kívül bizonyos fémekre külön követelményeket vezetnek be. Ezek az előírások részben választ adnak a bányászat kérdésre is, hiszen az újrahasznosított anyagokat már nem kell kibányászni.

Szinte az összes kobalt visszanyerhető a villanyautó akkumulátorokból

Mekkora probléma a gyerekmunka?

Az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával kapcsolatos másik gyakran kiemelt probléma a gyermekmunka alkalmazása. Kongó az egyik fő kobalt-exportőr a világon, amely az elektromos autók akkumulátorainak fontos alapanyaga. Az emberi jogok megsértése bizonyítást nyert a kongói termeléssel kapcsolatban.

Csökkenti a Volkswagen az akkumulátorok kobalt tartalmát

Az iparág erős kritikát kapott többek között az Amnesty Internationaltól is, amely 2019-ben arra ösztönözte az elektromosautó-gyártókat, hogy megtisztítsák az akkumulátorgyártást. Egymással párhuzamosan egyre több erőfeszítést tesznek a kobalt akkumulátorokban való felhasználásának csökkentésére, emellett a beszállítói láncok jobb dokumentálásán is dolgoznak, hogy az alapanyagok eredete visszakövethetők legyen.

Kobalt – Vajon mihez kell még rengeteg belőle az akkugyártáson kívül?

Ezen kívül, Kongó nem az egyetlen ország a világon, amely kobalttartalékokkal rendelkezik, többek között Finnországban is tervezik kobalt kitermelését.

Norvégiában idén júliusban életbe lép egy új törvény, amely biztosítja, hogy a norvég fogyasztók választ kaphassanak a különféle fogyasztási cikkek előállítási módjáról. Ide tartozik többet között az a kérdés is, hogy honnan származik az elektromos autók akkumulátoraiban lévő kobalt.

Lesz elég nyersanyag, hogy minden autót elektromosra cseréljünk?

Norvégiában már nagyon sok elektromos autót adnak el, azonban még mindig alacsony arányt képviselnek a villanyautók a globális autóparkban. Gyakran megkérdőjelezik, hogy az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges fémekből lehet-e majd elegendő mennyiséget szállítani ahhoz, hogy az autópark jelentős részét villamosítani lehessen.

Ager-Wick Ellingsen úgy véli, rövid távon valószínűleg inkább a termelési kapacitás elégtelensége jelenthet problémát, nem pedig az erőforrások rendelkezésre állása. A közeljövőben a nikkel iránti kereslet kielégítése lehet nehézkes, mivel az ásványi anyagok termelésének beindítása nem egyik napról a másikra történik. Politikai zavargások szintén korlátozhatják az anyagokhoz való hozzáférést.

A kutató azt is elmagyarázta, hogy ezek a problémák bizonyos mértékig csökkenthetők az akkumulátorok energiasűrűségének növelésével, az újrahasznosítás magasabb fokával és az alternatív anyagok használatával.

Egyre több a villanyautó, de van-e elég lítium?

Címlapkép: Akkumulátorgyártás a Mercedes-Benz Untertürkheim telephelyén

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.