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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által készített, a globális hidrogénipar helyzetéről szóló jelentés szerint 2021 végén 51 ezer hidrogénes jármű rótta a világ útjait, 55%-kal több, mint az előző évben. Az összehasonlítás kedvéért tegyük hozzá: a konnektorról tölthető elektromos járművek száma – ide nem értve a két- és a háromkerekűeket – 18 millió volt ugyanekkor, hasonló növekedési ütem mellett.

Tavaly az üzemanyagcellás járművek (FCEV) száma Koreában emelkedett a leggyorsabban, ahol egy év alatt megduplázódott az állomány, miután 9200 új hidrogénes járművet helyeztek forgalomba, ami a teljes autópiac 0,5%-ának felelt meg. Ez a részesedés bár kicsi, így is tízszerese a japán, és harmincszorosa az amerikai piaci aránynak – Koreán kívül még ebben a két országban adtak el ezernél több üzemanyagcellás autót 2021-ben.

A nehézgépjárművek piacát abszolút Kína uralja. Az országban található a világ üzemanyagcellás buszainak 85%-a (4100 db), és a teherautóinak 95%-a (4300 db). Jelentős volt a növekedés a hidrogénes kamionok számában is, ezekből 2021 végén 800 működött Kínában, 2022 júniusáig pedig legalább még további 300 került forgalomba.

Az iparági bejelentések alapján arra számíthatunk, hogy a növekedés a következő években is folytatódni fog.

Személyautók

A Jaguar Land Rover már teszteli egy üzemanyagcellás modelljének prototípusát. A Changan júliusban elindította Kína első sorozatgyártású hidrogénes autójának forgalmazását. A BMW iX5 üzemanyagcellás SUV-jának gyártása idén megkezdődhet, akárcsak a Great Wall Motors modelljéé. A Renault 2024-ben tervezi bemutatni a saját modelljét.

Kisteherautók

A Hyundai, illetve több Stellantis márka is hidrogénüzemű kishaszongépjárműveket tervez piacra dobni, amelyek várhatóan 2023-tól lesznek kaphatóak. Természetesen a Toyota is hasonló terveken dolgozik a partnereivel.

Buszok

Néhány hónapja Japánban a Kanszai repülőtéren hidrogénes buszok álltak szolgálatba, az Egyesült Királyságban, West Midlands megyében hamarosan száznál is több hidrogénes busz fog működni, és Köln is is ilyen járművek beszerzését tervezi.

Kamionok

A Sinotruk és a Weichai júniusban mutatta be az első kínai fejlesztésű hidrogénes kamiont, ami belsőégésű motorral működik üzemanyagcella helyett. Jövőre 30 Hyundai kamion fog debütálni a San Franciscó-i kikötőben. A Total Energies Franciaországban szeretne munkába állítani 80 hidrogénes kamiont a 2023-ban. Új-Zélandon egy helyi cég 1500 darab üzemanyagcellás tehergépjárművet rendelt a Hyzon Motorstól, amelyeket 2026-ig kell leszállítani a szerződés értelmében. A felsorolást még hosszan lehetne folytatni.

Tavaly a hidrogénes üzemanyagtöltő állomások száma világszerte meghaladta a 700-at, és 2022 június végére elérte a 975-öt. A töltőállomások száma 2020 óta a legnagyobb mértékben Kínában (+185) és Koreában (+118) nőtt. A világban egy töltőállomásra átlagosan 60 FCEV jutott, az Egyesült Államokban ez a szám 200 volt, Koreában 140, Kínában pedig az infrastruktúra gyors fejlesztésnek köszönhetően csak harminc.

Mivel az üzemanyagcellás járművek több mint 80%-a személygépkocsi volt, a Kínán kívüli töltőállomások többsége úgy van kialakítva, hogy 700 bar nyomáson szolgálja ki a személygépkocsikat és kisteherautókat. Az autóbuszok alacsonyabb nyomáson tárolják a hidrogént, ezért egyes állomásokon kétféle nyomást, 700 bart és 350 bart, is alkalmaznak, míg más állomások csak 350 bart, így ezek személyautók kiszolgálására nem alkalmasak.

A hidrogénes teherautók elterjedésével szükség lesz olyan töltőállomásokra is, amelyek 700 bar nyomású hidrogént tudnak adagolni, de gyorsabb áramlási sebességgel, mint a ma használatban lévő kutak. A teherautók tankja ugyanis 8-12-szer nagyobb kapacitású, mint a személyautóké, ezért ennyivel tovább is tart a feltöltésük a jelenleg elterjedt technológiával.

A közúti közlekedés hidrogén felhasználása tavaly 60%-kal nőtt, és elérte a 30 ezer tonnát, ami a világ hidrogéntermelésének 0,03%-át jelentette.

Üzemanyagcellás autók a villanyautók ellen: melyiknek áll jobban a szénája?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.