Magyarországon debütált a Geely elektromos márkája
Ma délelőtti sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a Volvo kínai anyacége, a Geely, elhozza Európába Geometry nevű villanyautó márkáját. Az igazi szenzáció azonban az, hogy az EU-ban Magyarország az elsők között kapja meg a középkategóriás Geometry C elektromos autót – velünk egy időben a cseheknél és a szlovákoknál indul meg a forgalmazás, a hivatalos európai bemutató pedig Budapesten kapott helyet.

A sajtótájékoztatón Cook Xue vezérigazgató helyettes azt is elmondta, a vállalat szándéka, hogy a régió vezető villanyautós márkája legyen.
Geometry C
A Geometry C a márka második típusa, hazájában 2019 óta gyártják, alapjait a Geely Emgrand GS adta.
A 4,43 méter hosszú autó tengelytávja 2,7 méter, szélessége 1,83, magassága 1,56 méter.
Az autót Kínában egy 53, illetve egy 70 kWh-s akkuváltozattal árulják, amelyek celláit a CATL szállítja.
A két akkumérethez 356 illetve 476 kilométeres WLTP hatótávot ígér a gyártó. Az autó egy 150 kW-os, azaz 200 lóerős villanymotorral rendelkezik.
A Geometry C négy év, illetve 150 ezer kilométeres garanciával kerül forgalomba, de az elektromos hajtásra 8 év és 180 ezer kilométer jár.
Magyarországon jövő áprilisban, a modell következő frissítése után indul a forgalmazás, és 4-6 hónapos szállítási határidőt ígérnek. Pontos árat majd ehhez a dátumhoz közelebb tudunk mondani, de 15-20 millió forint közé jósolja a forgalmazó a típust. 2024-ben már 1000 feletti darabszámot szeretnének itthon eladni belőle.
A Grand Automotive, a Geely régiós partnere országos értékesítési és szervizhálózatot készül kiépíteni Magyarországon. A vállalat tavaly több, mint hatezer autót – elsősorban Nissan-t – értékesített ebben a három országban
Ismeretlen ismerős
A Geely név talán még nem sokaknak ismerős idehaza, de arról már valószínűleg többen hallottak, hogy 2010 óta a kínai vállalat a Volvo személyautós üzletágának tulajdonosa. Idő közben külön márkaként útnak indították a Polestart is, amely korábban a Volvo része volt, és már mi is többször írtunk legújabb Zeekr prémium elektromos márkájukról, amely, ha minden igaz, a világ első 1000 kilométeres hatótávú villanyautóját kezdi majd el gyártani jövőre.
De a Geely több ennél a három prémium márkánál.
A vállalat 2021-ben a hetedik legnagyobb autógyártó volt hazájában, globálisan pedig 2,2, millió járművet adtak el. A kínai milliárdos Li Shufu tulajdonában lévő Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd (ZGH) több cégcsoport anyacége is. Ide tartozik természetesen a Geely márka, amely a ’80-as években Daihatsu típusok gyártásával kezdte az ipart, és a hazánkban most debütáló a Geometry, amely Geely alapú villanyautókat gyárt.
A Lynk & Co egy közös svéd projekt a Volvóval, de a Geely-é az olasz Benelli motorkerékpár gyártó, a kínai Farizon kisteherautó márka, a Jidu villanyautós vegyesvállalat, a maláj Proton, a pickup gyártó Radar és a kínai Maple és Zhioudi autók is.

Talán kevesen tudják, de a svéd autóiparon kívül a britbe is alaposan bevásárolta magát a kínai holding, övék ugyanis az LEVC, amely a híres londoni taxikat gyártja, immár új, elektromos változatban, és 51%-ban hozzájuk tartozik a Lotus, valamint közel 8%-ban az Aston Martin is. A Geely-nek 50%-os részesedése van a Smartban .

Növekvő villanyautós óriás
A Geely az idei év első kilenc hónapja után a negyedik volt a kínai konnektoros autók piacán, 5,6%-os piaci részesedéssel – ha a cégcsoportokat nézzük – a Tesla és GAC közé ékelődve. A világpiac tekintetében is ötödikek voltak, mégpedig 389.996 eladott autóval, a BYD a Tesla, a Volkswagen Csoport és a SAIC mögött. Ezekben a számokban természetesen benne vannak plug-in eladásaik is.

A cégcsoport egyébként 234 ezer villanyautóval szeptember végén a világ a hatodik legnagyobb tisztán elektromos gyártója volt a 2022-es eladási listán, 13 ezer darabbal lemaradva az ötödik Hyundai-Kia mögött.

A ZGH csoportnak 2021-ben 55,86 milliárd dolláros forgalma volt és 229. a Fortune magazin céglistáján, amely a világ 500 legnagyobb vállalatát rangsorolja.