Kecskemét megszavazta az új parkolási rendet

Kecskemét közgyűlése elfogadta a parkolási rend módosításáról szóló előterjesztést, amely alapján a jövő évtől emelkednek a parkolási díjak, este 8 óráig kiterjesztik a fizetős sávot egyes zónákban, csökken a nyugdíjasok kedvezménye, valamint a megszűnik a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolása, de a villanyautósok egy szűk köre 50%-os kedvezményre lesz jogosult. A lakóhelyhez vásárolható kedvezményes parkolás díja nem emelkedik.

Az alábbi, folyamatosan frissített cikkben igyekszünk naprakészen gyűjteni, hogy mely városokban lehet ingyenes parkolni zöld rendszámos, illetve tisztán elektromos járművel Magyarországon.

Szeptemberben már részletesen beszámoltunk Kecskemét parkolással kapcsolatos terveiről, melyeket kisebb módosításokkal a múlt héten elfogadott a közgyűlés.

A parkolás óradíja a belvárosban 400 forintról 500-ra emelkedik, a nagykörúton kívül pedig 360 forintot kell majd fizetni az eddigi 320 helyett. A helyi lakosok számára a lakóhelyük melletti kedvezményes bérlet ára nem emelkedik, azonban egy lakcímre maximum két járműre lesz igényelhető kedvezmény.

A nyugdíjasok eddigi 4800 forintos éves bérletére az eredeti tervezet csak a 130.000 forint alatti nyugdíjjal rendelkező 65 év felettiek lettek volna jogosultak, amennyiben az autó a saját nevükön van és rendelkeznek érvényes jogosítvánnyal. Az elfogadott rendeletben az összeghatárt megemelték az év január 1-én érvényes együttfolyósítási nyugdíj összegének 180 százalékára, ami jelenleg 200 ezer forintnak felel meg.

Nem változott a tervezethez képest a zöld rendszámos kedvezmény eltörlése, így 2023. január 1-től az ingyenes parkolás újabb városban szűnik meg. A kecskeméti lakosok tulajdonában lévő tisztán elektromos autókra azonban 50%-os kedvezménnyel vásárolható majd bérlet.

A változások célja a parkolóhelyek felszabadítása, nem pedig a bevételek növelése – mondta el Dr. Homoki Tamás alpolgármester. Kecskeméten az elmúlt 10 évben egyharmadával növekedett a járművek száma, a jelenleg forgalomban lévő 65-70.000 gépjárműből 55.000 a személyautó. A belváros nagyon telített, mivel a nagykörúton belül 20.000 munkahely található. A parkolóhelyek száma azonban a belváros jellege miatt nem növelhető jelentősen, így csak a parkolók kihasználtságának növelésével, a parkolási idő racionalizálásával tudnak javítani a helyzeten. Az ellenzék szerint P+R parkolóházak építésével kellett volna követni az autók számának növekedést, a parkolódíjak emelését egy újabb adónemnek tartják.

Idén eddig az alábbi településeken szűnt meg teljesen a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolása:

  • Ajka
  • Győr
  • Hódmezővásárhely
  • Nagykanizsa
  • Nyíregyháza
  • Pápa
  • Siófok
  • Szentendre
  • Velence
  • Zalaegerszeg

Az alábbi négy városban a hibridek már nem, de a tisztán elektromos autók előzetes regisztrációval még ingyenesen parkolhatnak:

  • Miskolc
  • Mosonmagyaróvár
  • Pécs
  • Szolnok

Két városban csak a legdrágább körzetben kell fizetni zöld rendszámmal:

  • Szombathely: piros (I.) zónában zöld rendszámmal is fizetős, a zöld (II.) és sárga (III.) zónában ingyenes
  • Veszprém: piros zónában zöld rendszámmal is fizetős, a zöld és sárga zónában ingyenes
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.