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
auto
2024. 03. 19. kedd

Mivel a tavalyi év azonos időszakához képest csökkent az új autók között az elektromos és plugin hibrid járművek aránya Németországban, nőtt a frissen forgalomba helyezett flotta szén-dioxid-kibocsátása is. Ezt az összefüggést közölte a szövetségi állam közlekedési hatósága.

A Zeit.de cikke szerint az autóvásárlók az e-autók és a plug-in hibridek állami támogatásának csökkentése óta visszafordultak a belső égésű motorok felé. És ez végeredményben a károsanyag kibocsátásokon is meglátszik: míg egy éve a januártól áprilisig a nyilvántartásban szereplő autók átlagos károsanyag kibocsátása kilométerenként 109,6 gramm volt, ez idén már 123,2 grammot mutatott. A fő ok, hogy míg 2022-ben az új regisztrációk 30 százalékát tették ki a villanymotoros autók, addig az idén ez az arány már csak 20 százalékot ért el.

Lábon lőtték magukat a német autógyártók?

Bosszút áll a finanszírozás csökkentése” – mondja Ferdinand Dudenhöffer iparági szakértő, arra is felhívva a figyelmet, hogy mindez különösen igaz a konnektorról tölthető hibridekre, mivel az a szegmens gyakorlatilag összeomlott.

0-168
A tisztán elektromos hajtású autóknak a működésük során nincs szén-dioxid-kibocsátásuk. Hivatalosan a plug-in is sokkal kevésbé szennyez, mint a tisztán belsőégésű motor; a benzinesek 2022-ben kilométereként 150,5 grammos károsanyag kibocsátással kerültek a statisztikákba, a dízelek 168 grammossal.

A Németországban 2023-ban, áprilisig legalább tízezer újonnan regisztrált autót produkáló márkák közül a Porsche a leginkább szennyező autó (208,2 gramm/km), a Mercedes (136,4 gramm/km), az Audi (135,5 gramm/km) és a BMW (133,7 gramm/km) között nincs lényegi különbség, az őket követő Volkswagen már valamivel kisebb károsanyag-kibocsátónak nevezhető (129,8 gramm/km), az Opel pedig a VW-nél is „tisztábban üzemel” – már ha a 114,5 gramm/km-es átlagos szén-diodid-kibocsátás esetén erről, így lehet szót ejteni.

Csúnyán köhögő dízel (forrás: Deutschelandfunk)

A Statista közlése szerint gyakorlatilag „minden idők” legöregebb átlagéletkorú gépjárműállománya közlekedik a német utakon, mivel az elmúlt bő egy évtizedben szinte folyamatosan öregedő gépjárműpark kora 2023-ra elérte a 10 éves áltagot.

Nem az autók kora a meglepő igazán; ahogyan az sem túl meglepő, hogy a Németországban regisztrált összes személygépkocsinak több mint negyede öt és kilenc év közötti, hanem az, hogy a 2010 óta biztosan folyamatosan korosodó állomány egyetlen évben tudott e folyamaton korrigálni tavaly, amikor egy egész évnyi öregedést sikerült visszafordítania – jórészt a villanyautós támogatásoknak köszönhetően.

Ami most történik, azt a kutatók nemrég még öt évvel későbbre várták

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

Szabó M. István