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
auto
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

A Német eMobilitás Szövetség (BEM) 2009 óta tevékenykedik Európa legnagyobb gazdaságában, több, mint 450 tagvállalatuk van, amelyek világszerte egymillió embert foglalkoztatnak és 100 milliárd Eurós bevételt generálnak. A tagok között olyan nagy autóipari cégeket is megtalálunk, mint a Kia, a Mitsubishi, a NIO, a Nissan, az Opel és a Škoda.

Most épp ők kongatják a vészharangot.

Túl sokáig húzták az időt

Mindannyian ismerjük azt a kommunikációs stratégiát, amikor valami hangzatos, pozitív jelző vagy szalagcím mögé azzal ellentétes tartalmat rejtenek. A villanyautózás legújabb kori történetében a „technológiai nyitottság” lett az a kifejezés, amelyet egyes gyártók és lobbiszervezetek előszeretettel használnak az EU-ban, de különösen Németországban. Így volt ez a legutóbbi e-benzin kompromisszum körül is, amikor ezzel magyarázták egyesek azt, miért nem szabad a belsőégésű motorokat teljesen betiltani 2035-től.

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

Végleg megszavazták 2035-öt

A technológiai nyitottság a felszínen akár még racionálisnak is tűnhet, hiszen azt mondja, ne írjunk elő egyetlen meghajtást, hiszen nem tudhatjuk, milyen csodálatos innovációkat talál ki az ember a jövőben. Csakhogy a gyakorlatban a mögöttes cél az átállás lassítása lehet. Érdekes, hogy ezt a nyitottságot nem szorgalmazták korábban azok a cégek, amelyek 100 éve benzin és dízelmotorokat gyártanak, ez valahogy akkor jutott csak eszükbe, amikor a helyi károsanyag kibocsátás 100 százalékos csökkentését írták elő nekik.

Hasonlóan vélekedik erről a BEM is, amelynek egyik vezetőségi tagja, Markus Emmert, a héten tartott előadást egy autóipari konferencián Berlinben.

Markus Emmert. Forrás: BEM

A szövetség emlékeztetett, hogy a Volkswagen nemrég vesztette el piacvezető pozícióját Kínában, ahol megelőzte a BYD, eközben a Tesla az idei első negyedévben az amerikai villanyautó eladások 62,4 százalékát tudhatta magáénak, és miközben a Honda, a Hyundai, a Kia vagy az MG már ma is V2X rendszerekkel szállítja elektromos autóit, ilyet egyetlen német autógyártó sem juttatott még el a sorozatgyártásig. A BEM álláspontja szerint a technológiai nyitottságról szóló vita már így is hatalmas károkat okozott a németországi autógyártásnak.

Az elektromobilitás lesz a személyautózás elsőszámú technológiája és lezárja a benzin és dízelmotorok fejezetét. Ám a német autóipar a politikával karöltve régóta vitatta ezt a folyamatot és igyekezett lassítani az átállás menetét. Eközben azonban külföldi, főleg ázsiai vállalatok olyan előnyre tettek szert, amelyet nagyon nehéz lesz behozni – fogalmazott Emmert a nyitóbeszédében.

A szakember felhívta a figyelmet arra is, hogy a nemrég véget ért Sanghaji Autószalon egyértelművé tette, hogy a német autóipar elvesztette úttörő szerepét Kínában, és ezzel csökkent nemzetközi súlya is. Az ország tíz legnépszerűbb autótípusa között pedig már egyetlen német modell sincs – emlékeztetett Emmert.

Mi a fene folyik Kínában?

A BEM véleménye szerint mielőbb egyértelmű kiállás szükséges az elektromobilitás mellett a német politika és autóipar részéről, hogy a német gazdaság is kivegye a részét az elektromos átállásból és a zöld technológiák térnyeréséből, és elkerüljék a további nemzetgazdasági károkat. A beszédben, amely odaszúrt egyet a német közlekedési miniszternek is, miszerint jó lenne egy olyan ember a pozícióba, aki betartja a környezetvédelmi előírásokat, hangsúlyozták azt is, hogy nagy szükség lenne kisebb és megfizethetőbb villanyautók gyártására és a töltőinfrastruktúra, valamint a digitális szolgáltatások kiépítésére is.

Ismét átrendezheti az amerikai piacot a támogatás változása

A beszéd zárásaként Emmert arról beszélt, hogy a teljes német flottában még csak 2% a villanyautók aránya, így a meccs még nincs lefutva. A kérdés azonban most az, kik osztják fel maguk között a torta maradék 98%-át, és hogy a német szereplők tudják-e a lépést tartani a nemzetközi konkurenciával.

A villanyautók megeszik a plug-in hibrideket Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.