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
auto
2024. 04. 27. szombat

Model X hétköznapok #15: nullára merítette magát a parkoló Tesla

villanyautózás a gyakorlatban

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel több mint 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző epizódban a 2000 kilométeres lakókocsis nyaralásról írtam, most pedig egy kellemetlen élményről számolok be, ami a nyaralás után (majdnem) hazaérkezve ért: az autó kis híján mozgásképtelenre merítette magát egy rövid parkolás alatt.

Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva

Az elmúlt 6 évben egyszer sem merültem le, egyetlen elektromos autómmal sem. Teknőst párszor már láttam, és az is jellemző, hogy hazafelé bátrabb vagyok, mint „idegen helyen”, mivel otthon sok az ismerős, ha baj lenne van kit megkérni egy vontatásra, esetleg konnektoros rátöltésre.

A lakókocsis nyaralásról hazafelé a gyermekeim szerették volna meglátogatni a nagyszülőket, ami földrajzi okokból úgy célszerű, ha még hazaérkezés előtt megállunk ott. A miskolci Superchargernél 9%-os töltöttséggel jártunk, 7%-os nagyiékhoz érkezést tippelt az autó, ami ha nem is bőségesen, de elegendő arra, hogy a villámlátogatás után még haza is érjünk (kb. +10 km). Akku kímélési okokból azonban, ha nem muszáj, nem szeretem üresre meríteni az autót, így felmerült egy 5 perces SuC rátöltés, ha már útba esik. Bár a 8 töltőre csak egyetlen autó jutott, amikor elhaladtunk mellette, de épp a középsőt használta, így lakókocsi lecsatolás nélkül nem tudtunk volna tölteni, ezért inkább tovább mentünk.

Meg is érkeztünk nagyiékhoz az ígért 7%-kal, de a lakókocsi miatt nem a ház előtt, hanem úgy 100 méterre egy nagyobb parkolóban álltunk meg. A fél órásra tervezett látogatás persze egy órás lett. A sokk akkor ért, amikor hazainduláskor a kocsiba beülve 0%-os töltöttséget jelzett a műszerfal. Természetesen hazaindulni így nem mertünk, de arra még jutott áram, hogy a lakókocsit lecsatolva a szüleimhez beparkolva konnektorba dugjam a Teslát. Egy órával később 3%-os töltöttséggel óvatosan elgurultam a miskolci Superchargerig, a gyerekek pedig boldogok voltak, hogy az ígért fél óra helyett összesen 3 órát vendégeskedhettek nagyiéknál.

Minden jó, ha jó a vége, de természetesen nem hagyott nyugodni, hogy hová folyt el az energia. A Teslafi adott némi támpontot, szerinte parkolás közben ment a „preconditioning”, ami kizárásos alapon az akkumulátor hűtésre utalhatott, hiszen az utastér hűtés nem ment. A részletes naplóból megtudtam, hogy megállás után még néhány percig ment a klíma (amíg kipakoltuk a gyerekeket és ezt-azt a kocsiból), majd az autót bezárva magára hagytuk.

Körülbelül 10 perccel később valamiért kiszaladtam a kocsihoz, a részletes naplóban látszik is, hogy az ajtót kinyitottam, majd újra bezártam. Ezután kezdett rohamos merülésbe az akkumulátor: jó fél óra alatt 7-ról 0%-os töltöttségre csökkent, eltűnt 4,3 kWh energia.

Mielőtt leparkoltunk több mint 300 kilométert autóztunk, ugyan csak 90 km/h alatti tempóval, de lakókocsit vontatva, így a fogyasztás 30 kWh körül alakult és volt egy Supercharger töltésünk is 20-ról 90%-ra, így az akkumulátor minden bizonnyal jó meleg volt. Az autó tehát jogosan kezdte el hűteni az akkut, de fél óra alatt a klíma aligha fogyaszthatott el 4,3 kWh energiát.

A legvalószínűbb megfejtést Teslamaster adta a rejtélyre: az eltűnt energia egy (kisebb) részét az akku hűtésre használta fel az autó, a javát azonban az az ismert jelenség indokolja, hogy a korai model S és X-ek akku töltöttsége a hőmérséklet csökkenés következtében lecsökken néhány százalékot.

A szoftver logikájával azért tudnék vitatkozni: véleményem szerint egy bizonyos töltöttségi szint alatt fontosabb lenne az autó mozgásképességének megőrzése az akkut kímélő hűtés aktiválásánál. Ha parkolás közben egy félig tele akkuból tűnik el néhány százalék, az szinte biztosan nem jelent problémát.

Nekünk viszont hatalmas szerencsénk volt, hogy a szüleim házától 100 méterre merítette nullára magát a Tesla, így a 0 kijelzés ellenére még be tudtam tolatni és töltőre tenni az autót. Nem lettem volna boldog, ha pár nappal korábban történik meg ugyanez, például Horvátországban a szállásunktól néhány kilométerre, mert megálltunk egy órára bevásárolni, alacsony, de a célbaéréshez bőségesen elegendő töltöttséggel.

Model X hétköznapok #7: TeslaFi

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.