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
auto
2024. 04. 17. szerda

Elindult első útjára a BYD Explorer No.1, azaz a világ legnagyobb elektromos hajtású járművek gyártására szakosodott autógyártójának legelső saját autószállító hajója. A 199,9 méter hosszú, és összesen 7000 jármű szállítására alkalmas roll-on roll-off (ro-ro) hajót január 10-én bocsátották vízre Yantai kikötőjében, Kína Shandong tartományában, majd teljesen megpakolva indult útnak Sencsenből Európába.

A kínai óriás közleményében kiemeli, hogy a hajó szolgálatba állítása történelmi jelentőségű mérföldkőnek számít, ugyanis jelentősen leegyszerűsíti a vállalat nemzetközi szállítási feladatait, ami komoly előnyt jelent a mai nehézkes tengeri szállítási körülmények közepette.

Ez különösen fontos most, amikor a BYD agresszívan ostromolja az európai autópiacot, és egyre több elektromos modellt egyre nagyobb darabszámban kíván exportálni. A sencseni székhelyű autógyártó, mely jelenleg hat kontinens több mint 70 országában kínálja termékeit, 2023-ban összesen 242.765 új energiákkal hajtott járművet (NEV) exportált, ami 334,2%-os növekedést jelent mindössze egyetlen év alatt.

Az Explorer No.1 hajtáslánca kettős üzemű, LNG-vel (cseppfolyós földgázzal), valamint hagyományos üzemanyagokkal is működtethető, de a BYD célkitűzései között szerepel a tengeri fuvarozás tisztítása is, így a jövőben környezetkímélőbb technológiákat is alkalmazni fog: a következő két évben további hét hasonló hajó érkezik majd a BYD flottájába, immár a vállalat akkumulátortechnikáinak és generátorainak felhasználásával.

A BYD hozzáteszi továbbá, hogy a hajót elérhetővé teszi partnerek számára is.

A Clarksons Research globális hajózási kutatóintézet adatai azt mutatják, hogy 2020 augusztusától 2023 novemberének végéig a 6500 jármű szállítására tervezett hajók napi bérleti díja 10.000 amerikai dollárról 115.000 dollárra, azaz több mint tízszeresére ugrott. Ez a fejlemény, valamint az exportra gyártott járművek robbanásszerűen növekedő száma saját hajóflotta felállítására ösztönözte a kínai autógyártókat.

A BYD csupán a legújabb, de nem az egyetlen tagja ennek a tábornak: a SAIC autógyártó csoporthoz tartozó Anji Logistics flottájához a napokban csatlakozott egy új, 7600 jármű szállítására képes ro-ro hajó, mely szintén Európába indult el a SAIC, Dongfeng és a Yutong Bus modelljeivel.

Az immár 31 hajós flotta már most is a legnagyobb, mely kínai autógyártó üzemeltése alatt áll, de a következő három éven belül összesen 14 óceánjáró teherhajó beszerzését tervezi a vállalat, melyek között 7000, 7600, 7800, valamint 9000 jármű kapacitású típusok is lesznek.

A kínai autógyártók exporttörekvéseinek köszönhetően a hajógyártók futószalagjai a maximumon pörögnek. A hajógyártás egyik legnagyobb szereplője, a Guangzhou Shipyard International Company Limited gyártókapacitását például 2028-ig lefoglalták a megrendelők, de sajtóértesülések szerint a CSC Jinling Shipyard, mely 2015 és 2022 között körülbelül 27 ro-ro hajót épített, 2023 és 2026 között 56 monstrum leszállítására készül. Egy másik forrás arról számolt be, hogy csak 2023-ban 60 darab, több ezer autó szállítására képes hajóra érkezett megrendelés kínai cégektől.

Kínában vízre bocsátották az első elektromos konténerhajót

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.