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 Nem titok, hogy a kezdeti eladási számok elmaradtak a BYD várakozásaitól és a hatalmas tempóval berobbanó európai hálózat alapján is nagyobb volumenre számítottunk. Az év végére már ezer kereskedésnél jár majd a cég a kontinensen, még idén újabb 12 országban lépnek piacra és nem sok sajtóeseményen látunk annyi pénzt elkölteni, mint a kínai márkánál. Semmin nem spórolnak. A siker kulcsát a stratégiaváltásban látják, megjöttek és még jönnek újabb PHEV változatok minden modellből, indulnak az európai gyárak is, most pedig befutott az, amit eredetileg vártunk a kínai márkáktól. Az olcsó kisautó. Kicsi a bors, de… Az olcsó persze relatív. Kezdem a hazai premierről szóló beszámolót azzal, ahol normál esetben zárjuk, azaz az árával. Nyolcmillió forinttól indul a Dolphin Surf a hazai kereskedésekben, de a vállalható hatótávú változata is tíz alatt marad. Ez kell a sikerhez? A Dolphin Surf – leánykori, azaz kínai nevén Seagull, latin-amerikai álnevén Dolphin Mini – Kínában már pár éve kapható és rengeteget adnak el belőle. Olyan sokat, hogy a tavalyi évet 490 ezer darabbal a világranglista harmadik helyén zárta a villanyautók között, közvetlenül a két Tesla mögött. Ehhez a műszaki tartalom mellett nyilván kellett a jó ár is. Persze a kínai, átszámolva nettó hárommillió forintos indulóárat elfelejthetjük, és nem csak a szállítás költsége, az EU büntetővámja és a magas ÁFA miatt, de azért is, mert az európai változat a külcsín alatt bizony alaposan át lett dolgozva. A cég egyik műszakis kollégája a bemutató előtt elmondta, hogy a hozzánk érkező modell átfogó biztonsági frissítést kapott és a temérdek vezetéstámogató és balesetmegelőző rendszer mellett hat légzsák is került minden verzióba. A premieren azt is megtudtuk, hogy a kocsi szerkezetének 68 százaléka nagy szilárdságú acélból készül. BYD DOLPHIN SURF Active Boost Comfort Méretek (Hossz/Szélesség/Magasság, mm) 3990/1720/1590 Menetkész tömeg (kg) 1294 1370 1390 Tengelytáv (mm) 2500 Hajtásmód Elsőkerék-hajtás Végsebesség (km/h) 150 Teljesítmény (kW) 65 65 115 Gyorsulás (0-100km/h, s) 11.1 12.1 9.1 Keréktárcsák (col) 15 16 Hatótáv – WLTP vegyes (km) 220 322 310 Első csomagtartó (l) – Hátsó csomagtartó (l) 308/1037 Ülőhelyek száma 4 Akkumulátor típusa BYD Blade akkumulátor (LFP) Névleges akkukapacitás (kWh) 30 43.2 43.2 AC töltés (max kW) 11 11 11 DC töltés (max kW) 65 85 85 DC töltési idő (10-80%, perc) 30 30 30 V2L 3,3 kW Ár (millió Ft) 7,99 9,84 10,87 A Dolphin Surf egyébként négyszemélyes és egy hajszállal rövidebb, mint négy méter. Az ötajtós autó kapcsán a gyártó kiemeli a lebegő tetőt, azt az optikai hatást, amit a feketére színezett tető alatti sávval érnek el. A képen látható sárgászöld lesz egyébként az alapáras fényezés, mellette fekete, fehér és világoskék színek lesznek. Engem a motorháztető és a szélvédő találkozásánál lévő fekete műanyag elem az eredeti ID.3-ra emlékeztetett. 1,3 tonnát nyom, a szélessége pedig 1,7 méter – igazi városi kisautó, de a 2,5 méteres tengelytáv relatíve tágas belsőt teremt. A magamhoz állított első ülés mögé kényelmesen elfértem és a térdem sem ért a támlához, a lábam pedig befért a vezetőülés alá. A csomagtartó rekordokat nem dönt, 308 literes, lehajtott ülésekkel 1000 liter fölé megyünk, de érthetetlen módon nincs frunk, első csomagtér, pedig hely lenne rá. Annál is inkább, mert műszaki tartalom alapjait a BYD e-Platform 3.0 adja, ami egy rendkívül integrált, kompakt hajtásláncot jelent, amely az első kerekeket forgatja. Az akku természetesen BYD Blade LFP cella. Az Active felszereltségben lévő kisebbik akkupakk 30 kWh-s és ezzel mindössze 220 WLTP kilométerre képes az autó. Ennek a konfigurációnak a töltési teljesítménye 65 kW és elvileg 30 perc alatt van 80 százalékon. Kompromisszumos igen, de „csak‟ nyolcmillió forintba kerül a márkára jellemző viszonylag gazdag felszereltséggel. A Boost változat aksija már 43 kWh felett van, így a hatótáv is 322 WLTP kilométerre nő, ami már sokkal szimpatikusabb adat. Ennek már a töltési teljesítménye is magasabb, 85 kW, igaz, ez időben ugyanúgy fél órát jelent 80 százalékig. Ezért kicsit kevesebb mint 10 millió forintot kérnek. Végül ez a BYD is kap egy Comfort változatot, amely nem hatótávban, vagy töltésben tud többet, hanem a felszereltsége gazdagabb, illetve a motorteljesítménye is magasabb. Míg a két olcsóbb változat 65 kilowattra, 87 lóerőre van korlátozva, addig a Comfort 115 kW-ot tud, ami régi valutában 154 LE. A komfort és teljesítmény felára nagyjából egymillió forint. Húsleves villanyautó gazdagon A kínai márkákra általában is jellemző, hogy minden autójuk alapáron tele van extrákkal és a BYD is odafigyel erre. Ha csak simán a műszaki paraméterekre vagy az árakra nézünk, rögtön a Stellantis olcsóbb autóit (ë-C3, Panda, Frontera), vagy az új Renault 5-öt gondolhatjuk versenytársnak, de a Dolphin Surf minden bizonnyal gazdagabb felszereltséget kapott, mint azok alapváltozatai. A hat légzsák és a vezetéstámogatók mellett LED nappali menetfények, elektromos és fűtött tükrök, négy elektromos ablak, műbőr ülések, 10 colos középső kijelző, tolatókamera, hátsó parkolóradar és kulcs nélküli indítás került minden változatba. Na meg V2L, alapáron. Persze azért spórolni is kellett. A töltési teljesítmény nem biztos, hogy a fő szempont egy főleg városi autónál, de a 65 és 85 kilowatt ma már meglehetősen gyenge. Különösen a nagyobb akkut illene legalább 100 kilowattal tölteni – másoknak sikerül. Az alap és középső változat motorteljesítménye is eléggé harmatos. Igaz a Dolphin Surf 1,3 tonna, nem 2+, de különösen a Boostnál érezzük a limitációt mesterségesnek, hiszen a 43-as akku ennél többet is tud. Meglepődnénk, ha a Comfort felszereltségben fizikailag más motor lenne. Az autó utasterének anyaghasználata abszolút kielégítő, de azért az ajtókon többnyire kemény műanyagok vannak, amin hátul a bal oldalon már most több nagy karc volt. Jól nevelt gyerekeket tessék hátra ültetni. A LED-es fényszórók sem kerültek bele az alap verzióba és kalaptartó sincs az autóban – utóbbi kínai divatot már Sanghajban is nehezményeztük. Az elektromosan állítható ülések csak a középső felszereltségtől vannak az autóban, a vezeték nélküli telefontöltő pedig a csúcsváltozat kiváltsága. Ezek mind vállalható kompromisszumok, máshol, ennyiért ilyen sokat nem kapunk. Inkább csak azt sajnáljuk, hogy a középső felszereltségnek, ami már nagyakkus, nem engednek többet kivenni az aksiból és 65 kilowattra van limitálva a teljesítménye. Örülünk? A vezetési élményről most nem írnék, igaz, volt alkalmam a Hungexpo területén az épületek között pár kört megtenni, de rendszám híján ki nem lehetett vinni az autókat. Az első benyomás egyébként jó, a csúcsverzió fürge, az utastér a területen megengedett maximum 50-es tempónál csendes volt és a rosszabb minőségű vagy térkövezett felületeken sem rázott nagyon. Tényleg jópofa kis városi kocsi lett ez. Hogy megéri-e az árát, azt majd eldöntik a vásárlók. A kínai ár ismeretében felfokozott várakozásokhoz képest nyilván drága lett, de ez nem egy fair összehasonlítás. Mi egy jóval biztonságosabb autót kapunk a pénzünkért, amit tetemes vámok és adók is drágítanak. A dizájn talán kevésbé karakteres, mint a Renault 5-é, de annak hasonló hatótávú alapváltozatánál egy millióval olcsóbb és a felszereltsége gazdag. Ott mondjuk van egy 400 kilométeres, nagyobb hatótávú változat is, igaz, az többe is kerül. A Stellantis kínálatából én a Fronterát ismerem, azt tapogattam végig a premieren. Ahhoz képest ez az autó anyaghasználatban fényévekkel jobb és komfortosabb. Ennél többet majd akkor tudunk mondani, ha pár napot eltöltöttünk a legolcsóbb BYD volánja mögött. Magyarországra költözik a BYD európai központja 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!