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
auto

Csökkenni kezdett Kína szén-dioxid-kibocsátása

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjNmaW5hbnN6aXJvemFzIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5raWEuY29tL2h1L21vZGVsbGVrL2V2My9iZW11dGF0by8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWV2M2ZpbmFuc3ppcm96YXMnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2tpYS1ldjMtNjAweDUwMC0wNDI1LnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUva2lhLWV2My0xMzAweDYwMC0wNDI1LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUva2lhLWV2My0xMzAweDYwMC0wNDI1LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biztató fejleményekről számolt be egy a Carbon Brief számára készített új elemzés, amely szerint Kína szén-dioxid-kibocsátása 2025 első negyedévében 1,6%-kal, a legutóbbi 12 hónapban pedig 1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Vajon tartós folyamatról van szó, vagy csupán átmeneti csökkenésről, amire már többször is volt példa?

A kérdést egyelőre még nehéz lenne megválaszolni, ugyanakkor vannak már arra utaló jelek, hogy Kína CO2-kibocsátása közel állhat a csúcspont és a plató eléréséhez, vagy akár a strukturális csökkenés időszakához is.

Amit biztosan tudhatunk, hogy a legfrissebb, 2025 első negyedévére vonatkozó adatok szerint Kína CO2-kibocsátása már több mint egy éve enyhén csökkenő tendenciát mutat.

Kína fosszilis tüzelőanyagokból és cementből származó kibocsátása, millió tonna CO2, gördülő 12 havi összegek.

Bizonytalanságot jelent ugyanakkor az, hogy a kibocsátás mindössze 1%-kal marad el a korábbi csúcsértéktől, így tehát továbbra is fennáll a lehetősége annak, hogy ismét új rekordszintre ugorjon.

Kína 2025 első negyedévi CO2-kibocsátásának csökkenése az energiaszektor 5,8%-os csökkenésének köszönhető. Miközben az energia iránti kereslet összességében 2,5%-kal nőtt, a termikus energiatermelésben – ami főként szenet és földgázt jelent – 4,7%-os visszaesés volt tapasztalható. Ennek az az oka, hogy a nap-, szél- és atomenergia-termelés növekedése – az új termelőkapacitásokba történő beruházásoknak köszönhetően – bőven fedezte a felhasználás növekedését.

De az is hozzájárult a szektor kibocsátásának csökkenéséhez, hogy a felhasználáson belül a biomassza és a gáz aránya nőtt, miközben a szénerőművek átlagos hatékonysága javult, ahogy az újabb, hatékonyabb egységek beléptek a termelésbe. Konkrétan, a széntüzelésű erőművekben az egységnyi villamos energia előállításához szükséges átlagos szénmennyiség 0,9%-kal csökkent az előző évhez képest. Innen nézve pedig már nem is olyan egyértelműen rossz, hogy Kína sok új szénerőművet épít.

A szénfelhasználásból származó CO2-kibocsátás első negyedévi csökkenése az energiaszektorban az alábbi ábra alján látható, a többi ágazat kibocsátásának változásai alatt.

Meg kell azonban említenünk azt is, hogy az energiaágazaton kívül a kibocsátás 3,5%-kal nőtt, a legnagyobb mértékben a fém- és vegyiparnak köszönhetően, amiben jelentős szerepe van az autógyártás felfutásának.

A 2024 márciusa óta tartó csökkenéshez hasonló periódusok egyébként az elmúlt negyven évben már négy alkalommal is előfordultak, ám korábban még más okok álltak a jelenség hátterében.

A 2009-es és 2012-es visszaesés a globális pénzügyi válsággal és az euróövezeti válsággal függött össze, míg a 2015-ös visszaesést a 2008-12-es gazdaságélénkítő programot követő építőipari és ipari visszaesés okozta. Ezek a gazdasági sokkok a villamosenergia-felhasználás növekedésének erőteljes csökkenését eredményezték. A 2022-es visszaesés a szigorú „Zero Covid” politika intézkedései miatti lassulás és a megújuló energia viszonylag erőteljes növekedésének kombinációja volt.

A korábbi, rövid életű csökkenésekkel ellentétben most először a fő hajtóerő a tiszta energiatermelés növekedése.

Ez a növekedés 2025 első negyedévében ráadásul nemcsak nagyobb volt, mint a felhasználás növekedése összességében, hanem nagyobb volt az elmúlt 15 év felhasználásának átlagos növekedésénél is, amit a fenti ábrán a szaggatott vonal jelez.

Kína energiatermelésének strukturális változása óvatos optimizmusra ad okot, a CO2-kibocsátás csökkenésének tartós fennmaradása ugyanakkor jelentős mértékben függ attól, hogy a következő években milyen gazdaságpolitikai döntések fognak születni Pekingben.

Kína nem is akkora mumus, mint amekkorának sokan gondolják

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.