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
auto

Csökkenni kezdett Kína szén-dioxid-kibocsátása

energia
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

Biztató fejleményekről számolt be egy a Carbon Brief számára készített új elemzés, amely szerint Kína szén-dioxid-kibocsátása 2025 első negyedévében 1,6%-kal, a legutóbbi 12 hónapban pedig 1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Vajon tartós folyamatról van szó, vagy csupán átmeneti csökkenésről, amire már többször is volt példa?

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

A kérdést egyelőre még nehéz lenne megválaszolni, ugyanakkor vannak már arra utaló jelek, hogy Kína CO2-kibocsátása közel állhat a csúcspont és a plató eléréséhez, vagy akár a strukturális csökkenés időszakához is.

Amit biztosan tudhatunk, hogy a legfrissebb, 2025 első negyedévére vonatkozó adatok szerint Kína CO2-kibocsátása már több mint egy éve enyhén csökkenő tendenciát mutat.

Kína fosszilis tüzelőanyagokból és cementből származó kibocsátása, millió tonna CO2, gördülő 12 havi összegek.

Bizonytalanságot jelent ugyanakkor az, hogy a kibocsátás mindössze 1%-kal marad el a korábbi csúcsértéktől, így tehát továbbra is fennáll a lehetősége annak, hogy ismét új rekordszintre ugorjon.

Kína 2025 első negyedévi CO2-kibocsátásának csökkenése az energiaszektor 5,8%-os csökkenésének köszönhető. Miközben az energia iránti kereslet összességében 2,5%-kal nőtt, a termikus energiatermelésben – ami főként szenet és földgázt jelent – 4,7%-os visszaesés volt tapasztalható. Ennek az az oka, hogy a nap-, szél- és atomenergia-termelés növekedése – az új termelőkapacitásokba történő beruházásoknak köszönhetően – bőven fedezte a felhasználás növekedését.

De az is hozzájárult a szektor kibocsátásának csökkenéséhez, hogy a felhasználáson belül a biomassza és a gáz aránya nőtt, miközben a szénerőművek átlagos hatékonysága javult, ahogy az újabb, hatékonyabb egységek beléptek a termelésbe. Konkrétan, a széntüzelésű erőművekben az egységnyi villamos energia előállításához szükséges átlagos szénmennyiség 0,9%-kal csökkent az előző évhez képest. Innen nézve pedig már nem is olyan egyértelműen rossz, hogy Kína sok új szénerőművet épít.

A szénfelhasználásból származó CO2-kibocsátás első negyedévi csökkenése az energiaszektorban az alábbi ábra alján látható, a többi ágazat kibocsátásának változásai alatt.

Meg kell azonban említenünk azt is, hogy az energiaágazaton kívül a kibocsátás 3,5%-kal nőtt, a legnagyobb mértékben a fém- és vegyiparnak köszönhetően, amiben jelentős szerepe van az autógyártás felfutásának.

A 2024 márciusa óta tartó csökkenéshez hasonló periódusok egyébként az elmúlt negyven évben már négy alkalommal is előfordultak, ám korábban még más okok álltak a jelenség hátterében.

A 2009-es és 2012-es visszaesés a globális pénzügyi válsággal és az euróövezeti válsággal függött össze, míg a 2015-ös visszaesést a 2008-12-es gazdaságélénkítő programot követő építőipari és ipari visszaesés okozta. Ezek a gazdasági sokkok a villamosenergia-felhasználás növekedésének erőteljes csökkenését eredményezték. A 2022-es visszaesés a szigorú „Zero Covid” politika intézkedései miatti lassulás és a megújuló energia viszonylag erőteljes növekedésének kombinációja volt.

A korábbi, rövid életű csökkenésekkel ellentétben most először a fő hajtóerő a tiszta energiatermelés növekedése.

Ez a növekedés 2025 első negyedévében ráadásul nemcsak nagyobb volt, mint a felhasználás növekedése összességében, hanem nagyobb volt az elmúlt 15 év felhasználásának átlagos növekedésénél is, amit a fenti ábrán a szaggatott vonal jelez.

Kína energiatermelésének strukturális változása óvatos optimizmusra ad okot, a CO2-kibocsátás csökkenésének tartós fennmaradása ugyanakkor jelentős mértékben függ attól, hogy a következő években milyen gazdaságpolitikai döntések fognak születni Pekingben.

Kína nem is akkora mumus, mint amekkorának sokan gondolják

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás