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 Az elektromos autókra történő átállás egyik fő célja végső soron az üzemanyagfelhasználás csökkentése lenne. Ha kevesebb kőolajat égetünk, az kevesebb szennyezést, kevesebb zajt, kevesebb importot és nagyobb energiafüggetlenséget jelent, éppen ezért – még ha ez egyes gazdasági szereplőket hátrányosan érinthet is – össztársadalmi szempontból kívánatos lenne a felhasználás csökkentése. A hírekben sokat olvashatunk az elektromos autók növekvő magyarországi részesedéséről, de vajon mi történik ezzel párhuzamosan a hazai üzemanyag-felhasználással? A kérdés megválaszolása érdekében a NAV által közzétett jövedéki statisztikák alapján 2008-ig visszamenőleg összesítettem az üzemanyagtöltő állomások eladásait, ami tartalmazza a benzint, a gázolajat és az E85-öt, azaz a bioetanolt. Ez utóbbi persze viszonylag kis részarányt képvisel. A grafikon magáért beszél: ha ingadozásokkal is, de az elmúlt másfél évtizedben sokat emelkedett az üzemanyag-felhasználásunk. Ezen persze nem lehet csodálkozni, hiszen időközben a forgalomban lévő személygépkocsik száma is jócskán nőtt, amint azt a KSH adatai alapján készült grafikon is mutatja. Az üzemanyag iránti kereslet szempontjából az autók száma mellett az egyes járművek által évente megtett kilométerek száma is meghatározó. Hogy egy adott évben mennyit használják autóikat a magyar sofőrök, azt jelentősen befolyásolja az ország gazdasági helyzete. Az üzemanyag-felhasználást ábrázoló grafikonon jól kivehető a 2008-ban kezdődő pénzügyi válság, de az elmúlt két év adatai is arról tanúskodnak, hogy nincs minden rendben a lakosság vásárlóerejével – és 2022-ben is a hatósági áras üzemanyag által generált benzinturizmus dobta meg az eladási számokat. Az egy-egy járművel megtett kilométerek számát csökkenti az is, ha nő a távmunkában dolgozók száma, mint ahogyan az a COVID alatt történt, de az egyre több második autó szintén ebbe az irányba hat, mivel ezeket jellemzően kevesebbet használják. A harmadik tényező, ami hatással van az üzemanyag iránti keresletre, az az autók fogyasztása. Az egyre hatékonyabb belső égésű motorok, az alacsony fogyasztású hibridek és főként a tisztán elektromos autók terjedése a benzinkutak forgalmát csökkenti. Mindez összességében azt eredményezi, hogy a magyarországi autóflotta egyre hatékonyabb a kőolajszármazékok felhasználása szempontjából. Igaz, a változás nem túl gyors ezen a téren, hiszen egy-egy adott évben csak az autóállomány kis része cserélődik le. Van tehát három fő trendünk: a növekvő számú, de egyre hatékonyabb autóflotta, illetve a hullámzó teljesítményű gazdaság. Hogy mi az eredője ennek a három tényezőnek, az első grafikonról leolvasható. Bár az egyre növekvő zöld rendszámos flotta is hatással van benzinkutak eladásaira, ennek alacsony részaránya miatt a fő mozgatóerő még mindig az ország gazdasági helyzete lehet. Ez mindaddig így fog maradni, amíg nem lesz a jelenleginél egy nagyságrenddel több elektromos autó az utakon. Az árnyaltabb kép kedvéért a fenti adatok alapján nézzük meg még azt is, hogy 2008 óta hogyan változott az egy autóra eső üzemanyag-felhasználás. Természetesen a benzinkutakon nem csak személygépkocsik tankját töltik fel, és létezik (üzemanyag)turizmus is, de úgy gondolom, hogy ez az arányszám alkalmas arra, hogy rávilágítson az alapvető tendenciákra. Itt azt láthatjuk, hogy az egy autóra eső üzemanyag-vásárlás két éve masszívan csökken, és 2024-ben már olyan alacsony szinten állt, amire a 2000-es évek közepe óta nem volt példa. Egy erre irányuló reprezentatív felmérés hiányában persze nem lehet pontosan megmondani, hogy ezért mennyiben felelősek a villanyautók, de meglehetősen valószínűtlen, hogy a teljes autóflotta alig 2 százaléka lenne az elsődleges oka a 10 százaléknál is nagyobb visszaesésnek. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!