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
auto

Megtorpant a magyar elektromos piac: kipukkadt a támogatásos lufi?

elektromos autó piac
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

Ahogy arra már nemrég figyelmeztettünk, úgy néz ki, elfogyott a lendület a magyar villanyautó piacon – legalábbis ez derül ki a Datahouse adatsorából.

Januárban még +51 százalékban voltunk a negyedév végére ez már csak +5 százalék volt, ami most háromra csökkent. Úgy néz ki az állami támogatás nálunk is inkább csak előre hozta a vásárlásokat, mintsem a keresletet növelte lényegesen és tartósan.

Típusok

2024 azonos hónapjához képest szinte egy teljes százalékponttal esett a villanyautók májusi részaránya a magyar újautó piacon. Ez darabszámban még mindig enyhe (+1%) növekedést is jelentett, de csekély vigasz az európai növekedést nézve.

Első helyen ismét a Tesla Model Y végzett májusban, a Model 3 viszont már kiesett a havi Top 10-ből, alig ötöt adtak át belőle.

A Kia EV3 továbbra is egy nagyon sikeres Niro utódnak tűnik a magyar piacon, 83-at állítottak forgalomba belőle májusban. A BMW iX1 számai a harmadik helyre voltak elegendőek.

A negyedik helyen van már a Ford újdonsága, az új elektromos Puma, amelyből az első darabok áprilisban érkeztek az országba, de az újdonságok között a Hyundai Inster is tartja magát ötödikként. És ha már újdonságok, befutott az Opel Frontera is, megjött az első 16 darab, a Renault 5 pedig 12 példánnyal nyitott a magyar piacon.

# Típus 2025. május
1 TESLA MODEL Y 111
2 KIA EV3 83
3 BMW IX1 42
4 FORD PUMA 27
5 HYUNDAI KONA 26
6 HYUNDAI INSTER 20
7 BMW I4 19
8 VOLVO EX40 18
9 VOLVO EX30 17
10-11 MERCEDES EQA 16
10-11 OPEL FRONTERA 16
12 FORD EXPLORER 15
13-15 BYD SEAL 14
13-15 CUPRA BORN 14
13-15 SKODA ELROQ 14
16 BMW IX 13
17-18 OMODA OMODA 5 12
17-18 RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC 12
19-22 HYUNDAI IONIQ 5 11
19-22 HYUNDAI IONIQ 6 11
19-22 KIA NIRO 11
19-22 VOLKSWAGEN ID.4 11
Egyéb: 266
Összesen: 799

Az első öt hónapot is a Model Y vezeti, az EV3 viszont beelőzte a Model 3-at. Persze tudjuk, hogy a Tesla sanghaji szállítmányainak zöme júniusban fut be, úgyhogy a hónap végére kiderül tud-e javítani a típus.

A BYD továbbra is négy típussal van a Top 20-ban és a legolcsóbb típus, a Dolphin Surf még be sem futott a kereskedésekbe.

A legtöbb vásárlót idén a két Tesla mellett a Volvo EX30, a Hyundai Kona, a BMW i4 és pont az előbb említett BYD egyik olcsó modellje a Dolphin veszítették a Top 20 szereplői között.

# Típus 2025. január-május Változás
1 TESLA MODEL Y 502 -30%
2 KIA EV3 279
3 TESLA MODEL 3 276 -20%
4 BYD ATTO 3 197 5%
5 BYD SEAL 151 57%
6 BYD SEAL U 125
7 BMW IX1 117 193%
8 FORD EXPLORER 104
9 VOLVO EX30 97 -59%
10 HYUNDAI KONA 89 -47%
11 MERCEDES EQE 79 5%
12-13 MINI COOPER 78 420%
12-13 BMW I4 78 -10%
14 HYUNDAI INSTER 72
15 BYD DOLPHIN 69 -33%
16 HYUNDAI IONIQ 5 68 13%
17 SKODA ELROQ 60
18 MERCEDES EQA 57 19%
19 CITROEN C3 56
20 FORD CAPRI 53
Egyéb: 1305
Összesen: 3912 +3%

Márkák

A márkák rangsorát is a Tesla vezette májusban, mögötte a Kia és a BMW zárta a dobogót.

# Márka 2025. május
1 TESLA 116
2 KIA 106
3 BMW 97
4 HYUNDAI 68
5 BYD 59
6 FORD 54
7 VOLVO 49
8-9 MERCEDES 35
8-9 VOLKSWAGEN 35
10 OPEL 27
11-12 AUDI 22
11-12 SKODA 22
13 CUPRA 18
14 CITROEN 14
15 RENAULT 13
16 TOYOTA 12
17 OMODA 12
18 PEUGEOT 8
19-20 MG 7
19-20 LEXUS 7
Egyéb: 18
Összesen: 799

Az első öt hónap összesítésében is az amerikai cég van az élen, igaz 27 százalékos visszaeséssel, míg a BYD erős második. A BMW és a Kia ismét a dobogóért harcolnak, most a németek állnak jobban.

A Tesla mellett a Hyundai, a Volvo, a Skoda és a Nissan vesztettek még vevőket, míg a Kia, a Ford, a Mini és a Porsche szerezték a legtöbb új vásárlót.

# Típus 2025. január-május Változás
1 TESLA 786 -27%
2 BYD 617 59%
3 BMW 364 28%
4 KIA 343 290%
5 HYUNDAI 279 -4%
6 FORD 236 363%
7 MERCEDES 210 1%
8 VOLVO 177 -39%
9 VOLKSWAGEN 157 21%
10 AUDI 104 68%
11 SKODA 90 -8%
12 MINI 78 420%
13 CUPRA 66 47%
14 TOYOTA 65 124%
15 CITROEN 65
16 OPEL 53 8%
17 NISSAN 43 -89%
18 PORSCHE 34 580%
19 PEUGEOT 31 343%
20 OMODA 28
Egyéb: 86
Összesen: 3912 +3%

Konszern szinten csoportosítva a Tesla mögött a Hyundai-Kia és a BYD vannak még dobogón, míg a Volkswagen Csoport és a BMW csoport nemcsak tőlük, de a mögöttük levőktől is jól elkülönülve zárják az első öt helyet.

# Cégcsoport 2025. január-május Változás
1 TESLA 786 -27%
2 HYUNDAI-KIA 622 65%
3 BYD 617 59%
4 VOLKSWAGEN CSOPORT 451 33%
5 BMW CSOPORT 442 48%
6 FORD 236 363%
7 MERCEDES-BENZ 210 0%
8 GEELY 177 -39%
9 STELLANTIS 159 57%
10 TOYOTA 80 63%
11 NISSAN 43 -89%
12 CHERY 28
13 RENAULT CSOPORT 25 39%
14 SAIC 19 -75%
15 KG MOBILITY 12 -14%
16 HONDA 3 -96%
17 DONGFENG 2  –
18 JIAYUAN 0 -100%
19 JLR 0 -100%
20 MAZDA 0 -100%
21 NIO 0 -100%
22 SUBARU 0 -100%
Egyéb: 0
Összesen: 3912 +3%

Hajtásláncok

Idén májusban 10.899 új személyautót adtak el Magyarországon (+14%), ami 54.588-ra növelte az első öt hónap végeredményét (+6%).

A tisztán elektromos hajtás aránya májusban 7,3% volt, míg az első öt hónap eredménye 7,2% lett, ami egy tizeddel alacsonyabb tavalyi év adatánál.

Az év első öt hónapja után sima hibridek és a dízelek is egy hajszálnyi növekedést mutatnak 2024-hez képest. A plug-in hibridek aránya csökkent, de a visszaesés nem jelentős.

A mild hibridek 36 százalék feletti eredménnyel vezetik a piacot, a növekedés pedig 25 százalékos éves szinten.

A hagyományos benzinesek eladásai 14 százalékkal estek vissza.

Az áprilisi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

Egyelőre mindenki a Model Y hátsó lámpáit nézi a magyar újautó-piacon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.