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
auto

Mennyivel növelik meg a hatótávot az autóba integrált napelemek?

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

A napelemek járműveken történő felhasználásának létjogosultságával kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények. Most talán egy kicsit tisztábban láthatunk a kérdésben annak az osztrák kutatók által kidolgozott új modellnek a segítségével, amely számszerűsíti a járművekbe integrált napelemek (VIPV) előnyeit három különböző méretű, Graz városában közlekedő elektromos autó esetében.

A modell számos olyan kulcsfontosságú tényezőt tárt fel, amelyek befolyásolják a napenergia felhasználásával megtehető hatótávot, ezek közé tartozik többek között az autó súlya és hatékonysága, a napelemekkel lefedhető felület nagysága, vagy a napelemek típusa.

Tanulmányunk egy olyan szimulációs modellt mutat be, amely lehetővé teszi a különböző paraméterek, köztük a dátum és a napszak, a vezetési és parkolási ciklusok, illetve a járműtípus beállítását. Ennek révén a napenergia-termelés összehasonlítható a különböző évszakok és használati szokások esetén” – mondta Judy Jalkh, az egyik szerző a PV Magazine-nak. „A szimuláció emellett segít azonosítani a járműtervezés azon kulcsfontosságú tényezőit is, amelyek befolyásolják a VIPV integráció sikerét.

A kutatók egy olyan napsugárzási kalkulátort használtak, amely árnyékszimulációkat is tartalmazott. Az eredményeket betáplálták egy második, napelemekkel felszerelt jármű modelljébe, amely a hajtáslánc működését modellezte.

A három vizsgált elektromos járműtípus egy Volkswagen ID.Buzz, egy Volkswagen ID.3 és egy Fiat 500e volt. A számításokba kétféle PV-cellás technológiát vontak be, az egyik 12%-os, a másik 20%-os hatásfokú.

A kutatás harmadik pillérét a valós vezetési és árnyékolási adatok jelentették. Ehhez egy demonstrációs járművet különböző mérőeszközökkel szereltek fel, köztük több, a napsugárzás mérésére alkalmas piranométerrel.

A nagy hatékonyságú napelemek használata a tetőn a havi 1000 km-es futásteljesítmény több mint 20%-át képes biztosítani márciustól szeptemberig, a teljes karosszéria felhasználása pedig 25%-ra növeli ezt az arányt” – ismertették az eredményeket a kutatók. A motorháztető is jó választás lehet, annak méretétől függően, az ajtók pedig inkább a téli hónapokban járulnak hozzá az energiatermeléshez, jegyezte meg a tanulmány.

A szimulációk azt mutatták, hogy a téli időszakot figyelembe véve is, és még akkor is, ha a jármű 30%-ban árnyékban parkol, az integrált napelemek 12-20%-kal növelték meg a hatótávot. A csapat úgy vélte, hogy az extra kilométerek megnyitják a lehetőséget az akkumulátor kapacitásának 12-20%-os csökkentése előtt, ami fedezheti a napelemek integrációjának költségeit, megjegyezve ugyanakkor, hogy a költségelemzés egy jövőbeli kutatás témája lehet.

Az autókon túlmenően más közlekedési ágazatokban, például a nehézgépjárművek (buszok, teherautók) és kisebb szállítójárművek esetében is vannak alkalmazási lehetőségek, ahol az energiahatékonyság kiemelten fontos” – mondta Jalkh.

Már végeztünk átfogó szimulációkat és elemzéseket teherautókon, hogy felmérjük a PV-integrációban rejlő lehetőségeket Németországban és az Egyesült Királyságban. Emellett azt is vizsgáljuk, hogy ez a technológia hogyan adaptálható más típusú közlekedési eszközökre, többek között buszokra és kisebb szállítójárművekre. Ezen forgatókönyvek szimulálásával az a célunk, hogy a napelemes rendszereket az alkalmazások szélesebb körére optimalizáljuk” – magyarázta Jalkh.

A kutatást a Virtual Vehicle Research és az ausztriai székhelyű Crystalsol csapata végezte, a tanulmány a „Energy harvesting potential for 3 EVs equipped with PV for the area of Graz in Austria” címmel, a Solar Energy Materials and Solar Cells című szakfolyóiratban jelent meg.

Címlapkép: Mercedes-Benz

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás