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 Oldalunkon rendszeresen beszámolunk az elektromos autók hazai és európai eladásairól, érdemes azonban figyelemmel kísérni a nemzetközi makrotrendeket is, mivel ezek is jelentős hatással vannak a hazánkban zajló folyamatokra. Ebben a témában a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) évente megjelenő „Global EV outlook” című kiadványa tartalmaz rengeteg érdekes adatot, a következőkben ezek közül fogjuk kiemelni a legfontosabbakat. A globális eladások továbbra is stabilan nőnek A tavalyi évben az újként eladott elektromos autók száma (ez a kategória magában foglalja a plug-in hibrideket is az IEA statisztikáiban) globális összesítésben meghaladta a 17 milliót, ami több mint 20%-os piaci részesedésnek felel meg. Jól mutatja a szektor dinamizmusát, hogy a tavalyi 3,5 milliós növekedés (+25%) önmagában is több járművet jelent, mint ahány elektromos autót eladtak a világban 2020-ban. A kék szín a tisztán elektromos, a zöld a plug-in hibrideket jelöli. Forrás: IEA A vezető piacnak számító Kínában 2024-ben az összes eladás közel felét már az elektromos autók tették ki, de az is árulkodó adat, hogy az országban tavaly eladott több mint 11 millió elektromos autó több volt, mint a teljes 2022-es globális értékesítés. A folyamatos erőteljes növekedés eredményeként az ország autóflottájának 10%-a ma már elektrifikált.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 Európában eközben stagnáltak az eladások a támogatások visszavágása miatt, de az elektromos autók értékesítési aránya így is 20% körül maradt. Ez a globális átlagnak megfelelő arány azt jelzi, hogy a kontinensünk ma már egyáltalán nem jár a világ előtt az elektromos átállásban. A Tesla hazája, az Egyesült Államok még rosszabbul áll. Bár az elektromos autók értékesítése az előző évhez képest mintegy 10%-kal nőtt, így is csak minden tizedik új autó tartozott ebbe a kategóriába. Míg a nyugati piacok lassulnak, addig Ázsia és Latin-Amerika országai kezdenek a növekedés új központjaivá válni. Az elektromos autók eladásai 2024-ben több mint 60%-kal, közel 600.000-re ugrottak ezekben a régiókban, amelyek mostanra már körülbelül akkora piacot jelentenek, mint az 5 évvel korábbi Európa. Délkelet-Ázsiában az elektromos autók értékesítése közel 50%-kal nőtt, ami 9%-os piaci részesedést eredményezett számukra – a tisztán elektromos autók főként Thaiföldön és Vietnámban örvendenek nagy népszerűségnek. Délkelet-ázsiai eladások. Forrás: IEA Brazíliában, Latin-Amerika legnagyobb autópiacán az elektromos autók értékesítése több mint kétszeresére, 125.000-re emelkedett 2024-re, és több mint 6%-os részesedést ért el. Az afrikai eladások szintén több mint kétszeresükre nőttek, főként Egyiptomnak és Marokkónak köszönhetően, bár az elektromos autók még mindig kevesebb mint 1%-át teszik ki az összes autóeladásnak a kontinensen. A Kínán kívüli feltörekvő gazdaságok mindegyikében a kínai import biztosította a növekedés oroszlánrészét 2024-ben – jegyzi meg a jelentés. A kínai gyártók hajtják a növekedést Kína továbbra is a világ elektromosautó-gyártásának központja, és a globális termelés több mint 70%-áért felelős. A Kínában székhellyel rendelkező autógyártók túlnyomórészt a belföldi piacot szolgálják ki, de emellett a 25%-os globális növekedés szinte teljes egésze is nekik köszönhető. Az Európai Unióban a gyártás 2024-ben 2,4 millión stagnált. Észak-Amerikában ellentétes tendenciák érvényesültek: Az Egyesült Államokban csökkent a termelés, míg Mexikóban megduplázódott, amit a viszonylag alacsony gyártási költségek is támogattak. Mexikó termelésének mintegy 70%-a az amerikai székhelyű gyártóktól származott. Kínán kívül az ázsiai és csendes-óceáni térség országaiban is 15%-kal nőtt a termelés, és elérte az 1 millió darabot, főként a japán és koreai autógyártóknak köszönhetően. A kínai exportpiacok diverzifikálódnak, mivel a kínai autógyártók Brazíliában, Mexikóban és Délkelet-Ázsiában is előretörnek. A kínai EV-export számos potenciális piaca a közelmúltban vámokat vezetett be vagy fontolgatja azok alkalmazását. Ez arra késztette a kínai gyártókat, hogy vagy előre, még a vámok hatályba lépése előtt megkezdjék exportjukat (mint Brazíliában), vagy új piacokat keressenek a termelésük számára. Jelenleg a kínai vállalatok tengerentúli gyárai a feltörekvő piacokon értékesített elektromos autók mintegy 5%-át biztosítják, és ez a szám tovább fog nőni. Az árak csökkenése és a töltőinfrastruktúra fejlődése segíti a növekedést A tisztán elektromos autók (BEV) ára 2024-ben is tovább csökkent, de a hagyományos autókhoz képest az árkülönbség számos piacon továbbra is fennmaradt. Németországban például a BEV-ek átlagosan továbbra is 20%-kal, az Egyesült Államokban pedig 30%-kal drágábbak maradtak mint a hagyományos autók. Ezzel szemben a Kínában 2024-ben eladott elektromos autók kétharmadának ára még a támogatások nélkül is alacsonyabb volt, mint hagyományos megfelelőiké. Thaiföldön egy BEV átlagos ára mára elérte az átlagos hagyományos autó árát, és az országban forgalmazott kínai elektromos autók még ennél is olcsóbbak. Brazíliában és Mexikóban a tisztán elektromos autók és a hagyományos autók közötti árkülönbség a 2023-as több mint 100%-ról 2024-re 25%-ra, illetve 50%-ra csökkent, miután a kínai import elárasztotta a piacot. A jelentés szerint a nyilvános töltőállomások száma az elmúlt 2 évben megduplázódott, hogy lépést tartson a növekvő EV-eladásokkal. Kínában és az Európai Unióban a töltők telepítésének üteme az utakon közlekedő elektromos autók számához képest egyenletes maradt. Kép: IEA A 150 kilowattos vagy annál nagyobb teljesítményű ultragyors töltők száma 2024-ben mintegy 50%-kal nőtt, és jelenleg az összes nyilvános gyorstöltő közel 10%-át teszik ki. Európában az autópályák több mint háromnegyedénél legalább 50 kilométerenként található gyorstöltő, míg az amerikai autópályáknak kevesebb mint a felénél. Mi várható 2025-ben? Az IEA 20 millió elektromos autó eladását prognosztizálja 2025-re, ami a globális autóeladások több mint egynegyedét fogja jelenteni. 2025 első három hónapjában az eladások 35%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest, és az első negyedévben minden jelentős piacon rekordszintű értékesítést értek el. Kínában a régebbi járművek lecserélését ösztönző támogatások folytatása és az árak csökkenése miatt az elemzők szerint az elektromos autók értékesítése elérheti az összes autóeladás 60%-át. Az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások 2025-ben a nulla kibocsátású autók nagyobb arányú értékesítését teszik majd szükségessé, így kontinensünkön a várakozások szerint 25% körül fog alakulni az elektromos autók piaci részesedése. Bár az Egyesült Államokban a szektor 2025-ös kilátásai a jelenlegi politikai környezetben bizonytalanok, az első negyedévben megfigyelt 10%-os növekedés fennmaradhat, mivel a fogyasztók igyekeznek kihasználni a meglévő adókedvezményeket, mielőtt még megszűnnének. Az előrejelzések szerint az elektromos autók értékesítése az év egészében eléri majd az összes autóeladás 11%-át. A Kínán kívüli feltörekvő gazdaságokban az eladások várhatóan továbbra is erőteljesen növekednek, és 2025-re 50%-kal, 1 millióra emelkednek. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!