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 Sokan úgy gondolják, hogy csak az Európai Unió erőlteti az elektromos autók elterjedését, miközben a világ más részein, különösen a fejlődő országokban nincs rájuk számottevő igény. A számok azonban nem ezt mutatják, épp ezért itt az ideje leszámolni ezzel a tévhittel. Ha csak annyit mondanék, hogy egy királyságról van szó, ahol tavaly minden nyolcadik új autó tisztán elektromos (BEV) volt, és ahol a fővárosban több ezer dízeles buszt cserélnek elektromosra, a legtöbben valószínűleg egy európai országra tippelnének, pedig valójába Dél-Kelet-Ázsiában járunk. Az Autolife Thailand adatai szerint Thaiföldön tavaly 78.314 elektromos autó talált gazdára, ami elképesztő, 684%-os növekedést jelent a 2022-ben eladott 9729 darabhoz képest, és azt jelzi, hogy a thaiföldiek körében egyre népszerűbbek az elektromos járművek. Ez a több mint 78 ezer villanyautó a tavaly forgalomba helyezett 634.948 személygépkocsi 12%-át tette ki, ami magasabb arány, mint amit a legtöbb közép- és dél-európai országban láthatunk, és alig marad el az EU 14,6%-os arányától. A kishaszongépjárműveket is magába foglaló összeladásokon belül a tisztán elektromos kategória 9%-os, a hibridek pedig 12%-os arányt képviseltek. Ráadásul Bangkok hamarosan 4000 elektromos buszból álló flottával fog rendelkezni, és mostanra már a híres thaiföldi tuk-tukok, a zajos motorjairól ismert háromkerekű taxik egy része is elektromos meghajtásúvá vált. Bár a főváros utcáin egyre gyakoribb látványt jelentenek a Teslák, a terepet valójában a kínai villanyautók uralják. Az autómárkák listáját a BYD vezette 2023-ban 30.650 eladott elektromos személygépkocsival, amelyet egy számunkra ismeretlenül hangzó kínai márka, a Neta követett 12.777 járművel, a harmadik pedig az MG 12.764 eladott példánnyal. A Tesla volt a negyedik legkelendőbb márka Thaiföldön 8.206 autóval, míg a Great Wall Motor alá tartozó Ora 6.746 eladott elektromos autóval az ötödik helyen végzett. A tavalyi év legnépszerűbb modellje a BYD Atto 3 volt 19.214 eladással. Az elektromos autók piacának 25%-át magáénak tudó SUV már akár 9 millió forintnak megfelelő thai bahtért is elvihető a helyi szalonokból. A második helyen a Neta V, egy 5,5 millió forintos indulóárért kapható szubkompakt crossover állt 12.777 eladással. A harmadik helyen, 9410 eladással, ismét a BYD egyik modelljét, a Dolphint találhatjuk, melynek forgalmazása tavaly nyár végén indult meg, és az év utolsó hónapjaiban már egyértelműen vezette az eladási listákat a 7 millió forintos alapárának köszönhetően. A negyedik helyre futott be az Ora nálunk Funky Cat néven is ismert, de Thaiföldön Good Cat név alatt forgalmazott modellje. A 8 millió forintért kapható „macskából” tavaly 6712 példány talált gazdára a Thai királyságban. Az első nyugati modell a lista ötödik helyén bukkan fel. A Tesla Model Y-ból 2023-ban 5881 darab fogyott, ami elég szép eredmény ahhoz képest, hogy egy 17 millió forintos autóról van szó. A teljes modell-listát az alábbi táblázat tartalmazza. Forrás: autolifethailand.tv Az elektromos autók piacának kétharmadát a kínai márkák uralják, ami nem csupán annak köszönhető, hogy helyben gyártanak – Thaiföld a régió legnagyobb járműgyártó és exportáló országa –, hanem annak is, hogy helyi vállalatokkal vegyesvállalatokat alkotva, azok értékesítési és szervizhálózatára támaszkodva tudják leszorítani a költségeiket, és növelni az elfogadottságukat. A második kulcsfontosságú tényező az, hogy Thaiföldön széles körű politikai konszenzus van az elektromos járművekkel kapcsolatos ambíciókat illetően, és a kormány célul tűzte ki, hogy az országban legyártott autók 30%-a tisztán elektromos legyen 2030-ra. Ennek elérése érdekében az elektromos autókat, és az akkumulátorcellákat gyártó vállalatokat adókedvezményekkel csábítják az országba, amivel ezidáig elsősorban a kínai vállalatok éltek, bár újabban már a Tesla is fontolgatja a helyi gyártás beindítását. A vállalat vezetői ugyanis nemrégiben Thaiföldre utaztak, hogy befektetési lehetőségeket, valamint lehetséges helyszíneket keressenek a királyságban egy új gyár számára, miután Elon Musk Srettha Thavisin miniszterelnökkel tárgyalt a thaiföldi üzleti lehetőségekről a miniszterelnök tavalyi amerikai látogatása során. Az állam 2022 óta vám- és adókedvezményt, illetve legfeljebb 150.000 baht (1,5 millió forint) támogatást biztosít az elektromos autók és motorkerékpárok vásárlóinak. A támogatás maximális összege 2027-ig fokozatosan 50.000 bahtra fog csökkenni, mielőtt 2028-tól kivezetik. Az idei és a jövő évben ezen túlmenően adókedvezménnyel élhetnek azok a cégek is, amelyek elektromos teherautót vagy buszt vásárolnak. A Thaiföldi Elektromos Jármű Szövetség adatai szerint 2024 februárjában 107 ezer tisztán elektromos autó rótta az ország útjait, de a tisztán elektromos járművek kategóriáját erősítette még további 43 ezer motorkerékpár, 899 tuk-tuk, 2458 busz, és 369 teherautó is, amelyeket – 2023-as adatok szerint – 2658 töltőállomás szolgált ki. A DC töltőpontok száma meghaladja a 4000-et. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi év végén 22 BEV jutott egy DC töltőre. Magyarországon ez a szám körülbelül 78 volt ugyanekkor. Címlapkép: Great Wall 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!