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 Egy múlt héten megjelent cikkünkben a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) „Global EV Outlook” című kiadványának segítségével mutattuk be a globális villanyautó-piac főbb trendjeit az eladások, a gyártás és a töltőinfrastruktúra terén. A jelentés persze ennél jóval több témakört ölel fel, melyek közül ezúttal a modellválaszték bővülésére és az átlagos hatótávra vonatkozó adatokat vesszük górcső alá. Modellkínálat Az elektromos autók elterjedése szempontjából az ár, a hatótáv vagy a töltőinfrastruktúra kiépítettsége mellett fontos tényezőnek számít az is, hogy a vásárlók minél szélesebb köre találhassa meg az igényeinek megfelelő autót. Ezen a téren komoly fejlődés ment végbe a közelmúltban. Az IEA jelentése szerint a piacon elérhető elektromos (azaz jelen esetben a tisztán elektromos és plug-in hibrid) modellek száma 2024-ben 15%-kal nőtt az előző évhez képest, és elérte a 785-öt. Bár ma még csak fele annyi elektromos modell van, mint hagyományos, az olló folyamatosan zárul, és az autógyártók bejelentései alapján 2027-re várhatóan 30%-ra csökken az előbbi kategória lemaradása. Kép: IEA Európában nőtt a leggyorsabban az elektromos autók kínálata az elmúlt évben, ami 290 modellről 360 fölé ugrott. A 2024-ben tapasztalt bővülés 2026-ra várhatóan csaknem megduplázódik, és több mint 140 új modell kerül a piacra. A nagyobb autók és SUV-k aránya tovább nőtt, és a 2023-as 65% után 2024-ben már az elérhető elektromos modellek 70%-a volt nagyméretű személygépkocsi (E-F szegmens), SUV vagy pick-up. Bizakodásra ad okot ugyanakkor, hogy előreláthatóan további 23 kisebb méretű elektromos modell (A és B szegmens) fog csatlakozni a jelenleg piacon lévő 33 kisautóhoz. Az elektromos autók modellkínálata Kínában a legmagasabb, ahol a választék közel 60%-a elektromos, a kisautók elektrifikálása pedig még ennél is jobban áll, itt már 80% fölött jár az arány. Japánban viszont a nagyautók szegmense a leginkább, a kisautóké pedig a legkevésbé elektromosított. Ez azonban nem feltétlenül tükrözi a vásárlói preferenciákat, így bár a nagyautók esetében az elérhető modellek körülbelül 50%-a elektromos, de a kategória eladásainak csak 6%-a. A nagyobb piacok közül az Egyesült Államokban a legkevésbé népszerűek a kisautók, ennek megfelelően a ma kapható elektromos modellek közel 90%-a nagyméretű autó vagy SUV. Ami a hajtásláncok megoszlását illeti, az IEA adatai szerint globálisan másfélszer annyi tisztán elektromos modell érhető el, mint plug-in hibrid, regionálisan azonban jelentősek lehetnek az eltérések. Japánban például 50-50% az arány, Kínában és Európában viszont a modellválasztéknak csak az egyharmadát teszik ki a plug-in hibridek. A növekvő kínálat segíti az elektromos járművek elterjedését, de úgy tűnik, hogy a kis és közepes méretű szegmensekben az ár a legfontosabb meghatározója az elektromos járművek elterjedésének, mert ezekben a kategóriákban a vásárlók valószínűleg árérzékenyebbek, mint a nagyobb modellek esetében, így az árparitás különösen fontos e szegmensek elektrifikálása szempontjából, jegyzi meg az IEA. A gyártók bejelentései alapján a hagyományos és az elektromos modellek száma közötti különbség 2030-ig az európai piacon zsugorodik majd a legnagyobb mértékben. A kínai vállalatok már most is több elektromos modellt kínálnak, mint hagyományosat, de az európai gyártók is kezdenek felzárkózni, és 2030-ig 50%-kal növelik elektromos kínálatukat. Ezeknek az új EV-modelleknek mintegy 40%-a kis- vagy középkategóriás autó lesz, elsősorban a Volkswagennek és a Stellantisnak köszönhetően. Hatótáv A tisztán elektromos autók eladási darabszámmal súlyozott átlagos hatótávolsága (a továbbiakban: átlagos hatótávolság) 2024-ben nem sokat változott, körülbelül 340 km volt közúti körülmények között. A kisautók átlagos hatótávolsága ennél jelentősen alacsonyabb, alig több mint 150 km volt, míg a közepes és nagy autók hatótávolsága mind 350 km felett maradt. A piaci verseny erősödésével az a tény, hogy az átlagos hatótávolság az elmúlt évben stabilizálódott, azt jelezheti, hogy az autógyártók megtalálták az optimális egyensúlyt a hatótávolság és a járműgyártási költségek között. Hosszabb időtávon persze már látni előrelépést: a közepes méretű autók hatótávja megduplázódott az elmúlt 10 évben, de az SUV-k is közel másfélszer akkora távolságot tudnak megtenni ma egy feltöltéssel, mint 2015-ben. A kisautók átlagos hatótávolsága azonban alig változott ez idő alatt, mivel ezeket a legnagyobb számban Kínában adják el, ahol a gyártók az erős hazai verseny miatt a költségcsökkentést helyezték előtérbe. Az IEA szerint nincs jele megtorpanásnak a villanyautók globális piacán dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!