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
auto

Most hétvégén volt három éve, hogy átvettem a BMW iX3-at. Eredetileg tesztelésre kaptam a Budapest Motors BMW kereskedésétől, de annyira megszerettem, hogy a teszt végén nem visszaadtam, hanem inkább megvettem. Az év végéig, a lízing kifutásáig még biztosan marad is, de most ideje egy rövid számvetést készíteni, hogy mi is történt ezalatt a három év alatt. A cikkben igyekszem linkelni a korábbi, releváns beszámolókat, amikből kiderülnek a részletek. Érdemes azokat is végigolvasni.

Az autóval a három év alatt közel 56 ezer km-t mentünk. Bár az első évben több hosszabb külföldi úton is jártunk vele, az utóbbi két évben úgy megnőtt a nálunk vendégeskedő tesztautók száma, hogy az iX3-at csak a tesztek között használtam. Az 18 ezer km-es éves futás talán még épp a magyarországi átlag felett jár, de semmiképp sem kiemelkedő.

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

Łódź, Lengyelország

A My BMW applikációnak hála nem kellett a fogyasztási és útadatok rögzítésével bíbelődnöm, mert az alkalmazásban ott van minden, és akár havi, akár éves összesítésben is le lehet őket kérni.

Év Utak száma Megtett út Utak átlagos hossza Átlagfogyasztás
2022 460 db 7.752 km 16,8 km 21,7 kWh/100 km
2023 1210 db 21.161 km 17,5 km 20,8 kWh/100 km
2024 728 db 11.175 km 15,4 km 20,6 kWh/100 km
2025 555 db 7.403 km 13,3 km 20,4 kWh/100 km

Adria, Horvátország

Aki persze összeadja a megtett utakat, akkor egyből rájön, hogy valami nem stimmel. Közel 10 ezer km hiányzik a statisztikából. Hogy mi lehet az oka, azt sajnos nem tudom. Mivel annak tudatában nem követtem az útjaimat (egyébként nem is tudtam volna automatizálva ennél jobban követni), hogy az applikáció ezt megteszi helyettem, most nem tudom mihez viszonyítani az adatokat. Mindenesetre a legfontosabb adat, a fogyasztás a napi használat alapján jónak tűnik: nagy átlagban 20,5-21 kWh-t kér minden 100 kilométerre. Az első év is csak azért lett magasabb, mert a statisztika a teljes év helyett csak egy őszi és egy fél téli szezont tartalmaz, amikor a fűtés és a sűrűbb hideg levegő miatt magasabb a fogyasztás.

Alpok, Svájc

A BMW iX3 az első három évben két alkalommal járt szervizben. Az egyik a kötelező átvizsgálás volt 2 éves korában, ami során átnézték, illetve pollenszűrőt és fékfolyadékot cseréltek benne. A szerviz költségét az autó eredeti vételára már tartalmazta, így ezért a látogatásért nem kellett fizetnem. A másik szervizlátogatásra (ez a hibafeltárás és a javítás külön alkalma miatt végül is két látogatás) azért volt szükség, mert télen bizonyos dolgok együttállásakor (ha éjjel töltött az autó, de reggelre már végzett, és még nem húztam ki a kábelt) nem indult el az applikációval a fűtés. A problémát a fűtés modul cseréjével garanciában orvosolták. Azóta nem volt gondom vele.

Mivel az iX3 a hagyományos meghajtású X3 alapjaira épül, a BMW nem tervezett csomagtartót az autó orrába a belső égésű motor helyére. Szerencsére ügyes kisiparosok megtalálták a piaci rést, és készítettek egy könnyen beszerelhető teknőt az iX3-hoz is, amiből természetesen rendeltem egyet. Ez ugyan egy tető és egyéb védelem nélküli műanyag elem, a BMW motorházteteje annyira jól szigetelt, hogy az esővíz semennyire, a kosz és a por pedig csak nagyon mérsékelten jut be a tető alá. Így két és fél év alatt sem koszolódott el a töltőkábel és az egyéb tartozékok, amiket ebbe a rekeszbe száműztem.

Nem vagyok nagy híve az autók átalakításának (bár tudom, a frunk beépítés nem erre utal), de a fóliázást már az előző autóm első néhány hónapja után elhatároztam. Hiába óvtam annak idején az újonnan vásárolt Nissan Leafem, három éves korára tele lett kisebb nagyobb harci sérülésekkel (többnyire nem túl mély, de idegesítő karcok), melyek többségét biztosan nem én okoztam. A BMW egyszerűen túl szép és drága volt ahhoz, hogy ezt hagyjam megtörténni, ezért úgy döntöttem, hogy lefóliáztatom. A Car Protect Centerben felrakott Xpel fólia egy másik autónkon már jól vizsgázott, így erre is az került. Csak azt kellett eldöntenem, hogy fényes vagy matt fólia legyen-e, végül hagytam magam rábeszélni a matt változatra, amit nagyon nem bántam meg.

Hogy mennyit emel majd az autó értékén a fólia (ha egyáltalán emel), azt nem tudom, de ezalatt a két és fél év alatt már több helyen is megvédte a fényezést. Azért csak két és fél év, mert amíg csak tesztautóként volt nálam, addig fólia nélkül futott, és össze is szedett két apró kőfelverődést a motorháztetőn. Gyári javító festékkel javítottuk ugyan, de a fóliázás nélkül mára csupa pöttyös lenne a motorháztető.

A szélvédő is kapott egy kavicsot, de csodával határos módon nem tört ripityára a szélvédő annak ellenére sem, hogy épp Münchenből hazafele jövet 180-nal mentünk az autópályán. A következő pihenőben leragasztottam a menthetetlennek tűnő sérülést, amit itthon sikerült szakszerűen javítani, így nem kellett cserélni az üveget.

A BMW élen járt annak idején a távoli szoftveres frissítés terén, de persze ez a kezdetekben nem a teljes rendszert, csak bizonyos részegységeket, elsősorban a navigációt érintette. Az iX3-ban elméletileg már sok mindent tudnak távolról frissíteni, de ez még nem az a frissítés, amit például a Tesla bő 10 évvel ezelőtt bevezetett a Model S megjelenésével. Hogy elméletben mit lehet frissíteni távolról, azt nem tudni pontosan, de hogy ezt a BMW csak a legszükségesebb módosításokra használja, az biztos. Rögtön az átadást követően is érkezett egy javítócsomag, majd fél évvel később egy visszahívást kezeltek ilyen módon. Természetesen örültem, hogy ezzel a problémával nem kellett szervizbe menni, de radikális változás, látványos új funkció nem érkezett a három év alatt, és az utóbbi időben már a frissítések is elmaradtak. A rendszer alapvetően ugyanolyan maradt, mint három évvel ezelőtt volt, a legbosszantóbb problémákat nem orvosolták, és a kezelőfelület sem fejlődött semmit.

Affi, Olaszország

A 150 kW-os töltési teljesítmény nem világbajnok, de ha ügyesen használjuk a görbe csúcsán, akkor jól lehet vele haladni. Ezt nem csak a szintetikus Adria szimulációs versenyen, de a hosszabb utakon is bizonyította. De a legjobb a szinte minden töltőt indító BMW kártya, amit csak oda kell érinteni a töltőhöz és indul. Ha nem akarok, akkor nem kell minden szolgáltatónál külön regisztrálni, elegendő az az egyetlen kártya. Ráadásul havonta csak egy számlát állítanak ki, amit elég utalással utólag rendezni. Nincs zárolás a bankkártyán, nincs minden rövid töltésről külön számla, csak egy jól áttekinthető utólagos elszámolás. Persze a Tesla Supercharger hálózaton ez nem megy, de az elsősorban nem a BMW sara.

Adódik a kérdés, hogy 3 év alatt mennyit romlott az akku állapota. Az őszinte válasz az, hogy nem tudom. A BMW nem túl közlékeny az akkuállapotot illetően, így csak külső applikációval lehet ezt az információt megtudni. Az viszont nem ad olyan stabil számot, mint amit például a Nissan Leafeknél megszoktunk. A kiolvasott vagy kiszámolt adat valószínűleg több tényezőtől is függ. Amikor tavasszal kiolvastam, akkor 95,8 és 100 százalék között több különböző adatot is kaptam, de se egyiknek se másiknak nem tudtam hinni. Ha a töltési-kisütési ciklusok számát nézzük, akkor viszont bő 300 ezer km-ig komoly gond nem lehet az akkuval. Most 3 évesen az EVScanner applikáció 20 °C-os külső hőmérséklet és 39%-os töltöttség mellett 98,4%-os akkuállapotot (SoH – State of Health) mutat. Az applikáció szerint az eredetileg elérhető 453 km-es hatótáv ma, három év és 56 ezer km után 446 km. Szerintem ezzel a romlási ütemmel nincs komolyabb ok az aggodalomra.

A gyári szerelésű nyári gumival viszont nem volt szerencsém. Amikor 2022-ben átvettem, akkor nagyon keveset futott, hiszen jött az ősz és hamar felkerült rá a téli szett. A 2023 és 2024 nyarán használtam, majd mikor idén szerettem volna felrakatni, akkor a szakember ezt már nem vállalta. A négy gumiból ugyanis három hosszában végig volt repedve a mélyedések mentén. Mintha 10 éve napon érlelt gumik lettek volna. A mintázat tökéletes, alig kopott, mégsem használhatók. A gumigyártó hazai képviselete a gumit bevizsgálta, de annak ellenére, hogy a raktáros kikotyogta, hogy ezzel a gumival más nagy teljesítményű autónál is volt reklamáció, a gyártó szakértője szerint én voltam a hibás, mert alacsony guminyomással használtam a gumit. Hogy az hogy történhet meg egy olyan autónál, ami azonnal riaszt, ha alacsony a guminyomás, azt nem tudom, de így kénytelen voltam egy új szett gumit vásárolni. Arra azért ügyeltem, hogy ne ugyanaz a márka legyen, mint a gyári szerelés.

Ezeken felül a három év alatt egy szett ablaktörlő lapátra (utángyártott) és egy vonószemre (gyári) költöttem. Nemrég ugyanis elakadtam egy sáros mellékúton, és amikor kihúztak onnan, a vonószem elgörbült.

A cikk hamarosan megjelenő folytatásában azt a 10+1 dolgot szedem össze, amiket nagyon megszerettem a BMW iX3-ban, és azt sem fogom elhallgatni, amik a leginkább idegesítenek, és csak remélem, hogy a hamarosan érkező Neue Klasséban javítani fognak.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás