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 Múlthéten tartotta Új Mobilitás Kongresszusát a lengyelországi Łódźban a Lengyel Alternatív Üzemanyag Szövetség (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych – PSPA), amire a magyarországi villanyautós közösség képviselőjeként kaptam meghívást. Jó alkalomnak tűnt, hogy hosszabb úton, egy általam teljesen ismeretlen irányban is kipróbáljam, hogy mit tud a Budapest Motorstól nálam lévő BMW iX3. A konferencia hétfőn kezdődött, így vasárnap délutánra terveztem az utat, amit nehezített egy kicsit, hogy szombaton és vasárnap délelőtt még Zalakaroson volt családi programunk. De hiszek benne, hogy a mai infrastruktúra mellett ez nem lehet akadály. Így a délelőtti ~250 km-t követően délután 3-kor nekivágtam a 600 km-es Veresegyház – Łódź útvonalnak is. * Frissítés: A videón azt mondom, hogy nem tudja megtervezni az autó saját navija a töltéseket, de tudja. Csak türelmesebbnek kell vele lenni. Ezt a funkciót egy következő alkalommal bemutatom.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 A 600 km-es út megtétele a Google Maps és a Waze szerint is közel 8 órát vesz igénybe. De ha az ember a saját gondolatai alapján próbálja módosítani, akkor könnyen lehet sokkal több is. A fenti út jól mutatja, hogy ha rászánok néhány percet az út megtervezésére, akkor rájövök, hogy az észak-déli tengelyen Besztercebányánál talán a legrosszabb keresztezni a Tátrát. Sokkal szerencsésebb ettől az útvonaltól nyugatra átkelni a hegyen, ahol egy nem túl hosszú szakaszon autópálya gyorsítja az utazást. Persze ehhez az is kell, hogy a Wazebe beállítsuk a szlovák autópálya matrica meglétét. A harmadik hiba, amit elkövettem, hogy a térképre felületesen rápillantva rosszul becsültem meg a Veresegyház-Besztercebánya távolság teljes útvonalhoz viszonyított arányát. Egyszerűen túl rövid volt a táv ahhoz, hogy ott legyen értelme tölteni. Egyből megcélozhattam volna a töltőt Zsolnán, és akkor eleve kimaradt volna a lassú hegyi szakasz. De a legjobb talán az lett volna, ha egyből Łódźot állítom be célnak, és csak akkor keresek töltőt, amikor tényleg szükség van rá. A 8 órás utat a töltés egy, a videó forgatása és a hibás útvonalválasztás további egy órával hosszabbította meg. A BMW iX3 végig rendkívül kiszámíthatóan működött, a fogyasztása az autópályás illetve a hegyi szakaszokon sem szállt el vállalhatatlanul. A BMW Charging pedig a töltők használatát egyszerűsítette le nagyon. Nem csak az itthoni Ionity töltőt tudtam indítani a szolgáltatással, de a szlovák Greenway és a lengyel Noxo töltőjét is. Igaz, hogy ez utóbbinál a töltés a kártyával valamiért nem indult, csak az applikációval. A Greenway roaming authentikációja hihetetlenül gyors, szinte azonnal, másodpercen belül indította a töltési folyamatot. A BMW Charging egyetlen hibája, hogy a kártyával indított töltési folyamatokról a töltés során nem mutat információt, így azzal nem lehet nyomon követni a töltést. A teljesítményre való szűréssel viszont nagyon könnyű megtalálni egy adott környék legnagyobb teljesítményű töltőit, ami egy modern villanyautónál hosszú utakon kulcsfontosságú. A zsolnai (Greenway) 52 perces, 54,8 kWh-s töltésem 10.427 forintba került (~190 Ft/kWh). A Greenwayhez van ugyan saját regisztrációm, de eszembe sem jutott használni. Így utólag nem is bánom, mert azzal 60 eurocent (~245 Ft) lett volna 1 kWh áram ára, ami közel 30%-kal magasabb, a BMW Chargingos árnál. A 11 kWh-s lengyelországi töltés egyelőre nem jelent meg az applikációban, de a töltő adatlapja szerint az ár 1,7 zlotyi, vagyis kb 146 Ft/kWh, ami nem rossz a 180 kW-os teljesítményért. Arra a töltésre nagyjából 1600 forintot érdemes számolni. Łódźban a hotelhez legközelebbi nyilvános parkolóban a parkolási díj ellenében ingyen tudtam AC töltőről tölteni. A közel hétórás parkolás 3102 Ft volt (35 zlotyi), és ezalatt összesen 66 kWh energiát kaptam, így 47 Ft-ra jött ki egy kWh energia ára. Az odaút tehát nagyjából 15 ezer forintba került, ami háztartási benzinárral számolva 6,3, cégessel pedig kb. 3,3 literes fogyasztásnak felel meg. A hazaút tanulságairól egy külön cikkben fogok beszámolni. BMW iX3 hosszabb úton: Łódź – Veresegyház 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!