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 Múlthéten tartotta Új Mobilitás Kongresszusát a lengyelországi Łódźban a Lengyel Alternatív Üzemanyag Szövetség (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych – PSPA), amire a magyarországi villanyautós közösség képviselőjeként kaptam meghívást. Jó alkalomnak tűnt, hogy hosszabb úton, egy általam teljesen ismeretlen irányban is kipróbáljam, hogy mit tud a Budapest Motorstól nálam lévő BMW iX3. A konferencia hétfőn kezdődött, így vasárnap délutánra terveztem az utat, amit nehezített egy kicsit, hogy szombaton és vasárnap délelőtt még Zalakaroson volt családi programunk. De hiszek benne, hogy a mai infrastruktúra mellett ez nem lehet akadály. Így a délelőtti ~250 km-t követően délután 3-kor nekivágtam a 600 km-es Veresegyház – Łódź útvonalnak is. * Frissítés: A videón azt mondom, hogy nem tudja megtervezni az autó saját navija a töltéseket, de tudja. Csak türelmesebbnek kell vele lenni. Ezt a funkciót egy következő alkalommal bemutatom. A 600 km-es út megtétele a Google Maps és a Waze szerint is közel 8 órát vesz igénybe. De ha az ember a saját gondolatai alapján próbálja módosítani, akkor könnyen lehet sokkal több is. A fenti út jól mutatja, hogy ha rászánok néhány percet az út megtervezésére, akkor rájövök, hogy az észak-déli tengelyen Besztercebányánál talán a legrosszabb keresztezni a Tátrát. Sokkal szerencsésebb ettől az útvonaltól nyugatra átkelni a hegyen, ahol egy nem túl hosszú szakaszon autópálya gyorsítja az utazást. Persze ehhez az is kell, hogy a Wazebe beállítsuk a szlovák autópálya matrica meglétét. A harmadik hiba, amit elkövettem, hogy a térképre felületesen rápillantva rosszul becsültem meg a Veresegyház-Besztercebánya távolság teljes útvonalhoz viszonyított arányát. Egyszerűen túl rövid volt a táv ahhoz, hogy ott legyen értelme tölteni. Egyből megcélozhattam volna a töltőt Zsolnán, és akkor eleve kimaradt volna a lassú hegyi szakasz. De a legjobb talán az lett volna, ha egyből Łódźot állítom be célnak, és csak akkor keresek töltőt, amikor tényleg szükség van rá. A 8 órás utat a töltés egy, a videó forgatása és a hibás útvonalválasztás további egy órával hosszabbította meg. A BMW iX3 végig rendkívül kiszámíthatóan működött, a fogyasztása az autópályás illetve a hegyi szakaszokon sem szállt el vállalhatatlanul. A BMW Charging pedig a töltők használatát egyszerűsítette le nagyon. Nem csak az itthoni Ionity töltőt tudtam indítani a szolgáltatással, de a szlovák Greenway és a lengyel Noxo töltőjét is. Igaz, hogy ez utóbbinál a töltés a kártyával valamiért nem indult, csak az applikációval. A Greenway roaming authentikációja hihetetlenül gyors, szinte azonnal, másodpercen belül indította a töltési folyamatot. A BMW Charging egyetlen hibája, hogy a kártyával indított töltési folyamatokról a töltés során nem mutat információt, így azzal nem lehet nyomon követni a töltést. A teljesítményre való szűréssel viszont nagyon könnyű megtalálni egy adott környék legnagyobb teljesítményű töltőit, ami egy modern villanyautónál hosszú utakon kulcsfontosságú. A zsolnai (Greenway) 52 perces, 54,8 kWh-s töltésem 10.427 forintba került (~190 Ft/kWh). A Greenwayhez van ugyan saját regisztrációm, de eszembe sem jutott használni. Így utólag nem is bánom, mert azzal 60 eurocent (~245 Ft) lett volna 1 kWh áram ára, ami közel 30%-kal magasabb, a BMW Chargingos árnál. A 11 kWh-s lengyelországi töltés egyelőre nem jelent meg az applikációban, de a töltő adatlapja szerint az ár 1,7 zlotyi, vagyis kb 146 Ft/kWh, ami nem rossz a 180 kW-os teljesítményért. Arra a töltésre nagyjából 1600 forintot érdemes számolni. Łódźban a hotelhez legközelebbi nyilvános parkolóban a parkolási díj ellenében ingyen tudtam AC töltőről tölteni. A közel hétórás parkolás 3102 Ft volt (35 zlotyi), és ezalatt összesen 66 kWh energiát kaptam, így 47 Ft-ra jött ki egy kWh energia ára. Az odaút tehát nagyjából 15 ezer forintba került, ami háztartási benzinárral számolva 6,3, cégessel pedig kb. 3,3 literes fogyasztásnak felel meg. A hazaút tanulságairól egy külön cikkben fogok beszámolni. BMW iX3 hosszabb úton: Łódź – Veresegyház 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!