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
auto

Vissza a kályhához: plug-in hibrid autóbusz-hajtásrendszert mutatott be a Scania

elektromos busz
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

Az akkutechnológia rohamos fejlődése és az olyan elektromos buszok közelgő eljövetele, mint a Mercedes-Benz eIntouro kissé szkeptikussá tettek a tölthető hibridekkel szemben, azonban úgy tűnik, Svédországban másképp gondolják: a napokban mutatta be a Scania autóbuszokba szánt, Super névre keresztelt hajtásrendszerét, mely a hagyományos dízel kivitel mellett plug-in hibrid változatban is elérhető lesz. Ez utóbbit elsősorban azon ügyfeleinek ajánlja a gyártó, akik a költségek és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mellett rugalmas felhasználásra törekszenek és meg szeretnének felelni a nulla kibocsátású övezetek által támasztott követelményeknek is, azaz olyan helyekre is tervezik a behajtást, ahová az csak környezetkímélő járművekkel lehetséges.

fotó: Scania

Mind a hagyományos, mind a tölthető hibrid változat a Scania 13 literes Super motorjaira épül, melyek a gyártó teherautóiból már ismerősek lehetnek. A belső égésű erőforrás 25%-kal hosszabb élettartama az ígéretek alapján 2.000.000 kilométer futásteljesítmény elérését is lehetővé teszi, tüzelőanyagaként pedig hidrogénezett növényi olaj és biodízel is felhasználható. A PHEV verzió 80 kilométeres elektromos hatótávot ígér 290 kilowattos teljesítmény mellett; a beépített 89 kWh kapacitású akkumulátor CCS2 csatlakozón keresztül 130 kW teljesítménnyel tölthető.

fotó: Scania

A hatfokozatú sebességváltóval egybeépített villamos hajtásrendszer 4-féle üzemmódban működtethető: a klasszikus hibrid mellett tisztán elektromos, szintentartó és kényszerített töltés funkciók közül választhat a járművezető. Az üzemeltetők és a sofőrök munkáját megkönnyítendő, lehetőség van a ScaniaZone szolgáltatás igénybevételére is, amellyel az elektromos üzemmód automatikusan kapcsolható be és ki az előzetesen beállított geolokációs határokon való áthaladáskor. A különböző menetmódok kombinálása által egy olyan platformot alkotott a Scania, amely rendkívül takarékos távolsági utazást tesz lehetővé, vegyes forgalomban akár 40%-os üzemanyag-megtakarítást eredményezve.

„Új belső égésű és hibrid hajtásláncaink ragyogó példái a Scania kettős elkötelezettségének a fenntarthatóság és a távolsági autóbuszokat üzemeltető ügyfeleink jövedelmezősége iránt” – mondta Carl-Johan Lööf, a Scania személyszállítási megoldásokért felelős termékmenedzsment-vezetője. „Ezekkel az új hajtásrendszerekkel hihetetlenül versenyképes megoldásokat tudunk majd nyújtani a távolságibusz-üzemeltetőknek – függetlenül az egyedi szükségleteiktől, illetve azoktól a kihívásoktól, melyekkel szembe kell nézniük – kielégítve mind a jelenlegi, mind a jövőbeli üzleti igényeiket.” Nos, meglátjuk majd, hogy életképes lesz-e a megoldás és özönlenek-e majd a megrendelések a Scaniához.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás