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
auto

Alpesi utak, kánikula, folyékony hidrogén: mi baj lehet?

elektromos teherautó

A sikeres téli teszteket követően a Daimler Truck csapata visszatért a Svájci-Alpokba az új generációs GenH2 tüzelőanyag-cellás kamionjának 4 továbbfejlesztett prototípusával, hogy kánikulában is próbára tegye azokat. Wallis kanton járművet és embert próbáló, nagy szintkülönbségekkel tarkított hegyi útvonalai – melyek közül sok csak nyáron járható – ideális helyszínnek bizonyultak az extrém nyúzópróbához. A magas hőmérséklet és a ritka hegyi levegő kombinációja által lehetőség volt a teherautók hűtő- és hőmenedzsment rendszerét teljesítőképességének határán üzemeltetni, az így nyert információkat pedig a fejlesztés és a majdani mindennapi használat során hasznosítani. Több hét leforgása alatt a tesztjárművek 10.000 kilométer feletti futásteljesítményt értek el miközben 146.000 méteres szintkülönbséget küzdöttek le, bizonyítva az üzemanyagcellás nyerges vontatók fejlettségét és megbízhatóságát.

fotó: daimlertruck.com

A fejlesztőcsapat a vezetési élményt és dinamikát, az elektromos hajtásrendszer teljesítményét, a hőmenedzsmentet és a tüzelőanyag-cella-akkumulátor pakk-hidrogéntartály-rendszer együttműködését vizsgálta hangsúlyozottan. Az üzemanyagcellás kamionokhoz készült PPC (Predictive Powertrain Control – „előrelátó hajtásrendszer-vezérlő”) asszisztensrendszer további fejlesztése szintén kiemelt fontosságú volt a próbák során: mivel a tüzelőanyag-cella teljesítményét nem lehet a hagyományos belső égésű vagy az elektromos motorokéhoz hasonlóan gyorsan változtatni, a helyalapú útvonaladatok segítenek a rendszernek felismerni a több kilométerrel a jármű előtt lévő emelkedőket, ezáltal még annak elérése előtt lehetővé válik az energialeadás optimalizálása és a nagyfeszültségű akkumulátor töltése, hogy még a legmeredekebb hágókon való áthaladáshoz is elegendő elektromos energia álljon rendelkezésre. Mivel a töltőinfrastruktúra igencsak gyerekcipőben jár, a kamionok folyékony hidrogénnel való feltöltésére egy sLH2 szabványnak megfelelő, Air Products gyártmányú mobil töltőállomást telepítettek a tesztbázison.

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

fotó: daimlertruck.com

A fejlesztési folyamat következő lépéseként 100 db-os nullszéria gyártását tervezik a németországi Wörthben; a vontatók valós körülmények közötti kipróbálásához a flottát várhatóan 2026 végén helyezik ki az ügyfelekhez. Az üzemanyagcellás tehergépkocsik sorozatgyártása és a technológia iparosítása Európában a 2030-as évek elejére várható; kérdés, hogy sikerül-e addigra olyan töltőinfrastruktúrát létrehozni és üzemeltetni, hogy a megoldás versenyképes maradjon a tisztán akkumulátoros haszongépjárművekkel szemben vagy megmarad csupán az elektromos átállás vadhajtásának.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás