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
auto
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

Az elmúlt évben Dél-Ausztrália energiarendszere a szélsőséges időjárás következtében többször is összeomlott, ami ahhoz vezette a helyi döntéshozókat, hogy egy sokkal megbízhatóbb, hosszú távon is fenntartható rendszert hozzanak létre, az ausztrálok számára már nem teljesen ismeretlen megújuló energiaforrások használatával. A szélenergia hasznosítására épülő projekthez egy 100 MW teljesítményű energiatároló egység megépítéséről döntöttek, melyet a hasonló programokban már rengeteg tapasztalatot szerzett Tesla el is vállalt. Nem is akárhogyan, ugyanis Elon Musk egy Twitter beszélgetésben megígérte, hogy a szerződés megkötésétől számított 100 napon belül elkészül az akkumulátorpark, ha pedig mégsem, akkor az energiatárolót teljesen ingyen építi meg.

Az akkumulátor helye júliusban, az építkezés megkezdése előtt, Forrás: ABC ausztrál hírportál

A dél-ausztráliai projekt határideje december 1., de a helyi újságok már ma arról számoltak be, hogy az aksik telepítése teljes mértékben elkészült, már csak a rendszer tesztelése van hátra, mielőtt élesben is működésbe léphetnek. Ezzel a Tesla vezérigazgatója nem csupán teljesítette ígéretét, hanem 8 napot le is faragott az amúgy is szinte lehetetlennek tűnő 100 napos teljesítési időből.

A Tesla Powerpack rendszere a Jamestown városától nem messze működő, a francia Neoen vállalat tulajdonában álló Hornsdale szélparktól kapja az áramot, melyet az alacsony energiafelhasználású időszakokban az akkumulátorokban tárolnak. A 129 megawattórányi elektromossággal körülbelül 30 000 háztartás energiaellátását tudja biztosítani az akkupark, kicsivel több mint egy órán keresztül. A Tesla ezzel a munkájával létrehozta a világ legnagyobb és legerősebb akkumulátorát, melyhez a Powerpackeket a nevadai Gigafactory 1-ből biztosítja. A közel 50 millió dolláros (átszámítva 13,1 milliárd forintos) energiatároló-rendszer a helybéliek szerint a térség energiamixének fontos részévé fog válni.

Elon Musk vállalatát mostanában rengeteg kritika éri kiemelten a Model 3 gyártásának elhúzódása miatt. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a Tesla nem csak autógyártóként van jelen a piacon, hanem energetikai vállalatként is, s nevéhez olyan hatalmas kaliberű munkálatok fűződnek, mint a jelenlegi ausztrál energiatároló, Puerto Rico teljes elektromos hálózatának helyreállítása, vagy éppen távoli kis szigetek energiaellátásának biztosítása.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás