PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

A Gigafactory 1-nél is hatalmasabb akkugyár épülhet Németországban

elektromos autó

Szépen körvonalazódnak a részletek a CATL németországi akkumulátorgyáráról, melynek megépítését tavaly júniusban jelentette be a kínai vállalat. A világ egyik legnagyobb akkugyártójának európai igazgatója, Matthias Zentgraf akkor annyit árult el, hogy az erfurti helyszín hosszas mérlegelés után lett kiválasztva, köszönhetően a nagy német autógyártók (Volkswagen, BMW, Porsche) létesítményei közelségének. Azt is megtudtuk, hogy jó eséllyel még idén megkezdődik az építkezés, a cellák termelésére viszont leghamarabb csak 2021-től kerülhet sor. Ekkorra már a BMW is elindítja az iNEXT elektromos SUV gyártását, amelybe a CATL készíti majd az aksikat. Hogy mekkora éves kapacitással számolnak a kínaiak a németországi akkugyár kapcsán, arról viszont nem derült ki pontos információ. Egyes híresztelések 14 GWh-ról szóltak, míg mások 24 gigawattórát emlegettek, de hogy mikorra tudná elérni ezt a termelési szintet a vállalat, az nem derült ki egyértelműen. A Battery Forum Germany rendezvényen azonban Zentgraf további tudnivalókat osztott meg a németországi gyárral kapcsolatban, amik arra utalnak, hogy a kínaiaknak sokkal komolyabb terveik vannak Európában, mint amiről eddig beszéltek.

Ha megvalósulnak a fórumon elhangzott ígéretek, akkor az Erfurter Kreutz ipari park egy óriási növekedés küszöbén áll. Az igazgató ugyanis 2026-ra 60 gigawattórás éves kapacitást szeretne elérni, ami több mint kétszer akkora, mint amit a Tesla Gigafactory 1 termel egy év alatt (tavaly szeptemberben ez 20 GWh környékén mozgott, amivel a világ leghatalmasabb aksigyárává nőtte ki magát). Mi több, az autógyártók érdeklődéséből kiindulva a CATL szerint a 60 GWh is kevésnek bizonyul majd, és muszáj lesz felpörgetni a termelést. Az akkugyártó vezetői úgy vélik, hogy akár 100 GWh-ig is felmehet a kapacitás, reálisan gondolkodva ugyanis legalább ennyi akkucellára lesz kereslet 2025-re, és ez még mindig csupán a legóvatosabb becslés. A 100 gigawattóra egyébként körülbelül annyi, mint amit Elon Musk a legutóbbi terveivel hosszú távra kitűzött a nevadai gigagyár számára.

A CATL két 35 hektáros területet jelölt ki az akkumulátorgyár számára, míg egy további 17 hektáros területen a gyártáshoz elengedhetetlen termékek készítése fog történni. A kezdeti tervek azonban éppen felülvizsgálat alatt vannak, és a vezetőség azon töpreng, hogy mekkora bővítésre lenne szükség a jelentős mértékben megnövelt kapacitás megvalósíthatóságához. Az ambiciózus tervek hátterében pedig az egyre szigorodó szén-dioxid emissziós szabályozás áll, amely lényegesen felgyorsítja az elektromos autók előretörését.

Zentgraf azt is kifejtette, hogy miért esett a választás a közép-németországi városra. Elmondása szerint Magyarország, Lengyelország, és Szlovénia is a kiszemelt helyszínek között szerepelt, de nem lett volna értelme az északi-tengeri kikötőkből odáig szállítani a nyersanyagokat, hogy aztán a kész cellákat visszavonatoztassák a nyugat-európai autógyártókhoz. Fontos szempont volt továbbá az is, hogy az említett országokban alig történik megújuló energiatermelés, valamint a munkások képzettsége, hűsége is magasabban értékelt Németországban. A CATL egyébként olyan autógyártókat szemelt ki vásárlónak, mint a BMW, Daimler, a PSA Group, Volvo, Jaguar Land Rover, és természetesen a Volkswagen, tehát gyakorlatilag minden olyan vállalatot, mely mozgolódni kezdett az elektromobilitás területén. A kínai akkuóriás azt ígéri, hogy a lehető legtisztább módon fog történni a cellák termelése, aminek érdekében a szállítást is vasúton végzi teherautók helyett, és új vonalak épülnek kifejezetten erre a célra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.