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
auto
2024. 04. 24. szerda

Németország Türingia tartományát választotta európai akkumumlátor-gyárának helyszínéül a kínai technológiai óriás, és egyben az elektromos autó-, valamint elektromos busz-akkumulátorok termelésében élen járó vállalat, a CATL (Contemporary Amperex Technology). A legelső hírek június elején még arról számoltak be, hogy Németország mellett Lengyelország, és egy harmadik ország is esélyes célpont a gyár felhúzására, ám meg nem nevezett belső források szerint most már biztos, hogy a létesítmény a német tartomány központjában, Erfurtban fog megépülni, de a hivatalos bejelentésig még érdemes óvatosan kezelni az információkat. A helyszínválasztás azonban kétségtelenül kedvező a német autógyártóknak, hiszen az akkumulátorgyár gyakorlatilag a saját autógyáraik mellé települ: a Volkswagen zwickaui üzeme, és a BMW és a Porsche lipcsei gyára is csupán másfél órányi autóútra fekszik Erfurt városától. Ezen felül a helyi munkaerő is magasan képzett, melyet a tartomány számos akkumulátortechnológiai kutatást támogat, kifejezetten alkalmassá téve a lakosságot a CATL gyárában való foglalkoztatásra. A vasúti közlekedés szempontjából is adottak a feltételek, mind München, mind Berlin közvetlenül és gyorsan elérhető vonattal.

A CATL főhadiszállása és gyártói komplexuma Kínában, Forrás: Bloomberg

A kínai gigavállalat mostanra kiterjedt vevőkört épített ki az egész világon. Amellett, hogy a hatalmas elektromos busz-piac első számú beszállítója Kínában, olyan nagy autógyártók vásárolnak tőle akkumulátorokat villanyautóikba, mint a Hyundai, Renault, Nissan, Volkswagen, BMW, valamint újabban a Daimler is megkezdte vele a tárgyalásokat a Mercedes-Benz EQ-sorozat elektromos autói számára. Ahogyan egy korábbi cikkünkben is megírtuk, a nagy autógyártók ódzkodnak a saját akkumulátor-termeléstől, mely több okra vezethető vissza: egyrészt a túl erős ázsiai gyártók, mint például a Panasonic és az LG teljesen lefedik a piacot, így az európai autógyártók nem tudnának olcsóbban cellát előállítani, mint amennyiért vásárolják azokat. De még ennél is fontosabb a technológiai változástól való félelem, amely egyáltalán nem megalapozatlan az akkumulátorok piacán, hiszen senki sem tudhatja előre, hogy meddig lesz még a lítium-ionos megoldás a leghatékonyabb, így egy több milliárd eurós beruházás igencsak kockázatos lenne. Az ázsiai beszállítóktól való függés – melynek feloldása és az európai beszállítói lánc kialakítása az Európai Unió kiemelt feladata – tehát továbbra is marad, az autógyárak hátsó kertjében 1 milliárd euróból felállított CATL akkugyár azonban óriási löket lehet az európai villanyautózás számára, s egyben a német gazdaságra nézve. Az előzetes információ szerint a CATL németországi gyára évente 24 GWh-nyi akkumulátorral járul majd hozzá az elektromos közlekedéshez.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.